|
|||
|
|||
Påskhälsning från Chania
Utanför fönstret låter det som en uppgörelse i "undre kattvärlden", och inomhus pågår ett storkok: Yannas "nästan ärtsoppa" - ska bli väldigt intressant, ekonomiskt, inte minst.
Då solen strålade på förmiddagen var jag uppe i blomsterhavet på den venetianska muren och tog en närbild på Kranskragen : Det ska finnas en speciell form av denna på Kreta vars späda skott ätes råa eller uppvärmda. På muren fanns även denna Malva : Här doftar det också om den riktiga Kamomillen : (Den känns igen på att den gula blombotten är upphöjd. ) Nere i hamnen var ett alldeles speciellt ljus: Det stänkte ordentligt på Påskgästerna : På små tavernor i gränderna erbjöds skydd mot den friska vinden : Intimt umgänge pågick helt öppet i denna Strandvallmo : "Nästan ärtsoppa" smakade mycket bra, och mättar. Tillsammans med ett glas kretensiskt rött vin på flaska. Glad Påsk! |
|
||||
|
||||
Sv: Påskhälsning från Chania
Och där skymtar en av mina absoluta favorittavernor, To Steki! Om du inte redan besökt Manolis, Katerina, Giorgos och Johny tycker jag du ska göra det. Om inte annat för den aldrig sinande kretenska musiken, för familjens gästfrihet och för det fantastiska lokala rödvinet
Glad Påsk och Gia mas! //Kikh |
|
|||
|
|||
Sv: Påskhälsning från Chania
Önskar dig en GLAD PÅSK.
Tack för att vi får följa dig på dina fina fotovandringar runt i Chania. Mvh.Helena |
|
|