|
||||
|
||||
Tonfiskar!
Häromdagen läste jag en artikel om "tama" tonfiskar vid ön Kalavros på Kalymnos. Jag ville berätta om detta men behövde få bekräftat att det var sant först.
Just idag mötte jag på stan den person som står nämnd i artikeln och fick alltså både bekräftat att det är sant, som lov att vidarebefordra alltihop, och löfte om en DVD som jag kanske kan skicka till Janne? Vet inte alls hur man gör med sånt här. Lite sammanfattning av artikeln, alltså: På Kalymnos finns en havspark med tonfisk ( "τούνες" , som fiskarna säger) omkring den lilla ön Kalavros. De senaste åren har man matat 22 tonfiskar och bjuder dem till och med på musik! Matningen sker två gånger om dagen av dykare som går ner 20 "ories" och erbjuder små fiskar till tonfiskarna. Ordföranden för Fiskarorganisationen i Östra Egeiska Havet, Georgios Katsatourchis säger: "-Det finns en stor ansamling tonfiskar som dykarna bokstavligen leker med, smeker och en gång i veckan sänker de ner en kabel och högtalare och bjuder dem på musik, företrädesvis Beethoven.... -De 22 fiskar som samlas kring ön väger mellan 100-300 kg och de är mellan 60 cm och 1,5 m. I området där de uppehåller sig tilllåts man inte att fiska-...... -Det är ovanligt att uppleva att dessa fiskar stannar i området eftersom denna art vanligen rör sig över stora ytor....... -Vårt mål är att tillskapa en organiseras havspark med tonfiskar, en art som har minskat i antal i Medelhavet ..... -Ännu ett mål är att utveckla dykturismen som ett nytt intresse för öns gäster. Man har redan mellan Kos och Kalymnos tillskapat en konstgjord botten ( alltså, man sänkte ner ihåliga betongblock och uttjänta träbåtar , min anm.) där det nu simmar fiskar av nästan alla arter som finns i Egeiska havet.... -Tonfisk rör sig i stim och brukar följa en "väg" som börjar vid Israels stränder och mot Svarta Havet, och den fiskas huvudsakligen i detta område. Bara på Kalymnos finns det 72 fiskebåtar som huvudsakligen ägnar sig åt tonfisk!..... -Fiskandet sker organiserat med satellitövervakning av tonfiskens rutt... -Den tonfisk vi talar om kallas "röd" , den anses finasr och säljs tilll Japan för sushi...." Detta enligt tidningen Rodiaki och herr Katsatourchis. Kalavros ligger bortåt Skalia och Emborio. Havsparken ska utvecklas i bukten mot Arginoda där det redan finns byggnader för dykskola och information. Jag får väl berätta mer vartefter. Janne- kan du ha nån glädje av en undervattensDVD när jag får den??? |
|
||||
|
||||
Sv: Tonfiskar!
TONfisk var ordet, sa Bull...
|
|
|||
|
|||
Intressant med tama tonfiskar.
Kalymnos verkar vara en fantastisk ö som man nog måste återvända till ännu en gång. Jag gillade verkligen ön vid besöket 1996 och med alla intressanta rapporter från Dig Monica om naturliv och det rika kulturlivet, så väcks en stark längtan dit. Det blir tufft när man blir pensionär att hinna med de önskeöar man har kvar Lissi |
|
||||
|
||||
Verkligen fantastiskt!
|
|
|||
|
|||
Dette var helt nytt for meg. Spennende Monica.
|
|
||||
|
||||
Tyvärr inte Monica. Jag har varken teve eller dvd-spelare. Gjorde mig av med allt när jag flyttade senast. Har inte ens dvd i min gamla dator.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Nu har jag inte fått nån DVD än, men om och när jag får den kanske det går att få över den på Youtube eller nåt.
|
|
|