Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-08, 13:13
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Tonfiskar!

Häromdagen läste jag en artikel om "tama" tonfiskar vid ön Kalavros på Kalymnos. Jag ville berätta om detta men behövde få bekräftat att det var sant först.

Just idag mötte jag på stan den person som står nämnd i artikeln och fick alltså både bekräftat att det är sant, som lov att vidarebefordra alltihop, och löfte om en DVD som jag kanske kan skicka till Janne? Vet inte alls hur man gör med sånt här.

Lite sammanfattning av artikeln, alltså:

På Kalymnos finns en havspark med tonfisk ( "τούνες" , som fiskarna säger) omkring den lilla ön Kalavros. De senaste åren har man matat 22 tonfiskar och bjuder dem till och med på musik!

Matningen sker två gånger om dagen av dykare som går ner 20 "ories" och erbjuder små fiskar till tonfiskarna.

Ordföranden för Fiskarorganisationen i Östra Egeiska Havet, Georgios Katsatourchis säger:

"-Det finns en stor ansamling tonfiskar som dykarna bokstavligen leker med, smeker och en gång i veckan sänker de ner en kabel och högtalare och bjuder dem på musik, företrädesvis Beethoven....

-De 22 fiskar som samlas kring ön väger mellan 100-300 kg och de är mellan 60 cm och 1,5 m. I området där de uppehåller sig tilllåts man inte att fiska-......

-Det är ovanligt att uppleva att dessa fiskar stannar i området eftersom denna art vanligen rör sig över stora ytor.......

-Vårt mål är att tillskapa en organiseras havspark med tonfiskar, en art som har minskat i antal i Medelhavet .....

-Ännu ett mål är att utveckla dykturismen som ett nytt intresse för öns gäster. Man har redan mellan Kos och Kalymnos tillskapat en konstgjord botten ( alltså, man sänkte ner ihåliga betongblock och uttjänta träbåtar , min anm.) där det nu simmar fiskar av nästan alla arter som finns i Egeiska havet....

-Tonfisk rör sig i stim och brukar följa en "väg" som börjar vid Israels stränder och mot Svarta Havet, och den fiskas huvudsakligen i detta område. Bara på Kalymnos finns det 72 fiskebåtar som huvudsakligen ägnar sig åt tonfisk!.....

-Fiskandet sker organiserat med satellitövervakning av tonfiskens rutt...

-Den tonfisk vi talar om kallas "röd" , den anses finasr och säljs tilll Japan för sushi...."

Detta enligt tidningen Rodiaki och herr Katsatourchis.

Kalavros ligger bortåt Skalia och Emborio. Havsparken ska utvecklas i bukten mot Arginoda där det redan finns byggnader för dykskola och information. Jag får väl berätta mer vartefter.

Janne- kan du ha nån glädje av en undervattensDVD när jag får den???
Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 14:05
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tonfiskar!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
en gång i veckan sänker de ner en kabel och högtalare och bjuder dem på musik, företrädesvis Beethoven....
TONfisk var ordet, sa Bull...
Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 15:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Intressant med tama tonfiskar.
Kalymnos verkar vara en fantastisk ö som man nog måste återvända till ännu en gång. Jag gillade verkligen ön vid besöket 1996 och med alla intressanta rapporter från Dig Monica om naturliv och det rika kulturlivet, så väcks en stark längtan dit. Det blir tufft när man blir pensionär att hinna med de önskeöar man har kvar

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 17:19
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Verkligen fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 11:28
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Dette var helt nytt for meg. Spennende Monica.
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 19:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Janne- kan du ha nån glädje av en undervattensDVD när jag får den???
Tyvärr inte Monica. Jag har varken teve eller dvd-spelare. Gjorde mig av med allt när jag flyttade senast. Har inte ens dvd i min gamla dator.
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 19:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tyvärr inte Monica. Jag har varken teve eller dvd-spelare. Gjorde mig av med allt när jag flyttade senast. Har inte ens dvd i min gamla dator.
...så kloka ni är!! TV skulle man helt klart göra av sig med för att leva klokare och göra vettigare saker på kvällarna, men jag skulle sakna de grekiska DVD-konserterna...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 08:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nu har jag inte fått nån DVD än, men om och när jag får den kanske det går att få över den på Youtube eller nåt.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.