Citat:
Ursprungligen postat av kostas
 Äntligen lyckades jag pricka in en bildgåta! Men när det nu dyker upp en bild från mina hemtrakter vore det väl underligt om jag missade just den...
När har du varit där? Fick du höra smakprov på den lokala dialekten också och förstod du nåt av den? Det påstås att den har kvar en del av fornnordiskan och att Närpesbor och islänningar skulle kunna förstå varann. Fast det sista stämmer nu inte riktigt, jag har åtminstone väldigt svårt att förstå isländska...
|
Hej Kostas! Jag har varit där till och från sedan 1995. Året 1995 så träffade vi en familj från Närpes som var på semester i Grekland och Kefalonia, bode på hotelet bredvid vårat boende så manen i familjen och jag köpte bröd varje morgon i samma bageri och vi började prata. Vi träffades på kvälarna i Argostoli och det blev en fortsättning när vi kom hem till Sverige och Finland. Det visade sig att familjen inte bode i själva huvudorten Närpes utan en mindre ort utaför som heter Pjelax. Dialekten kan vara svår ibland men det går alltid och tyda med lite hjälp. Vi har trivits bra i österbotten så det blir nog snart en tur dit igen.
PANAKAKIS