Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 13:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Duktig på söndagsmorgonen.

Fick brev från syrran som är en aktiv pensionär i Norrköping. Kände mig lite tillplattad av att höra att hon bakat TRE sockerkakor på morgonen till olika evenemang. Jag har inte bakat någon alls på åratal.

Men jag har varit duktig att gräva idag. Det är grävtid, grävväder och planteringsdags. Vi har i sju år väntat på att få apelsiner från ett litet träd, men efter två (2) i fjol och en (1) i år, har vi fått nog. Bort, bort! I stället ska vi plantera ett granatäppleträd.

Tog min spade som fått nytt skaft eftersom det gamla gick av. -Det är lerjord här , känns det som.-

Grävde upp en massa spridda fresior och liljor och knökade ner dem i krukor. Grävde upp apelsinträdet, det lilla som var kvar av det sedan min man gått lös på det med grensaxen ( Ge aldrig en grensax till en man. Ett gott råd ). Grävde upp diverse pelargoner och annat som också hamnade i krukor tills vidare. Gjorde ett tappert försök att gräva en djup planteringsgrop men fick ge upp, det var för klibbigt.

Gick in för att duscha, men det pågår något jobb längre upp på linjen så det fanns inget vatten.

Ingen panik, man har väl campat...Vattenkokaren var full. Två varmvattensflaskor som förgyller sensationen att gå till sängs var fortfarande ljumma. Vips fyllde jag tre petflaskor och fick mig en luxuös dusch.

Nu regnar det lätt här utanför, så vi får nog skjuta upp planterandet tills man kan gräva utan att slita.

Kanske jag ska gå och baka en sockerkaka i stället.
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 21:04
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Duktig på söndagsmorgonen.

Hahaha! Känner igen det där! Att inte vara lika duktig som en syster/bror/kompis eller någon annan... Men det är ju inte riktigt sant, jag är ju duktig på andra saker bara! Det gäller att inte glömma bort det. Och jag skulle definitivt inte ha kommit på att använda vattnet som du gjorde! Men bra kvinna reder sig själv ! Hoppas sockerkaksbaket blev bra!

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 22:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Monica!

Det är helt underbart att läsa de underhållande kåserier hämtade från vardag i Grekland som du bjuder oss på. Rakt, enkelt, träffsäkert och roligt. TACK!

Mats

PS
Just nu är det inte helt enkelt att få ner spaden i jorden här hemma i Sverige heller.
DS
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 09:54
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Så lustigt igår tänkte jag att det var bra länge sedan jag bakat en sockerkaka,kanske skulle jag ta och göra en.Men nää, tog en promenad i det fantastiska vårvintervädret istället strålande sol från blåblå himmel.Här är det långt att komma ner med spaden i jorden snön ligger meterdjup.Dock, maken skottade upp vrån på altanen så nu kan jag sitta och lapa sol och få årets första fräknar.Igår +3 och takdropp ljuvligt,nu några minusgrader.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 10:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Även jag tog spaden idag - dock inte för att gräva upp/ner plantor.
Att gå till brevlådan tidig morgon - i nattlinne och tofflor- kräver
sand ... mycket sand.

Enligt bondepraktikan startar idag vårmånaden? F.n trót!

Startar idag gör däremot grabbarna i längdskidor. Medan de vallar/värmer upp, hinner jag faktiskt baka. En kopp thé och nybakad sockerkaka när Hellner går över mållinjen som förste man ... annars kan en bit choklad- sockerkaka trösta.

Plötsligt sätter sig en liten rackare på axeln - heter visst bikini - och viskar i mitt öra. Tänk på att det bara är några månader kvar innan du ska åka till Grekland.
Suck! Vem som vinner det här loppet står skrivet i stjärnorna.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 12:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tja, spade som spade...Snöspadar vill jag överhuvud taget inte se på bild en gång, har skottat min andel under alla år i Sverige.

Nu är i allafall två gropar färdiga och den tredje ska jag väl klara av i eftermiddag. Så snart det inte regnar torkar det upp här, men jordkvaliten är inte så bra, sten och röd klibbig jord, så det behövs en stor grop så att man kan fylla på med bra jord också.

Har sällskap av intresserade katter när jag gräver. Dom undrar nog varför jag gör en sån jättegrop, dom krafsar ju inte fullt så enträget...

Dom har förresten fått stollefnatt nu i vårsolen, studsar runt och jagar varandra, vuxna katterna.
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 14:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Det blev varken svensk seger ... eller sockerkaka.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.