Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-09, 13:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Och dunlätta flingor faller över Galatas...

Temperaturen ligger runt +5 grader, vindarna viner och vi får bara små glimtar av solen mellan de enorma molnen. Och så - helt plötsligt - ser jag små lätta snöflingot som dalar ner över olivträd och vinrankor. Det är sällan det snöar här nere vid havet, senast var 2004 och då kom förlamande 6 cm.

Jag håller mig inne, fullt påbyltad varma fleecekläder framför elfläkten. Vårt vardagsrum håller mellan 11-13 grader trots oljeeldade element. Det är skönt att slippa gå ut idag.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 20:28
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Och dunlätta flingor faller över Galatas...

Det kan inte vara skönt inne hos er när vädret är så illa. Hoppas vädret ordnar till sej till det bättre tills 2 april när jag och mina väninnor kommer till Kreta, snö ha vi haft mer än nog av här hemma.
Inger
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 20:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Då hade vi nästan samma temperatur i dag då Inte ofta på ett år tror jag....
Vi har väl haft det skönare inne i alla fall, men det är en klen tröst för jag vill hellre vara i Grekland

Lissi -34 dagar från årets första Greklandsresa
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 21:14
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Inger Visa inlägg
Det kan inte vara skönt inne hos er när vädret är så illa. Hoppas vädret ordnar till sej till det bättre tills 2 april när jag och mina väninnor kommer till Kreta, snö ha vi haft mer än nog av här hemma.
Inger

2 april redan , då tycker jag ni ska ta med både jackor och halsdukar samt en rejäl pyjamas och tjocksockar. Om det är kallt hos mig kan ni ju räkna ut hur det är på utkylda fuktiga hotell... Ute kommer det säkert att vara både soligt och varmt, men även blåsigt och regnigt.

Snön här nere var det inte mycket bevänt med, men bara ett par kilometer högre upp mot bergen har de isbelagda vägar och riktig snö i dikena. Vi försökte oss på en tur till Theriso men fick vända pg a väglaget, kylan och haglet som gjorde det svårt att se. Nu har jag i allafall en grek som lärt sig skilja på snö och hagel . Jag verkar förföljd av snö och kyla - att flytta från Norrland hjälpte inte mycket.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 21:21
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då hade vi nästan samma temperatur i dag då Inte ofta på ett år tror jag.... Vi har väl haft det skönare inne i alla fall, men det är en klen tröst för jag vill hellre vara i Grekland Lissi -34 dagar från årets första Greklandsresa
Jag förstår din längtan Lissi och jag skulle heller inte vilja byta mitt liv här mot en "varm" lägenhet i Sverige. Man vänjer sig vid allt, men +11 grader var absoluta lågmärket på snart 4 år. Tursamt nog har vi en torr lägenhet så kylan känns inte in i märgen, och man vänjer sig visst vid allt. Nu har jag fått upp temperaturen till 14,5 grader och tycker det börjar kännas kvalmigt...
Men, visst skulle jag gärna ta emot ett par kvadratmeter värmegolv med termostat, jag installerar så gärna själv

Hoppas att du får en fin resa nu när du snart får komma "hem" igen.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 21:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Stark nordlig vind och 13 grader här där datorn står. Betydligt varmare i de andra rummen.
Katterna ligger ute i skyddade lägen ihoptrasslade i sina lådor så man inte ser var den ena slutar och den andra börjar.
Nej, nu vill vi ha slut på kylan...
En väninna som har en häst i en hage i Argos (ligger högt) såg alldeles bestämt snöflingor i går. Sånt är vi inte vana vid.
Nån skrapa till bilens rutor har vi inte heller.
Metereologerna lovar att detta är sista köldknäppen. Hoppas de har rätt.
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 22:41
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Stackars er i Grekland som har så kallt nu. Grekiska hus är inte precis gjorda för detta klimat.
Vi går nu mot vår här i gamla Sweden. Iaf i de södra delarna. Lite kyligt och ruggigt för tillfället med lite snö på vissa håll.. och regn på andra håll. Här i Norrköping kom det ner som lite vått. Och det tycker jag är bra för då smälter den kvarvarande lite tråkiga snön bort. Vi går nu åt rätt håll.. mot ljusare och varmare tider..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.