Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-04, 14:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Vad är det ute i vattnet?

Under min Google-Earth tur på nordöstra Kreta hittade jag en skum grej ute i vattnet. Nån som har en aning om vad det kan vara? En ruin? Fiskodling? Or what?

/Netwolf

Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 14:54
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad är det ute i vattnet?

Jag har sett ruiner i havet vid Agios Nikolaus och utanför Elunda. Om jag förstått saken rätt så sjunker den östra sidan av Kreta och den västra höjer sig. Om just det du hittat är ruiner eller något annat vet jag inte.Gunilla
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag visade min sambo som sa; "Ser de inte att det är en fiskodling". Vi har liknande anläggningar här i kring, ex. i Souda-bukten. Men visst vore det mer spännande med en ouptäckt skatt...

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jo, det är med säkerhet en fiskodling. Vi har flera stycken här på Kalymnos. Det kan vara såna här fyrkantiga burar eller runda. Storleken varierar men jag tippar vanligen tjugo meter i diameter och kassarna är djupa, bortåt 40 meter. Dykare går ner och kontrollerar att nätkassarna är hela. Det samlas en massa småfisk runt om och under, som lockas dit av maten som spiller igenom. Detta drar till sig olika rovfiskar förstås.

En del odlingar sköts inte så bra. Vattnet kan vara för stilla så att det inte sköljer igenom friskt vatten hela tiden. Det kan finnas sjukdomar som förstör en hel odling. De jag känner till är dock väl kontrollerade och representerar stora belopp i installation, fiskyngel, mat, personal, uppsamling och transporter. Svårt och ensamt arbete att i alla väder finnas där. Stölder av utsustning har förekommit.

Fiske av andra än bolaget är inte tillåtet inom 200 m, harpunfiskare jagas iväg o.s.v

Stora tonfiskar , delfiner och sälar har setts intill odlingarna här och har nån gång förstört nät. Kraftiga stormar likaså. Då tusentals fiskar smiter ut går ryktet blixtsnabbt på ön, och direkt fylls stränderna med folk och olika sorts metspön...annars vill man inte äta den odlade, fetlagda fisken, men då duger det utmärkt!
Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 21:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Fiskodling? Nä, vad tråkiga ni är. Jag som trodde att jag upptäckt en del av det försvunna Atlantis, minst!

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.