|
|||
|
|||
Sandstorm når Kreta ....
Idag var jag på besök i Rethymno och när jag skulle åka tillbaka var vindrutan på bussen alldeles vitprickig. Väl framme i Chania märkte jag att alla normalt glatta ytor, som mobiltelefonen och glasögonfodralet, kändes sträva, och då förstod jag plötsligt att det måste vara sand.
Bilar var mycket riktigt pudrade. Och det här måste alltså vara en sandstorm från Sahara som tagit sanden hit. Det är första gången jag sett detta, men det är väl antagligen någonting helt normalt här på Kreta. |
|
||||
|
||||
Sv: Sandstorm når Kreta ....
Vet inte om du har tv men om dom pratar om σκόνη på väderrapporten då är det sanden dom pratar om. När det blåser från söder kallar vi dom Kadaffi-vindar, fenomenet försvinner nog tyvärr inte även om jag hoppas att han gör det.
Gunilla |
|
|||
|
|||
här kommer lite bilder och en förklaring.http://livingincrete-carolina.blogspot.com/
|
|
||||
|
||||
Man kan väl tillägga att när det kommer mycket av den här sanden nedifrån Sahara händer det då och då att det kan regna under eller efter stormen.
Stor försiktighet anbefalles för alla typer av trafikanter således även gångtrafikanter, vägar och gångbanor kan bli glashala. Här hemma sandar vi när det blir halt, därnere blir sanden och vattnet till en glashal lera. Så ta det siga siga. lars Kriti sti kardia mou |
|
||||
|
||||
Jag håller med föergående skrivare.
En gång då vi var där i September månad kom detta fenomen. Faktiskt så var det svårt att promenera, och defenitivt inte med badskor Det var snorhalt. Myssa...som längtar efter Kreta... |
|
||||
|
||||
Detta "drabbar" ju faktiskt till och med någon ytterst sällsynt gång även den höga nord. Jag minns för ett tjugotal år sedan, då jag kom hem från skolan och fann familjens vanligtvis svarta Golf i en mer orange färgsättning. Det var just sådana sandiga vindar från Sahara.
|
|
|