Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-06-10, 07:52
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Kulturkrock?

[
Citat:
quote=Hellen;242363]Det finns en gest i Grekland som absolut inte skall användas förutsatt att man inte vill be någon flyga och fara, handflatan är inblandad.
Jag är lite fundersam på om jag omedvetet kan ha bett någon flyga och fara genom att sätta upp handen?
Jag tänker mig att jag suttit på restaurang eller café och fått frågan om det önskas påfyllning?
I mitt nekande svar så tror jag att jag per automatik sätter upp handflatan tillsammans med ett "nej"
// Helén
[/QUOTE]

Jeg er helt sikker på at jeg må ha krenket flere med den gesten. Uten å ha visst om at gesten er krenkende for grekere. Dette er en gest jeg bruker ganske ofte her hjemme, den 'sitter i kroppen'. Ofte brukt sammen med et smil. Absolutt ikke for å være uhøflig.

Og jeg undrer meg også nå over om det e r sånn at grekere overhodet ikke har forståelse for at turister bringer med seg egne skikker og normer? At der er nulltoleranse overfor slike kulturelle forskjeller? Tror nesten at det vil være nødvendig å binde sammen hendene på ryggen for å bli kvitt denne gesten..
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.