Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-25, 22:33
JuSeLo JuSeLo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Båtfrågor Amorgos - Koufonissi - Santorini

Hej!

Finns det någon som vet om det går att hitta tidtabell för Express Skopelitis på nätet?

Vi skall åka dels mellan Amorgos och Koufonissi runt den 20 juni och vad jag kunnat se här på forumet så gick Skopelitis förra året från Amorgos vid 6-7 tiden på morgonen alla dagar utom söndagar. Brukar det vara samma tider mellan åren..?

Sedan skall vi åka från Koufonissi till Santorini runt den 27 juni. Går Skopelitis eller annan icke snabbåt mellan dessa öar? Vet ngn vilka dagar o tider som gäller denna sommar, alternativt gällde förra sommaren?

Tack!
Krister
Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Båtfrågor Amorgos - Koufonissi - Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av JuSeLo Visa inlägg
Finns det någon som vet om det går att hitta tidtabell för Express Skopelitis på nätet?
Skopelitis brukar finns med på GTP. Tidtabellerna är dock inte helt uppdaterade ännu, men Skopelitis brukar ha ungefär samma tidtabell varje år. Det finns andra båtar som går samma sträcka som Skopelitis, bland annat Blue Star Ferries. Håll koll på GTP senare i maj så kommer det säkert upp många alternativ.
Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 17:07
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Skoppan går inte till Santorini, bara mellan Småkykladerna och Naxos. Den brukar följa samma avgångsdagar år efter år, tiden har varierat lite. Skoppan-tiderna kommer alltid in sent på GTP - det tar säkert tid för rederiet att få dem godkända av myndigheterna.

Du hittar redan nu tider för andra båtar som trafikerar dessa sträckor i sommar, även om alla ännu inte är officiellt godkända. Tänk på att Skoppan kallas för Kräkexpressen mellan Donoussa och Koufonissi - kan vara läge att välja en större båt om det blåser som det brukar!
Lycka till!
Våga
Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 19:31
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Så här har jag fått svar på detta tidigare och det stämde då så det stämmer nog 2011 också..

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Nej, de passerar bara Donoussa på den "långa turen", som de gör varannan dag. Så här var det i lågsäsong förra året fram till sista veckan i Juni, vilket var anledningen till att jag missade Donoussa för övrigt. Obs, jag KAN ha fel angående dagar, detta är fritt från mina egna anteckningar.

Må/ons/Fr
Katapola 06.00 - Eigiali - Donoussa - småkykladerna - Naxos.
Naxos 15.00 - småkykladerna - Donoussa - Eigiali - Katapola.

Ti/To/Lö:
Katapola 07.00 - Eigiai - småkykladerna - Naxos
Naxos 15.00 - samma väg tillbaka.

Söndagar inga turer alls (börjar gå söndagar i slutet på Juni).

Sedan passerar ju blue star Donoussa också så du kanske kan pussla ihop något schema där, när årets tidtabell blir klar.
Vi får väl se om det blir några ändringar, ser att det inte finns något ute på GTP än.
Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 19:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det är troligt att Heniles/Yaks tidtabeller gäller även i år.
Notera att när den går till Donoussa går den dit innan den angör övriga småkyklader vilket innebär att turen blir ganska dryg tidsmässigt.
Skopelitis är trevlig att åka med om det inte blåser alltför mycket. I hård vind bör den undvikas, alltså är det bättre att inte bestämma den här förflyttningen i förväg. Skulle det vara hårt väder är det bättre att passa in en Bluestar som angör Kofounissi.

Lars

Skopelitis, en sjöduglig lite pärla som dock kan åsamka en del obehag (sjösjuka) hos sina passagerare.
Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 21:21
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Skopelitis, en sjöduglig lite pärla som dock kan åsamka en del obehag (sjösjuka) hos sina passagerare.
Det har du alldeles rätt i... En ljuvlig pärla när havet är kav lugnt annars gör man bäst i att låta bli att åka med...

MVH zakka
Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 14:25
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag kan notera att för några år sedan gjorde faktiskt Skopelitis en söndagstur till Santorini i högsäsong, se mitt eget inlägg i denna tråd:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=19436

Om det bara var en engångsföreteelse eller inte har jag ingen aning om.
Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 18:48
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Viktigt att tänka på är att avgångstiden från Naxos har varierat genom åren. Förra sommaren avgick Skoppan 14.00, vissa år har de avgått 13.00 de dagar då de passerar Donoussa. Så kolla aktuella tider när det börjar dra ihop sig...
Våga
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.