![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Jag och flickvän funderar på greklandsresa i slutet på juli eller i början på augusti, ca 1 vecka. Har tittat lite på på Kokkari på Samos och Georgioupolis på Kreta. Vad rekommenderas för ett par som aldrig tidigare varit i Grekland? Vill framförallt sola, bada och äta. Ev några utflykter och lite historia. Avskyr inkastare osv, kan man slippa sådant? Känner någon till följande hotell: Golden Bay eller Sunlight i Georgioupolis? Maria, La plage eller Kalidon i Kokkari? Tack på förhand! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Härlig strand nära en mil lång. Gott om restauranger. Stort utbud av utflykter, öven då historiska som exempelvis Knossos kan köpas av lokala företag eller via din resebyrå om du reser med charter. Sök på Georgioupolis här på forumet får du mycket mer information. Har ingen erfarenhet av Golden Bay eller Sunlight, förutom att de ligger alldeles vid stranden. Men hotellen i byn har generellt en enkel men för de flesta en helt acceptabel standard. Jag tror inte att ni kommer att ångra er om ni beslutar er för Geo! Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Och jag som bara kände att här skulle jag inte vilja vara tvungen att bo då jag besökte Geo under några timmar nu i april
![]() TÄNK SÅ OLIKA VI ÄR ![]() //Maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Geo på Kreta kan jag inte uttala mig om. Men Kokkari är en mysig by med bra bad och god mat. Väldigt lugn. Det finns inget större nattliv. Fast visst finns det några barer... De flesta som åker dit är par som åker utan barn eller tonåringar...
Är ni 30 - 40 och bara vill ha det lugnt och skönt är det nog ett perfekt ställe. Även yngre kan säkert trivas beroende på inställning. Det är ett mysigt ställe. Men just för att det är rätt lugnt där är det en del äldre som åker dit. Just runt Kokkari finns inte så mycket att se. Men hyr man bil eller moppe kan man åka runt och se en hel del historiska saker. Bil är att föredra för det kan vara en bit att köra. Samos är en rätt stor ö. Men det finns en hel del att se där om man är intresserad. Några Tempel och den där tunneln tex. (Den skulle jag inte gå in i om jag så fick betalt... ![]() ![]() Vill ni ha lite mer liv så kanske Pythagorion skulle kunna vara ett alternativ. Mer turister, mer liv... Men ett rätt trevligt ställe ändå. Samos är en trevlig ö! |
|
|||
|
|||
![]()
Kokkari eller Georgioupolis båda ställena har jag o min man återvänt till flera gånger".Geo" ligger ju väldigt bra till för att kunna besöka Chania o Rethymnon,har en alldeles fantastisk lång strand mysiga tavernor osv.
Kokkari,där finns mängder av tavernor en klapperstenstrand inne i själva byn och vandrar man ut från byn når man jättefina stränder. Första gången,på båda ställena,åkte vi charter men sen har vi bara haft flygstol och ordnat boendet själv.Nu är det några år sedan vi var på dessa platser,finns ju så många öar att upptäcka och till hösten går resan till Karpathos igen oxå ett trevligt resmål. Dock Kokkari har en särskild plats i vårt hjärta och dit kommer vi att återvända kanske redan nästa år.Att få sitta på det gamla byfiket/taverna mittemot kyrkan dricka en ouzo eller mythos med lite tilltugg är ljuvligt.Här sitter de gamla männen från tidig morgon. Ha en trevlig resa vilket ställe ni än väljer. Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sedan Kokkari. Själv tillbringar jag sommarsemestrar på Samos, inte i Kokkari, utan I huvudstaden Vathi. Har nog besökt Kokkari flera gånger, en liten föredetta fiskarby som har har blivit en turistby. Stranden är en stenstrand (små stenar, längre ut sand). God mat finns i princip i alla tavernor. I hamnen finns en del cafe'er/barer/tavernor. Varför inte välja Vathi (Samos Town) på Samos. Apollos resa till Anthemis Apart. 2 km från centrum, Gangou-beach 300 m, i staden genuin grekisk atmosfär, inga inkastare, inte massor av turister, butikerna har öppet må-fre 7/8-14, Market öppet må-fre 8-21, lö 8-18. sö stängd. Längs strandgatan finns en del cafe'er/barer där lokala ungdomar och turister sitter. I staden finns också några clubbar där lokala ungdomar och turisterna möts. Vill ni ha mera info om Vathi, skicka privat meddelande eller e-mail. Skall själv igen till samos 11 juni för 2,5 veckor. |
|
|||
|
|||
![]()
Jaha ja, då säger väl jag G-polis då!
![]() /Joppan som åker om 17 dagar till......Georgioupolis ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - v i var i Georgioupoli for første gang nå i april, kaldt for årstiden, j a, men vi likte oss ![]() ![]() - reiser gjerne tilbake, spesielt om vi har barnebarn med ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har varit på båda ställena.
Mitt val är helt klart att rekommendera Kokkari! Dit skulle jag återvända omedelbart om tillfälle gavs. Det jag gillade med just Kokkari var att det var lugnt och stilla. Vi var där mitt i sommaren (v30) ... det enda som jag tyckte var lite jobbigt var att det var väldigt varmt. Temperaturen låg på ca 42 grader. Som tur är blåser det ofta på den sidan av Samos. Badviken som man tog en kort promenad till var mysig. Jag och min sambo låg och solade där varje dag. Det var också perfekt för att snorkla där... Lycka till. Och välj Kokkari ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kokkari säger jag också
![]() ![]() Riitta ![]() |
![]() |
|
|