![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...är ett nöje, om än svettigt.
I flera år har vi retat oss på en del träd som trots öm vård inte utvecklats. Sju år och en apelsin, jag menar...och den var inte ens god. Idag har vi planterat tre granatäppleträd efter att ha grävt tre enorma gropar och fyllt på med bra jord i stället för det stenskravel som fanns. De här träden är vackra och sirliga och frukten hör till mina favoriter. Nu får vi se efter de här ännu mer med lite näring och så. Jag skulle kunna ha hur många växter som helst, men området är begränsat. Även om klimatet är gynnsamt är det ingen idé att plantera något som inte är tåligt , vinden kan vara grym. Får nöja mig med mängder av krukor som jag kan flytta undan när nordanvinden är för intensiv. Man ser en del gamla hus vildsint inbäddade i klängväxter...det kan vara vackert men så vill jag inte ha det, lite diciplin får man kräva av växterna när man sköter om dem med vatten och näring! ...Jag skakar sekatören mot en taggig historia på granntomten... Citroner har vi i år, massor med ganska små, mycket aromatiska citroner. Ska leta fram receptet på fransk galette au citron, gudomlig. Annat att notera är att folk har börjat bada....huuuu...en klätterturisttjej i förrgår i Emborio, en äldre man nere på Kazoniastranden samma dag. Och jag rös i min ylletröja och täckjacka. Men solen har börjat ta, man ser lite solbrända näsor och kinder nu. En fin tid, den får gärna räcka länge så att vi slipper stöna över hettan. |
|
||||
|
||||
![]()
Låter skönt med lite värme fast du hade ylletröja med jacka på dig.
Solen längtar vi efter här i Sverige. Måste berätta för dig att vi har fått ett busväder nu med kyla och snöblandat regn.Fick hastigt i väg till Ica nu innan dem stängde.Fy vilket väder vi kom ut i.Snön vräker ner och lägger sig nu. Vi som hade en synlig bar gräsmatta samt hade planterat penséer för några dagar sen. Ja vädret ändrade sig fort och vi människor kan ej skynda på. Fick tidig vinter i november och nu längtar alla efter sol med värme. Ha det så bra där borta! ![]() Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Egna granatäpplen. Det låter det. Dom är ju så goda.. därnere på plats. Riktigt mogna. De som kan finnas i butikerna här hemma i Sverige är ju inte det. Jag brukar se och känna på någon ibland. Men lägger tillbaka den. Blir mest bara besviken på smaken på dessa. Dyra är dom också..
![]() Birgitta.. idag går man inte ut om man inte måste. Men hav förtröstan. Det kommer värme efter detta. Mycket värme har de tom lovat.. ![]() |
![]() |
|
|