Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-21, 16:01
Globefix Globefix är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011
Standard Vädret i maj, agia marina?

Har bokat en resa till Agia Marina i maj en vecka.
Har funderat lite på hur varmt det är, har läst på chartersidorna om 24 grader, kan det stämma, eller?

Vattentemperatur?
Kvällstemperatur?

Rent allmänt är det mycket sol på dagarna då?

Plus att jag har hört talas om en svensk restaurang som ska ligga vid hotellet Cane Mare, vilken?

Och en liten extrafråga om någon vet, kan jag åka buss till Elafonissi från Agia Marina utan att åka in till Chania. Vart kan jag åka från Agia Marina med buss på ön, är det många bussturer och när gå de?
Eller kan det vara så att Platanias har mycket bussturer.

Tacksam för svar snarast!
Svara med citat
Gammal 2011-03-27, 18:17
FannyU FannyU är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Sv: Vädret i maj, agia marina?

Var i Agia Marina i slutet av maj förra året. Vi hade några dagar med regn. (För det mesta gick det att sola någon timme innan eller efter regnet kom).
När det väl var sol var det nog runt 25 grader. Nätterna måste jag säga var ganska kalla, skulle man sitta ute på balkongen var det filt eller långbyxor som gälde! Var nog inte varmare än 15 grader i alla fall! Vattentemperaturen ändrade sig väldigt mycket från dag till dag, men det låg runt 20 grader, kanske någon grad mindre.
Vet inte ifall det var så att vi hade otur med vädret, eller ifall det brukar vara såhär!

Agia Marina är vilket fall som helst en väldigt trevlig ort, så att det regnade gjorde inte så jättemycket, då passade man på att shoppa lite..
Svara med citat
Gammal 2011-03-27, 18:23
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Härligt val du gjort.
Maj månad kan vara lite si så där med vädret. Men vad jag tycker om på våren är all grönska och alla fantastiska blommor. Åk gärna en tur upp i bergen.
Bussen till Elafonissi kan du kliva på i AM och du åker dit utan att åka om Chania.
Bussarna har ett bra system.
Kolla på nätet så tror jag du till och med hittar turlistorna.
Har jag fel kan någon rätta mig.
Myssa....
Svara med citat
Gammal 2011-03-27, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av FannyU Visa inlägg

Agia Marina är vilket fall som helst en väldigt trevlig ort, så att det regnade gjorde inte så jättemycket, då passade man på att shoppa lite..
Vi hade också lite regn ett par dagar när jag och dottern för en del år sen var en vecka i slutet av maj i Agia Marina. Jag älskar Kreta på våren och regn stör mig inte, men vill man ABSOLUT INTE ha regn så är nog juni-aug säkrare.

Fast nu för tiden är vädret så instabilt överallt så man kan aldrig vara säker ändå

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 09:18
myssas avatar

Ville bara tillägga.
Jag hittade bussturlistan och det ser ut som om bussen går 09.00 från Chania till Elafonissi och hem 16.00.
Man får väl kolla så inte det är säsongsbetonat och gäller från något visst datum.
Myssa
Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 14:24
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av myssa Visa inlägg
Ville bara tillägga.
Jag hittade bussturlistan och det ser ut som om bussen går 09.00 från Chania till Elafonissi och hem 16.00.
Man får väl kolla så inte det är säsongsbetonat och gäller från något visst datum.
Myssa
Med risk för att bort från det ursprungliga ämnet undrar jag om bussen till Elafonissi stannar i Ag Marina före eller efter Chania?
Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 19:19
myssas avatar

Bussen avgår från Chania och plockar på folk efter vägen så den kommer alltså från Chania mot Agia Marina och vise versa hem.
Ibland måste jag säga att bussen är skön att ta om man bara ska ta en badtur, så kan man ha med sig egen pic nic korg med gott vin
Myssa
Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 18:52
palleair palleair är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Mysigt
Var själv där sista veckan i maj, o det var inte supervarmt i vattnet, typ
18 grader, luft o kvällstemp helt ok. Så i år blir det i augusti=garanterat
varmt i vattnet.
Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:11
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Ja.. det kan vara svalt i vattnet då. Ungefär som svensk sommartemperatur. Nu har det dessutom varit en sval och regnig mars. Sen beror det även på vindarna. Om det varma ytvattnet blåser ut eller ej. Annars är det mera lagom temp då innan värmeböljorna slår till. Och.. det är mycket grönare och finare i naturen då. Jag föredrar försommaren just för det. Ska själv till Rethymno i mitten på maj.
Blir det regn så brukar det då oftast vara snabbt överståndet. Lite mulet en dag.. gör inte så mycket. Man kan göra annat än sola/bada den dagen.
Ja.. på hösten är det varmt i vattnet. Lika varmt som i luften för den som gillar det.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 19:30
ajo57s ajo57s är inte uppkopplad

Hej
Ska till Platania i början på maj är också nyfiken på vädret då.
Har varit på Kreta både juni, juli och augusti då har det varit otroligt varmt. Men jag kan tänka mej att det är grönt och fint så tidigt på sommaren,
Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 01:00
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ajo57s Visa inlägg
Hej
Ska till Platania i början på maj är också nyfiken på vädret då.
Har varit på Kreta både juni, juli och augusti då har det varit otroligt varmt. Men jag kan tänka mej att det är grönt och fint så tidigt på sommaren,
(Ta med dig en jacka eller fleecetröja beroende på VAR du tänker tillbringa kvällen. Jag fryser iklädd ull men har suttit ute inatt (+17) i T-shirt och tunna byxor.

Om du är frusen kostar det inte extra att ta med sig ett ytterplagg. I övrigt badas det friskt och hjärtligt i Agia Marina, Kalamaki (nära nog Galatas) och A Apostolis

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 14:19
Anna64 Anna64 är inte uppkopplad

Har varit i Platanias 2 ggr i maj, och vi har haft väldigt tur med vädret. Sol och 25 grader varje dag. Som sagt, havet kan vara på gränsen, men oftast finns det ju pool på varje hotell. Maj är kanon att åka, tycker jag. Hotellen är halvtomma, det är grönt o fint, det finns gott om plats på restaurangerna, kort o gott alldeles lagom mycket folk, och grekerna är extra pigga o vänliga så här i början av säsongen... Ha det så gott!
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 23:45
akelen akelen är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Hej.Angående busstabell hittar Du på http://bus-service-crete-ktel.com
Vänligen Akelen.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.