Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Pefkos

Är det någon som kan berätta lite om Pefkos. Gäller slutet av april eller början av maj.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 13:02
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Standard Sv: Pefkos

Vi körde in om Pefkos sista veckan i april 2009. Det mesta var igenbommat, men man höll på att öppna upp så smått.
Pefkos är en typisk turistort med fina sandstränder, och har inte alls lika stora hotell som uppe omkring Rhodos Stad.

Vi bodde i Pefkos i oktober 2007 (min första resa till Rhodos), men vi använde orten mest till boendet och som utgångspunkt för våra turer runt på ön med hyrbil. Bra utgångsläge.

Det finns flera fina stränder och många restauranger, både bra och mindre bra (bara jag upplever en enda fish & chips bar på stranden så tycker jag att den grekiska charmen försvinner, men det är ju också populärt, så jag kan ju bara välja något annat).

Personligen tycker jag att Rhodos kan vara ett utmärkt val i utkanten av säsongen, då jag förväntar att sommaren förlängts, vilket den har gjort. Att besöka Lindos sista veckan i april var acceptabelt, men jag skulle inte trivas där mitt i högsäsongen. Vi badade också vid Lindos där det var mycket lite folk i april - och här kan du också gå upp till borgen eller ner till den lilla hamnen. Det är inte långt mellen Pefkos och Lindos, jag vet inte hur bussarna kör, men annars är taxi ett alternativ om inte man vill köra själv.

Eftersom du inte hyr fordon själv, så missar du mycket av det Rhodos som inte är så utbyggt, nere på södra och västra kusten där det är vacker natur och du kan besöka mer genuina byar.

Du får absolut inte förvänta något som har med Chora varken på Amorgos eller Folegandros att göra om du väljer en resa till Pefkos, då blir du besviken, men om du bara känner att du vill ner och njuta våren, bada, besöka de platser du kan komma till med lokalbuss eller taxi, då kan en resa bli lyckad även om en resa inte alltid behöver att vara "den bästa".

En resa behöver inte att vara perfekt för att vara bra.
Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 13:49
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Standard Sv: Pefkos

Håller helt med Marianne och vill bara tillägga att inte ens Rhodos stad är fullsmockat av turister sista veckan i april.Därifrån är det ju också lättare att ta sig med buss till andra ställen.Även om nu frågan gällde Pefkos .
Cia
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.