Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-09, 14:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Bästa resmålen i Europa

TripAdvisors besökare har lista de 25 bästa resmålen i Europa. Enda grekiska placeringen var Oia, på plats 16, strax före Stockholm.

Nja, det känns som om dom missat målet lite där, eller vad säger ni grekofiler?

/Netwolf - som förresten aldrig varit i Oia
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bästa resmålen i Europa

Beror nog på vilka kriterier som gäller när remålen klassificerasoch vilka som tycker till. Jag har varit där det är fint men Oia finns inte på min 10-topplista. Jag föredrar helt enkelt en helt annan typ av ställen även om jag kan tillbringa några dagar där.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 17:13
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Det märkliga är ju att det nästan bara är storstäder. Det beror också på hur frågan ställs.... Eller??

Lena
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 18:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Det märkliga är ju att det nästan bara är storstäder. Det beror också på hur frågan ställs.... Eller??

Lena
Självklart vore det kul att veta vilka kriterierna varit på orterna för att hamna på listan eller hur det röstats, för rent spontant utan att ha varit i Oia så undrar man ju var likheterna finns mellan t ex Oia och Paris rent kriteriemässigt

Jag älskar storstäder och har varit i 7 av dem på listan och nu blev jag väldigt nyfiken på den (lilla?) orten Rothenburg, som jag aldrig hört talas om innan. Det verkar vara ett jättemysigt ställe av bilderna att döma.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 18:20
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Det verkar ju vara Tripadvisor som gjort den här "omröstningen" och då tycker iaf jag att det ligger nära till hands att det är besökare/bokare på den sajten som röstat fram topplistorna...finns ju flera såna.
Nästa fråga blir ju då vilka som använder Tripadvisor? Är det folk jämnt fördelade över världen eller är det mer riktat till en viss världsdel eller en viss typ av resenärer.
Jag har själv mycket svårt att ta såna här omröstningar på allvar!

Yanna - som gillar Oia!
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 19:45
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Lysande lista! Speglar väl mina resdrömmar. Har varit på 20 av listans resmål !! Har "bara" missat Barcelona, St Petersburg, Florens, Capri och Reykavik.

Men mitt favoritresmål i världen är ändå Antiparos! Människorna, människorna, och återigen människorna! Vänskapen från dessa människor, maten som dessa människor lagar och drinkarna de blandar. Glädjen de bjuder på. Skratten över en iskyld ouzo. Hettan från solen och värmen från.......ja människorna.
Oslagbart! 13 juni bär det av igen!
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 00:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Anledningen till att listans innehåll ser ut som det gör tror jag beror mycket på det Yanna är inne på. Starkt påverkat (och begränsat) av det urval av människor som besöker just den sajten.

Men visst kan man väl upprätta en lista över resmål som man upplevt och uppskattat. Man kan väl t o m klara att indela dem i en rangordning (det gör vi väl en hel del på Kalimera), men för min del blir det lite svårt att i en sådan ranking värdera storstäder och andra resmål mot varann. Det är liksom inte samma sak. Rom eller Karpathos, Paris eller Egina, Interlaken (mycket vackert) eller Aten (också mycket vackert men på helt annat sätt). Det känns ju jättekonstigt. Att däremot räkna upp och gradera sina favoritstorstäder för sig eller favoritöar i Grekland för sig det funkar bättre för mig.

Men jag är ganska skeptisk till trovärdigheten i sådana listor. Det är ju så oerhört olika vad det är vi uppskattar respektive ogillar.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 09:22
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Amalfikusten och Capri var rejält representerat.

Där är oerhört vackert och den gamla klassiska elegansen finns delvis kvar.

Sedan är det bara ett stort plus att det är så nära till världens bästa utflyktsmål, Pompeji.
Det finns inget utflyktsmål eller historisk plats som kan mäta sig med Pompeji.
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 17:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...nyfiken på den (lilla?) orten Rothenburg, som jag aldrig hört talas om innan. Det verkar vara ett jättemysigt ställe av bilderna att döma.
Jaha. Så du tänker fortsätta resa i mina fotspår... Rothenburg är en fantastisk liten ort. Det var en av de få Tyska städer som inte bombades under andra världskriget just för att den har sådant kulturhustoriskt värde. Det finns fortfarande en hel del kvar från Medeltiden med Ringmur, tredubbel på vissa ställen, och mängder med fantastiska gamla korsvirkeshus. Man kan gå långa sträckor runt staden uppe på ringmuren. Rothenburg ligger väldigt vackert också.

Förr var inte biltrafik tillåten över huvud taget inne i Rothenburg, man fick parkera utanför och gå in, men det har man tydligen lättat lite på nu.

En annan ort som påminner lite om Rothenburg är Celle som ligger ca 10 mil söder om Hamburg. Själva centrum i Celle är också medeltida med korsvirkeshus.

Om man är interesserad så är det trevligt att ta en biltur på ungefär en vecka och titta på Rothenburg, Deutsches Eck, S:t Goar med Loreleiklippan, besöka något vinslott mm. Det finns mycket att titta på och om man inte åker i högsäsong brukar det vara rätt enkelt att hitta övernattning på mysiga Gasthaus i orterna som ligger någon, några mil från Autobahn. De brukar inte kosta så mycket och har ofta god mat.

Men ska man göra en sådan resa, se till att sikta på rätt Rothenburg! Dvs ob Der Tauber. Det finns nämligen ett Rothenburg till! Jag har för mig det heter an Der Oder, men jag är inte säker.

Det är något jag verkligen rekommenderar om man vill komma iväg lite men ändå inte vill åka till Grekland. Och det är ju så enkelt för oss här nere i Sydsverige...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 17:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jaha. Så du tänker fortsätta resa i mina fotspår...
Peter
Ja på något sätt måtte vi ha samma ressmak

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 18:44
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag har besökt 4 av dessa städer... (Prag, Venedig, St Petersburg och Berlin) men kan ju som sagt inte jämföras med min livslånga romans med Skiathos
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 22:40
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jaha. Så du tänker fortsätta resa i mina fotspår... Rothenburg är en fantastisk liten ort. Det var en av de få Tyska städer som inte bombades under andra världskriget just för att den har sådant kulturhustoriskt värde. Det finns fortfarande en hel del kvar från Medeltiden med Ringmur, tredubbel på vissa ställen, och mängder med fantastiska gamla korsvirkeshus. Man kan gå långa sträckor runt staden uppe på ringmuren. Rothenburg ligger väldigt vackert också.

Förr var inte biltrafik tillåten över huvud taget inne i Rothenburg, man fick parkera utanför och gå in, men det har man tydligen lättat lite på nu.

En annan ort som påminner lite om Rothenburg är Celle som ligger ca 10 mil söder om Hamburg. Själva centrum i Celle är också medeltida med korsvirkeshus.

Om man är interesserad så är det trevligt att ta en biltur på ungefär en vecka och titta på Rothenburg, Deutsches Eck, S:t Goar med Loreleiklippan, besöka något vinslott mm. Det finns mycket att titta på och om man inte åker i högsäsong brukar det vara rätt enkelt att hitta övernattning på mysiga Gasthaus i orterna som ligger någon, några mil från Autobahn. De brukar inte kosta så mycket och har ofta god mat.

Men ska man göra en sådan resa, se till att sikta på rätt Rothenburg! Dvs ob Der Tauber. Det finns nämligen ett Rothenburg till! Jag har för mig det heter an Der Oder, men jag är inte säker.

Det är något jag verkligen rekommenderar om man vill komma iväg lite men ändå inte vill åka till Grekland. Och det är ju så enkelt för oss här nere i Sydsverige...

Peter
Enligt historien blev staden sönderbombad av jänkarna när de flög hem efter ett ofullbordat uppdrag. De tömde sina plan på bomber över Rothenburg, som inte var något militärt mål. Efter kriget bidrog man därför med medel att bygga upp den medeltida sönderbombade staden. Således är de flest husen inte så gamla som man kan tro. Många europeiska städer byggdes upp i gammal stil efter kriget. detta är vad jag läst om i en guidbok om Rothenburg.
Häls/Chras
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 17:31
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Enligt historien blev staden sönderbombad av jänkarna när de flög hem efter ett ofullbordat uppdrag. De tömde sina plan på bomber över Rothenburg, som inte var något militärt mål. Efter kriget bidrog man därför med medel att bygga upp den medeltida sönderbombade staden. Således är de flest husen inte så gamla som man kan tro. Många europeiska städer byggdes upp i gammal stil efter kriget. detta är vad jag läst om i en guidbok om Rothenburg.
Häls/Chras
Ajdå. Jag har bara fått Rothenburgs historia berättad för mig av privatpersoner så det är mycket möjligt att den inte stämmer. Det är mycket möjligt att det är helt rätt som du skriver! Om det inte gällde det andra Rothenburg?

Oaktat vilket som är rätt så är Rothenburg verkligen värt ett besök.

Nu blev jag nyfiken. Jag ska försöka kolla lite...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2011-05-12 klockan 17:33. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:40
Sporaderna08 Sporaderna08 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Jag har besökt de flesta av dessa resmål och kan sedan några veckor rekommendera Florence. En underbar stad belägen i det underbart vackra Toscana För att inte tala om maten -världsklass!
Men om man har svårt att slita sig från Grekland och hamnar på Santorini så är den vykortsvackra byn Oia väl värt ett besök!
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 14:13
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Ytterligare info om Rothenburg.
Den 31 mars 1945 "bombades"taden av de amerikanska flyget under US Army General Jacob L. Devers. Källa. Rothenburg ob der Tauber, Guide with 148 colour prints.Text: Wolfgang Kootz.
har litet bilder från staden på min hemsida
http://www.onslundafoto.se/tyskland1bsp.html
Bildspel 3 bild 11 osv.
Häls Chras
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 19:21
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Chras

Vilka underbara minnen du ger mig med dina bilder. Rothenburg är en fantastisk stad som jag absolut kan tänka mig att återvända till. Verkar som vi hade bättre väder när vi var där, minns hur vi satt ute i trädgården till ett hotell och drack öl i solskenet
Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 23:30
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Ytterligare info om Rothenburg.
Den 31 mars 1945 "bombades"taden av de amerikanska flyget under US Army General Jacob L. Devers.
Ok. Det är ju naturligtvis rätt. Det jag skrev var den info jag fick för många år sedan. På 60- och 70- talet när jag var där med min far och hans vänner. Och som sagt verbalt. Man kanske inte ville prata om de tråkiga sakerna... Det var kanske lättare att "dölja" dem...

(Jag vistades ca ett år i Tyskland när jag var ung. Och jag kommer fortfarande ihåg hur de äldre där undvek att prata om "det som hänt tidigare..." Det var obekvämt.)

Sedan var jag tillbaka i Rothenburg med en egen familj mycket senare. Så då har jag väl tyvärr fört vidare en historia som nu visade sig vara osann! Man lär sig något nytt varje dag... Och det är jag tacksam för! Även om det tar emot när det visar sig att jag har fel... Mutter...

Men även om Rothenburg är återuppbyggt så är det en ort som verkligen är värd att besöka.

Peter
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.