|
||||
|
||||
Vattna och tänka
Det är en sysselsättning som går bra ihop.
Som det har regnat denna vinter blir man förvånad att det redan krävs vattning. Det säger mycket om kvalitén på jorden runt huset ... Det är dock en ganska trevlig sysselsättning att vattna. Till alla blomkrukor använder jag kanna med vatten från cisternen, ibland med lite näring i. Till träd och buskar duger vattenledningsvattnet än så länge, senare på sommaren när grundvattnet minskar blir det också saltare. Då fixar vi igång pumpen från cisternerna, den som tappar orken över vintern. Jag har sällskap av ett antal spralliga katter som far åt alla håll när jag råkar fara över dem med vattenslangen. Man kan tänka så bra när man hålls där i trädgården. Alla möjliga funderingar ramlar runt i huvudet utan ordning. Nya och gamla problem kan skärskådas. Tankar på släkt och vänner blandas med minneslistor på sånt som ska göras ( och som genast glöms ). Fikonbuskarna kan snart kallas träd, med jätteblad. Granatäppleträden som vi planterade ser ut att ta sig bra. Vinrankorna töjer på sig för var dag. Pelargonerna, mina trogna vänner, breder ut sig och blommar för fullt. Det är en tid av tillväxt och optimism i trädgårdar och utmarker. Snart kommer hettan som ingen vattning kan råda över, och bara de härdigaste växterna behåller sin grönska. De som har rotsystem som går djupt , de som utvecklats för just detta klimat, de klarar sig. Alternativt går de i sommarvila och avvaktar nästa säsong. Och mina tankar gör några vändor till. |
|
||||
|
||||
Sv: Vattna och tänka
Vad allt låter härligt, Monica! Tack för att du delar med dig. Jag älskar trädgård och växter, så när jag är i Grekland så tittar jag, luktar och känner på allt som växer. Just nu känns det som jag är där genom din berättelse!
Själv har jag en massa pelargonsticklingar av alla dess sorter i bilen. Är precis hemkommen från en "Så ett frö"-dag på biblioteket. En trädgårdsförening hade med sig sticklingar och det blev massor över. De tänkte slänga dem men det gick jag inte med på. Fast jag vet inte var jag ska göra av dem!? Hade de kunnat förflytta sig med ett fingerknäpp, då hade jag skickat några till dig! Där skulle de trivas. Ha en fortsatt trevlig och grön helg! Jenny |
|
||||
|
||||
Sv: Vattna och tänka
Ja, inte är det lätt att slänga sånt! Kan du inte ställa dem på något lämpligt ställe och ge bort vartefter? Något mera lättskött kan man ju inte tänka sig, de förlåter en även om man glömmer bort dem ibland.
|
|
|