Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-31, 17:40
rogga rogga är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard 70-årsjubileum i Chania

Åker på semester till Chania-kusten mellan den 21-28 maj. Eftersom jag är intresserad av historia kom jag (faktiskt efter att resan var köpt) på att det då var exakt 70 år sedan slaget om Kreta stod under andra världskriget. Slaget vid Galatas skedde mellan den 23-25 maj.

Jag har sökt information om hur detta kommer att uppmärksammas men kan ingen grekiska. Enligt denna Web-sida kan man förvänta sig att det kommer att råda en helgstämning på Kreta under denna tid.

http://gogreece.about.com/cs/crete/a/cretebattle.htm

Det som skulle vara intressant att veta om det kommer att
ske några cermonier i Chania, Galatas eller Daratsos under den aktuella veckan.
Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 17:47

Standard Sv: 70-årsjubileum i Chania

Ser nu att Lars redan har svarat på denna fråga på annan plats.
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 19:11

Hej,

Skriver detta för att jag önskar få lite bra tips på bra promenadvägar och tavernor längs vägen Chryssi Akti - Galatas - Daraotso -Chryssi Akti.
Särskilt intresserad är jag att se minnesmärken från andra världkriget.

Den 20-25 maj utkämpades för exakt 70 år sedan hårda strider i detta område. Vi som är på semester i detta område under denna tid kommer säkert att märka detta genom t ex flyguppvisningar, fallskärmshopp och andra cermonier.

Den 20 maj 1941 inleddes invationen av Kreta men själva slaget om Galatas stod mellan den 23-25 maj. Den 24 maj utsattes Chania för ett hänsynslöst bombanfall. Man kan säkert se spår av detta än idag då många hus saknar en övervåning.

Tyvärr är detta mycket tråkiga minnen men det är viktigt att komma ihåg allt så att det inte upprepas igen.

Här kommer några bra länkar för intresserade som beskriver vad som hände:

http://www.battleofpinkhill.org.nz/battle.php
http://www.nzhistory.net.nz/media/ph...ea-20-may-1941
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 14:31
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

rogga ta en titt på följande länkar:
http://www.crete-1941.org.uk/
http://www.mlahanas.de/Greece/Histor...leOfCrete.html

Är du intresserad av Kreta under 2:a världskriget så finns det några böcker du skall läsa som ger en bra bild av historien.

Crete
The Battle and the Resistance
av Antony Beevor
(även översatt till svenska)

The Fortress of Crete
1941 - 1944
av George Harokopos

The Cretan Runner
av Georgeos Psychondakis
(fantastisk bok)

Vasali The lion of Crete
av Maurray Elliott

Crete 1941
Eyewitnessed
av C Hagjipateras och M Fafalios

Ill met by moonlight
av Stanley W. Moss
Spännande läsning om kipnappingen av General Kreipe, som även filmatiserats.

Böckerna finns med på den sistnämnda länken och är i mitt tycke de mest läsvärda och relativt lätta att hitta i bokhandlarna i Chania.
Detta skall icke tydas som spam utan är helt och hållet info om historien på Kreta under 2;a världskriget.

Kriti stin kardia mou
lars
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 16:28
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Ceremonier vid firandet av slaget om Kreta

Ceremonier vid firandet av slaget om Kreta.
Den eminenta kommunala turistinformationen i Chania har ett två-språkigt program.

Ett axplock:

På Centret för Medelhavets Akitektur en fotoutställning om slaget öppet t.o.m. 22 maj

Även på Det gamla tullhuset i en venetianska hamnen pågår fotoutställning 15 - 22 maj

Kl 20 tis den 17 maj stort program i den gamla hamnen (gamla hamnhuset) med konsert, minnesstund, mm, och foton från förstörelsen av Chania

Huvudarrangemanget är vid Maleme flygplats sön 22 maj kl 18:30, med bl a flyguppvisning.

Sön den 22 maj kl 11.30 är det flygdemonstration i gamla hamnen med Royal Airforce. (Missa inte mässan kl 7 på morgonen )

Citat:
Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
Det som skulle vara intressant att veta om det kommer att
ske några cermonier i Chania, Galatas eller Daratsos under den aktuella veckan.
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 16:44

Standard Förstörelsen i Chania

Här är några foton i närheten där jag bor av rasade hus som kan ha orsakats av bombningen :

Alldeles i min gränd denna ruin som nu döljs av växtligheten:

Inuti är det urblåst:

På Kastellikullen ovanför låg en katedral mellan de venetianska palatsen(syntes från havet), som ska ha raserats av luftanfallet:

Längre österut (hitåt) på Kanevaro ligger denna ruin med sina kryptor kvar:

Och lite längre fram vid korsningen med Daskalogianni ytterligare förstörelse:

Längs stranden väster om Chania dessa hus :

Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 17:06
larss avatar

Nej du, den sista bilden är inte ruiner pga bombningar. Det är det en gång fina hotellet Aptera, som förfallit pga bråk inom ägarfamiljen. Nu är det väl banken, som äger skräpet, som borde rivas.
1992-93 var det i full sving och kunde bokas med charter från Sverige. Det ligger perfekt vid stranden, näst intill Chrissi Akti.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 17:23

Tack för informationen. Det är närmast ett mirakel hur hus så fullständigt kan rasa samman bara av sig själv, på så kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Nej du, den sista bilden är inte ruiner pga bombningar. Det är det en gång fina hotellet Aptera, som förfallit pga bråk inom ägarfamiljen.
Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 17:40
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Nej inte har det rasat själv senast 2010 har kommunen ? rivit husen mer för att hindra bostadslösa att ockupera dessa . Det har varit en del otrevligheter där .
Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 17:53
larss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Nej inte har det rasat själv senast 2010 har kommunen ? rivit husen mer för att hindra bostadslösa att ockupera dessa . Det har varit en del otrevligheter där .
Kan du förstå varför man inte rev det totalt efter allt som hänt där med knarkare och annat?
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 19:10

Tack Lars.

Jo, några av böckerna har jag redan. Jag tänkte dra med min fru på en promenad mot Pink Hill i i Galatas någon dag.

Det var också intressanta bilder som lugnagatan hade lagt in.

Om man inte är vid hamnen i Chania den 22 maj kl. 11:30 ska man också enligt den här sidan kunna se RAF Red Arrows ovanför Kalamata den 24 maj. Tyvärr finns det ingen tid angiven.

http://www.airshows.org.uk/ukmilitary/red-arrows.html

Offtopic. Det är bra om ödehotellet mellan Chryssi Akti och Nea Chora har rivits helt. Just den gång som man ser i förgrunden gick vi många gånger i september 2010. Ortsborna använde den som en cykelväg. Längst upp till vänster finns en liten bar som faktiskt var öppen. Vi satte oss ibland hos hippie-gubbarna där och tog en öl för en billig penning. På dagtid upplevde inte jag att det var något problem att promenera förbi ödehotellet. På kvällarna tog vi bussen eller taxi tillbaka till Chryssi Akti.
Svara med citat
Gammal 2011-05-14, 23:11
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jag har hört att det råder oklarheter om ägarförhållandet.Men det är en skam att det ser ut som det gör.Till Rogga dagtid är det inga problem att passera .
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 09:46
larss avatar

"Offtopic. Det är bra om ödehotellet mellan Chryssi Akti och Nea Chora har rivits helt. Just den gång som man ser i förgrunden gick vi många gånger i september 2010. Ortsborna använde den som en cykelväg. Längst upp till vänster finns en liten bar som faktiskt var öppen. Vi satte oss ibland hos hippie-gubbarna där och tog en öl för en billig penning. På dagtid upplevde inte jag att det var något problem att promenera förbi ödehotellet. På kvällarna tog vi bussen eller taxi tillbaka till Chryssi Akti."

Baren du nämner har legat här ganska många år. Ägaren, som jag kallar Elvis, hade tidigare ett liknande ställe längst västerut vid Chrissi Akti.
Han var under ett antal år lite tillsyningsman för hotellet före det kollapsade totalt.
Alla barer, som låg längs stränderna härute har rivits pga nya direktiv från den lokala styrelsen. I stället har det uppförts rätt torftiga barer med begränsat utbud, även om flera försöker utöka detsamma. Du vet en grek gör ju inte alltid som han blir tillsagd.
Elvis servar också med solstolar och parasoller vid stranden. Det ligger ett par hotell ovanför på kullen där en del gäster söker sig ned till havsbadet.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2011-05-15, 15:03

Offtopic igen.

Bra att veta. Då finns det ändå någon slags bevakning av området på dagtid. Jag observerade att Elvis hade hund också.

Hela området mellan Chryssi Akti och Nea Chora har ju för övrigt utvecklingsmöjligheter. Om man byggde en trevlig strandpromenad (kan inte vara mer än 1,5 km) skulle området bli mycket attraktivt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 22:27
larss avatar

Här kommer lite gamla foton från Kastellihöjden efter tyskarnas bombningar mot Chania.
lars
Kriti stin kardia mou

Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 23:19

Standard Förstörelsen i Chania

Jag har inte förstått förrän nu hur omfattande förstörelsen var.

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Här kommer lite gamla foton från Kastellihöjden efter tyskarnas bombningar mot Chania.
lars
Kriti stin kardia mou

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.