Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-21, 04:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Som det kan bli döh...

Rubriken skall helst uttalas med lätt Östgötsk dialekt... Eller så skulle den vara: Man ska aldrig säga aldrig...

Jag har ju flera gånger, i flera trådar, sagt att jag skulle avstå Grekland i år... Av olika anledningar. Men så här blev det...

Igår, torsdag, vid tidig eftermiddag satt jag och pratade med en god vän som bor en bit uppåt landet. Under tiden satt denne och surfade på Grekland eftersom Greklandsresan är nära förestående... Telefonen glödde lite lätt om man säger så!

Så helt plötsligt säger vännen: Men kolla! Här är en t o r resa från Sturup till Rhodos för 595:- på Söndag... Jaha, svarade jag väl ungefär... För jag hade ju bestämt att jag inte skulle ner i år! Dessutom dök den resan upp av rent misstag!!! Ett felsök.... Så att säga.

En minut senare vaknade jag och bagärde att backa bandet. Jag insåg möjligheterna. The rest is history...

Och det var väl ett av de största misstagen den vännen gjort! Vederbörande brukar tracka mig rätt hårt sina på olika resor... Nu hinner jag börja tracka innan...

Två timmar senare... Då hade jag biljetten i min hand. Katterna var bokade på Panget. Skjuts till Panget med Pischarna på Lördag, och med mig till Sturup på Söndag var fixad. (Jag bor 12 min med bil från Sturup... )

Ett 3 stjärnigt hotell, Esperia, på Rhodos för en natt, jag landar sent och måste ta Sea Star kl 09 nästa morgon, var bokat för 21 € inkl frukost!!!!!! De är tydligen nya på Booking så de säljer ut rummen hur billigt som helst just nu för att få bra recensioner. De hade fler lediga rum så de ville väl dessutom hyra ut. Men 21 €!!!! Ok, det är lågsäsong...

Tvivlar ni? Kolla enkelrum på Esperia på Rhodos natten mellan 22 och 23:e Maj! Via Booking....

Men Booking fixar verkligen de lägsta priserna. Just nu... Jag kommer aldrig att bo så bra och billigt i Grekland igen...! Och de fixade ett suveränt boende åt mig i Glyfada i höstas.

Och eftersom jag landar mitt i natten när jag kommer hem är även Svedala Taxi förvarnade om att jag behöver en bil när jag landar... Det är inlagt i deras beställningsdator... Hoppas flyget inte är för försenat för de slutar köra 02... Och det är en bit att gå hem...

Jag tror jag täckt allt utom boendet på Tilos. Men det tror nog jag löser sig när jag väl är där... Jag har ju varit där förr... Fast det var ju ett tag sedan! Har någon ett supertips är det välkommet... Ett bra rum för en person med balkong med utsikt över bukten till vettigt pris.... Någonstans mitt på strandvägen...

Så varför åker jag nu igen då? Jag har ju skällt som en bandhund på Grekerna och deras ekonomi osv under rätt lång tid. Med rätta! Men förstå att jag fortfarande älskar Grekland och Grekerna. Trots deras fel och brister... Det är komplicerat... Och som jag sade i en annan tråd. Det här blir semester från politiken på Tinos...

Jag var på Tilos tre gånger i början av 2000-talet och jag har alltid längtat tillbaka. Det är en underbar ö! Bara Annas Rooms gör att man längtar tillbaka! Utsikten därifrån... Nu lär jag nog tyvärr inte ha råd att bo där som ensamresenär, men det finns många ställen att bo på...

Priset för biljetten är ju en annan sak. Hur lätt är det att hitta en t o r till Rhodos för 595:-? Jag har kollat lite då och då efter billiga biljetter till Rhodos just för att kunna åka vidare till Tilos (och gärna Nisyros) men det finns ju inga "bara flygstol" till vettiga priser dit längre. Så detta är ju ett fynd!

(Det finns ett alternativ som jag måste avstå pga katterna för att det tar för lång tid. Dels för att jag inte vill lämna dem på Panget för länge, dels för att Panget kostar rätt mycket... Men man kan flyga till Athen och tex ta Diagoras som går från Pireus till Rhodos och som går inom både både Nisyros och Tilos. Men det tar som sagt tid.... Och så ska man tillbaka igen...)

Kontentan av det väsentliga:

Detta blir troligtvis mitt sista besök på Tilos. Med tanke på hur det byggs ut där, med höjda priser osv, och hur svårt det är att hitta billiga biljetter till Rhodos. Tyvärr. Men jag kommer att njuta av varje sekund när jag är där nu! Karma gav mig möjligheten att njuta en sista gång...

Men visst är livet lite märkligt. När jag vaknade i Torsdags hade jag inte en tanke på att åka till Grekland i år. Jag hade ju tagit avstånd från det! Och verkligen menat det! Men så helt plötsligt ska jag ändå flyga dit på Söndag... Det var verkligen inte meningen. Men det kommer inte att göra ont att tillbringa en vecka på Tilos...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 07:19
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Standard Sv: Som det kan bli döh...

Vilket pris !!!! Jag var med dig hela vägen medan jag läste ditt inlägg
Esperia har jag bott på men senast var det 1978,så det kan ju ha ändrats en del.Fast du ska ju bara bo där en natt och för 21 euro kan det ju kvitta hur det är, bara du får en säng.Ligger ju på gångavstånd om nu båten går inne i stan och inte från stora hamnen.

595 har jag också åkt för,MEn det var 1973 ,så det räknas väl inte i detta sammanhang !!!
Ha det så jättebra !!!!
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 07:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Grattis till ett bra pris Peter och hoppas du får en fin resa. Jag tycker inte det är konstigt att du åker till Grekland. Klart man får vara både kritisk mot det som är negativt och ändå resa till och tycka om ett land. En överdrivet romantiserad syn på landet skulle verka väl naiv.

Många kommer nog att fynda resor nu när arrangörerna rear ut sina resor till Kreta och Rhodos. Ett tag lät det ju som bokningsläget var så bra men helt plötsligt har de massor av billiga resor över.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 09:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Prima läge för dig Peter att snacka ekonomi med folk på plats!
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 09:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ha det jättebra! VILKET PRIS!!! Koppla av nu från vardag och politik NJUT!

Lissi - bara lite avundsjuk
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 13:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Men Peter då,,,,

Minns du för ett antal år sedan. Du skickade ett sms till oss, som då var på Tilos. "Havet framför mig, vägen emellan och baren till höger. Jag vill också sitta E på Tilos!"

Du kommer säkert att tracka oss som har en vecka kvar till Kreta. Och vi kommer säkert att få track från vännen du har norrut.

Men Arne och jag kommer att tåla det.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 18:22
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Fast jag skulle ju ha semester ju... Och just den ""forskningen" gör jag mest på Tinos där jag känner folk sedan 30 år. Där vet jag att jag får rakare och ärligare svar. Oftast... Men springer jag på borgmästaren, vilket inte är svårt på lilla Tilos, kommer jag nog att ta kontakt med honom om det går... Han har verkat rätt trevlig när jag sett honom tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men Peter då,,,,

Minns du för ett antal år sedan. Du skickade ett sms till oss, som då var på Tilos. "Havet framför mig, vägen emellan och baren till höger. Jag vill också sitta E på Tilos!"
Det var väl samma år, eller möjligtvis året innan, Arne uppfann "Altanpigghammaren..." Den har jag skrattat åt många gånger! Jag skickar samma sms på Måndag fast med sista meningen: Jag sitta E på Tilos...

Citat:
Du kommer säkert att tracka oss som har en vecka kvar till Kreta.

Det är mycket möjligt att det kommer en bild med en öl i förgrunden och havet i bakgrunden. Tämligen fantasilöst men ack så effektivt och retsamt för de som sitta hemma och tråna...

Citat:
Men Arne och jag kommer att tåla det.

Det är liksom det som är problemet... Tracket funger inte lika bra när den eller de man försöker driva till vansinne själva snart skall åka...

Ha en god resa själva. Och Dagboken kommer att följas med i närmaste maniskt intresse...

Citat:
Lissi - bara lite avundsjuk
Åja... Ni har precis kommit hem och ska väl iväg snart igen ni också... Så kvid inte!

Nu ska jag strax börja packa. Och Pischarna är på Panget så jag riskerar inte att någon av dem smyger sig ner i resväskan... Den är nämligen väldigt intressant för nyfikna små Katter... Den enda fördelen med det är jag ser alltid min resväska direkt på bandet. Det är den svarta som är full med Katthår...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2011-05-21 klockan 18:27. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 19:31

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tracket funger inte lika bra när den eller de man försöker driva till vansinne själva snart skall åka..

Åja... Ni har precis kommit hem och ska väl iväg snart igen ni också... Så kvid inte!

Peter
Mig kan Du tracka för det går rätt in i hjärtat!!!

Jo visst åker jag igen till Grekland om 119 dagar och om 215 dagar och innan dess till Lissabon om 31 dagar, men jag är lika avis ändå fast vi premiärbadat i Kalmarsund idag och trots att vi haft en helt gudomlig sommardag i Kalmar idag.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 20:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Men Peter igen, "semester från politiken" ?

Ingen kommer undan politiken,
för att man är servil och snäll.
Inte ger man fan i politiken!!!
fast man är trött varenda kväll??
Marie Bergman

Nog kommer du även att tycka till på Tilos?

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 21:23
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jo visst åker jag igen till Grekland om 119 dagar och om 215 dagar och innan dess till Lissabon om 31 dagar.
Jamendåså!!! Gnäll inte! Jag ska bara åka till Wien igen i September och du har tre (!) resor att se fram mot...!

Citat:
...men jag är lika avis ändå
Bara för du vet hur härligt det är på Tilos...

Citat:
...fast vi premiärbadat i Kalmarsund idag...
Åh fy hundans.... Det kan inte varit skönt!? Jag som knappt badar i Grekland längre.... Det är för kallt i vattnet...

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ingen kommer undan politiken,
för att man är servil och snäll.
Inte ger man fan i politiken!!!
fast man är trött varenda kväll??
Marie Bergman
Det är en skön låt! Och jag har ju åldern inne för att komma ihåg den... Och om man inte går genom livet med skygglappar så kommer man ju egentligen inte undan politiken. I alla fall inte här hemma. I Grekland kan man ju välja. Och jag tror de flesta väljer att blunda där. Semester är trots allt semester. Och det har jag full förståelse för. Det tog ju även mig många år innan jag började intressera mig för vad som finns bakom det vi inte normalt sett ser som besökare.

Citat:
Nog kommer du även att tycka till på Tilos?
Nje... Det är ju inte min domän riktigt... Ingen skulle lyssna på mig och ingen skulle ge mig någon information eftersom jag inte har några riktiga kontakter eller vänner där. Möjligvis skulle jag kunna prata lite med Maik... Gillar hans stavning... Och springer jag på Borgmästaren så får vi se om jag inte i alla fall försöker prata lite med honom...

Men först och främst ska jag bara ta det lugnt och njuta...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 21:49

Citat:
Åh fy hundans.... Det kan inte varit skönt!? Jag som knappt badar i Grekland längre.... Det är för kallt i vattnet...
Peter
Det var jätteskönt, säkert minst 16 grader i vattnet. I morgon badar vi vid Kalmars fina kallbadhus dit vi har nyckel. Vi kan komma och gå som vi vill.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 23:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Grattis Peter! Jag kan rekomendera hotell Irinoula som ligger en minut från strandvägen - närmast bakom.

Hälsningar: en sjöborre med mycket is i magen och som väntar på att de ska sänka priserna... men det är ju ändå 7 dagar kvar innan jag planerar att resa.
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 23:31
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Studios Savvena ligger fint utmed hamnpromenaden! Jättetrevligt ägarpar och fina rum! Ha det så jättebra på fina Tilos!
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 18:09

Tar mig friheten att meddela att Peter har det SUPERBRA på Tilos!
2 glada sms har jag fått idag från honom och han njuter i fulla drag och äter och dricker gott Som han skriver: Jag har det nästan straffbart skönt och behagligt!!
Det unnar vi honom av hela hjärtat!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 02:46
Banned

Jamen hur fort kan en vecka gå då!? Den kan uppenbarligen fullkomligt rusa förbi! En vecka ska enligt alla normer innehålla 7 dagar! Detta kändes som tre... Det borde vara förbjudet... Det där med att hälla bromsolja i klockan är ju ett slitet skämt. Men jag önskar det kunde fungera...

Citat:
Detta blir troligtvis mitt sista besök på Tilos.
Och hur fel kan även jag ha då...? Jag ska tillbaka. På ett eller annat sätt... Och jag ska tillbaka snart! Som jag skrev till Lissi: Jag hade det nästan straffbart härligt...

Jag har dessutom 8 - 10 katter att mata där. Långnos, Gamle, Tjocksvans, Halvsvans, Fläckis, Vite, Halte, O-kopia, V-kopia (kopior av mina katter), Röd 1, Röd 2.... och några till.

Jag tömde nästa Marinas Super-Market på kattmat den veckan... Gamle fick faktiskt sova några timmar inne i rummet sista kvällen. Hon är gammal nu och behövde nog en stunds lugn och ro... Hon har nog inte långt kvar... Och eftersom jag kunde ge henne en stunds lugn och trygghet gjorde jag det gärna...

Om jag hinner ska jag för en gångs skull skriva ihop något om min resa. Jag brukar ju inte göra det. Men då blir det en kombination av reseberättelse och reklambroschyr för Tilos... Vi (ni) får väl se...

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Esperia har jag bott på men senast var det 1978,så det kan ju ha ändrats en del.
Jag vet ju inte hur det var då... Men nu var det helt OK! Rent, bra standard, trevlig personal. Som vanligt lite Scandic typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Klart man får vara både kritisk mot det som är negativt och ändå resa till och tycka om ett land. En överdrivet romantiserad syn på landet skulle verka väl naiv.
I den här frågan förstår du mig. Det gläder mig. För det är inte helt okomplicerat...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det var just det jag tänkte undvika... Den här resan. Och det var faktiskt jag som passade ner den kvällen Maik och jag var ute och åt. Han drog upp ekonomin och jag gled undan. Vi fortsatte prata tjejer och annat skvaller i stället... Killsnack... Inget ni tjejer har med att göra...

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Grattis Peter! Jag kan rekomendera hotell Irinoula som ligger en minut från strandvägen - närmast bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Studios Savvena ligger fint utmed hamnpromenaden! Jättetrevligt ägarpar och fina rum! Ha det så jättebra på fina Tilos!
Tack bägge för tipsen. Jag hann läsa och skriva ner dem innan jag åkte! Fast jag hamnade på Annas Rooms i alla fall... På ett rätt kul sätt. Återkommer om det...

Och hoppas du Borren hittade en resa som passade...

Ni som varit på Tilos vet precis hur gott jag haft det. Ni som inte varit där... Eat your heart out. Ni vet inte vad ni missar... Ett litet Grekiskt Paradis... För att travestera Michelin-guiden. En ö väl värd att göra en omväg för att besöka...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 07:57
Aase Aase är inte uppkopplad

Hej Peter
Det låter verkligen som du har haft det skönt. Såååå du hamnade på Annas i alla fall. Där skall vi också bo när vi åker. Det är ett riktigt kanonboende tycker jag. Vi har bott där en gång förut och den utsikten ligger kvar i själen. Första gången vi var på Tilos bodde vi på något som vi kallade uncle George. Giorgos någonting.
Det skall bli väldigt spännande att få höra mer om din resa och då gärna INNAN vi åker 20/6 hahahahah.

Åse
PS skulle bra gärna vilja veta vad du och Maik pratade om egentligen.
Ds
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 08:43

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
PS skulle bra gärna vilja veta vad du och Maik pratade om egentligen.
Ds
....det skulle Du nog inte om jag känner Peter rätt

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 18:30
Banned

Lissi känner mig rätt... Det var inget för små känsliga oskyldiga öron... Två ungkarlar som sitter och äter Meze och dricker Ouzo...

Men Lissi. Vad menar du egentligen? Vad har du för intryck av mig...?

Åse. Vi får se när inspirationen infinner sig...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 19:53

Citat:
Men Lissi. Vad menar du egentligen? Vad har du för intryck av mig...?

Peter
En juste ungkarl!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.