Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 20:13
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Åka tillbaka..vågar jag det?

Har inte varit på Naxos sedan 2004..törs man åka tillbaka? Har Naxos blivit "förstört" av massturism sedan dess?
2002 bodde jag i Moutsouna och gillade det väldigt mycket! Funderar på att åka tillbaka.
Jag tycker att Naxos är en vacker ö med fina byar, berg och underbara stränder!
Minns dock att redan då tyckte jag att hamnpromenaden var väldigt turistifierad och minns med fasa att det spelades Magnus Uggla "Kung i baren" på någon bar.
Agia Anna och Agios Prokopios tyckte jag också var alldeles för livliga med mycket trafik och stoj.
Men övriga ön gillade jag väldigt mycket!

Vad har hänt på Naxos sedan dess? Har det blivit ännu mer försvenskat eller förstört av massturism?

Jag kommer att åka i september och funderar även på att besöka Folegandros(ny ö för mig!) och kanske ett återbesök på Amorgos

//Stina
Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 21:09
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Åka tillbaka..vågar jag det?

Jeg var på Naxos (Naxos stad) i 14 dage i september 2008. Den første uge/vecka var det enormt med mennesker, men pludselig rejste ganske mange, og den anden uge var perfekt.

Det kan selvklart have ændret sig siden.
Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 21:22
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej Stina.

Klart att du vågar åka tillbaka till underbara Naxos..vi var där första gången 2005...sedan dess har vi åkt tillbaka 2008,2009 o 2010...o ska tillbaka i år igen....ön har tagit oss till sitt hjärta så mycket att vi tänker bosätta oss där så småningom...

Om den har blivit förstörd av massturism...så är det inget vi kan se iaf....klart att det är mycket turister under juli o augusti...det är ju en populär ö. Men jag tror att många drar sig för att åka dit pga det inte går att resa dit direkt utan man måste åka via Santorini eller Aten.
Vi flyger från Arlanda via Köpenhamn o Aten..sedan inrikesflyget ut till Naxos....allt inom 11 timmar..o till ett mycket bra pris.

vi kommer att vara där 18/8-3/9,när kommer du/ni att vara där?

bopia
Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 00:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Jag tror jag törs åka tillbaka då
Tycker om Naxos för att där finns så mycket att se och alla fina byar samt bergen! Stränderna är ju fantastiska också
Naxos har allt..

Om allt går som jag vill kommer resan att gå andra veckan i september

Sedan får vi se vilka öar det blir mer..

//Stina
Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 15:16
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
...2002 bodde jag i Moutsouna och gillade det väldigt mycket! Funderar på att åka tillbaka...
Hej!
Det tycker jag absolut att du ska göra! Vi har också varit på Naxos massor av gånger, det är snudd på omöjligt att inte åka dit... Sist vi var där (förra året) hyrde vi bil och åkte en sväng bland annat till Moutsona. Där var verkligen helt underbart! Vi åt en fantastisk måltid på en av tavernorna i hamnen och det var nog bland det godaste vi ätit någonsin

När vi kommer till Naxos nästa gång ska vi absolut åka tillbaka dit! Ha en riktigt trevlig resa!

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Vad har hänt på Naxos sedan dess? Har det blivit ännu mer försvenskat eller förstört av massturism?
Det har hänt en hel del i turistorterna sedan 2004, men resten av ön är sig lik. Så du kan lugnt åka tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Några jag känner säger att det har varit en enorm uteveckling av turismen men som Janne säger de att ön i övrigt är sig lik. När de för mig som inte varit där på några år beskriver öns turistorter känner jag nästan inte igen mig. Jag har varit där i maj, juni och aug månad. Inte ens i nitten av aug var det då för ett antal år sedan lika mycket turister som det verkar vara redan i juni numera.

Mycket mer svenskar lär det vara än på grannön Paros som tidigare kändes mer exploaterad än Naxos kanske beroende på att det är en mindre ön.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 21:12
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi har besökt Naxos de senaste 11 åren, och några gånger därförinnan.
Det är klart att saker förändras där, precis som det gör här hemma, men..
de senaste åren tycker vi att antalet turister inte varit lika många, att trängseln på hamnpromenaden inte varit lika stor och att borden på tavernorna har väntat på gäster.
Vi har besökt Naxos i juni, juli och augusti och vi upplever att det kanske har varit lite lugnare i juni, annars ingen stor skillnad. Vi har alltid bott i chora men gjort många utflykter, både för att se ön och för bad.
Dessutom har vi under åren träffat många nya vänner. Naxos är alltid värt ett besök!!
Lotta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.