|
||||
|
||||
Lugnet ligger som en gosefilt
...över oss, söndagsförmiddag och allt.
Det har varit några otroligt stökiga veckor, men med nödvändiga jobb utförda, och efter väl utfört värv får man väl vara slö ett tag. Svågern i Aten ska nämligen flytta hit till Kalymnos med fru och svärmor. Vi hade hittat idealstället, två små hus varav det ena i gammal-tant-vänligt enplan. Runt om en jätteträdgård med apelsiner, citroner, mandariner, vinrankor, granatäpplen och en oerhörd massa torrt meterhögt ogräs. Men driftiga män med verktyg i händerna kan uträtta storverk. Rummen behövde spacklas och målas, skåp flyttas, ja, alla som har bott i äldre hus vet vad jag talar om. Ogräset / höet måste bort, om inte annat för brandfaran. Så den ene gick loss på trädgården och den andre på husen. I tre veckor har de kämpat och igår var det klart! Just nu åker svågern hem till Aten för att förbereda steg två, hitflyttningen. Givetvis fick svågern ett rejält ryggskott redan andra dagen, och kom nästa morgon halvkrypande ut ur sitt sovrum. Men envisare man lär inte finnas, så redan nästa dag var han i farten igen, fullproppad med värkmediciner...vad hjälpte det att jag predikade ryggregim för honom... Förutom jobbet med spackel och färg och grensax och hacka har de snyggat till en massa möbler som vi inte behöver, trädgårdsstolar, bord, några soffor, sängar. Vilken skillnad det blir på ett gammalt bord om man slipar och lackar! (Och så tomt och rymligt det blev i våra tidigare övermöblerade rum!) Nu återstår det att komma hit med kylskåp och tvättmaskin och annat som man gärna vill ha. Sen kan svåger och svägerska och svärmor njuta av det fantastiska lugnet i en stor trädgård i ett trevligt område på Kalymnos i stället för att bli lomhörda och nerrökta av trafiken i Aten. Mitt tips är att svägerskan snabbt skaffar sig några höns och killingar också, så har hon nån som håller efter grönskan i trädgården... |
|
||||
|
||||
Sv: Lugnet ligger som en gosefilt
Då är du verkligen värd och njuta av lugnet! Måste kännas bra när flera av släkten flyttar dit
Här håller man sig inomhus i dag. Mörka moln och kraftig vind som vanligt nuförtiden Ha de så gott! Riitta |
|
||||
|
||||
Sv: Lugnet ligger som en gosefilt
Så kul det låter! Älskar fixande av sådant slag!
|
|
|