|
|||
|
|||
Knökfullt på öar de två sista veckor i augusti?
Hejsan!
Är nyfiken att höra om ni har några erfarenheter kring när högsäsongen ute på öarna tar slut. Är det trängsel och dyrt hela augusti ut eller börjar de klinga av tidigare? Vi funderar på att åka de två sista veckorna i augusti, 15-28 aug, och som lantis och student vore det trevligt om det vore lite lugnare och billigare. Finns det skillnader i högsäsong mellan olika öar? Väldigt tacksam för svar. Hälsningar Emma |
|
||||
|
||||
Sv: Knökfullt på öar de två sista veckor i augusti?
Jag har besökt Grekland några ggr i aug. Min bild av det är på ställen med många grekiska och italienska turister som högsäsongen är som intensivast fram till runt den 20:e aug. Dagarna runt Maria Himmelsfärdsdag brukar det var mycket folk på många ställen. På mindre öar med ett begränsat utbud som är väldigt populära exempelvis Folegandros kan det vara svårt att hitta boende i augusti.
Kanske har semesterperioderna ändrats lite i flera länder annars är ju augusti en vanlig semestermånad i mellan och sydeuropa. Jag åker själv till Grekland i senare delen av aug och hoppas hitta rum på Fourni utan att förboka. Eva |
|
|||
|
|||
Jeg har sjelden reist de siste to ukene i august, men en kompis som inntil for få år siden hadde reisebyrå i Hellas, regnet 15. juli - 30. august som absolutt høysesong.
|
|
||||
|
||||
Reser ALLTID sista veckorna i augusti o tycker det känns som att turismen då är i starkt avtagande! Från dag till dag brukar det märkas att restaurangerna o tavernorna slår igen för säsongen o att det blir tomt på hotellen - enorm skillnad mot juli!( har dock mest erfarenhet från Santorini o övriga Kykladerna.)
|
|
||||
|
||||
Jag har dock aldrig märkt att restaurangerna stänger redan i augusti. Tvärtom, det är då som det är som mest intensivt med mängder av greker och italienare på öarna. För att inte tala om värmen, 40 grader är inte ovanligt. Skulle hellre rekommendera juni eller september.
|
|
||||
|
||||
Vi brukar komma till Kreta kring den 15:e augusti och då är det många greker som som är där på semester. Även utlandsboende greker. Men efter en vecka blir det betydligt lugnare. Det här har vi främst sett i Georgioupoli där vi varit många år i augusti. Men enligt våra grekiska vänner stämmer det ganska väl med övriga Kreta.
Lena, som åker på lördag!! |
|
|||
|
|||
Jag åker till Skiathos i augusti och måste medge att där är knökfullt fortfarande. Många italienare, skandinaver och framförallt greker.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vilken ö har du tänkt åka till ? Vi har rest till Grekland vid tiden i många år nu, o till olika öar. Vi har aldrig upplevt att det varit knökfullt någonstans,,men på vissa populära öar kan det nog var mycket folk,,men det kan också upplevas olika. När augusti övergår till september märks helt klart en skillnad,tycker vi. Och när skolorna börjar här i Sverige brukar också sista minuten resorna bli riktigt billiga,så det är helt klart en bra tid att åka. Vi har en svensk vän som bor i Grekland och har en taverna...hon brukar säga att i slutet av augusti då kommer dom riktiga gästerna ...och då menar hon inte bara att vi kommer just då...utan många stamgäster..vi reser till Naxos varje år vid denna tiden sedan 6 år tillbaka. bopia( som åker till Naxos den 18/8) |
|
|||
|
|||
Citat:
Säg vilka öar som är aktuella så finns det säkert någon här som kan ge lite tips om hur det ser ut den tiden. |
|
||||
|
||||
Citat:
uppfattat att hotell och restauranter stänger i augusti. Har även varit nere i oktober, men då börjar det bli glest. |
|
||||
|
||||
Re: Knökfullt på öar de två sista veckor i augusti?
Jag tillbringar sedan 25 år också 3 augustiveckor varje år i Grekland, o det är möjligt att jag misstar mig totalt, men MIN erfarenhet vid de dagliga promenaderna är att taverna efter taverna stänger ju längre in i augusti vi kommer.De goda vänner jag har bland hotell- o restraurangägarna säger att dom inte tycker det är lönt att hålla öppet när september kommer. Från flera öar går sista charterplanen tillbaka till Skandinavien runt 23 september
|
|
|