|
||||
|
||||
Ombildad regering idag.
Jag slötittar på TV-sändningar som visar män i mörka kostymer och präster och journalister...Regeringen ombildades nu i natt, nu ska det väl bli nya tag...Högtidlig ed med fingrarna på en guldpärmad bibel..
Han ser lite sliten ut, Georgios P. När sover den mannen??? När hinner han sånt som vi andra gör, duscha, prata med familjen, gå till tandläkaren, slöa i soffan? De´ e´ mycke´ nu, det har varit mycke´länge nu. Greklands ekonomi har stått på all världens tidningars förstasidor, tror jag, Alla TV-reportage och internetsidor! Kalimeras läsare har haft långa (inte alltid så vederhäftiga) diskussioner. Alla vet bäst, alla har åsikter. Jag är okunnig om all ekonomi utöver min egen, så jag håller tyst. |
|
||||
|
||||
Sv: Ombildad regering idag.
Så känner jag också Monica! Bra att man klarar av och hålla reda på sin egen ekonomi Känns inte att man har något vettigt råd och komma med i så stora frågor som det gäller där!
Att komma till Grekland och spendera sina semesterslantar och hoppas på att det hjälper någon, kan man ju bidra med Riitta |
|
||||
|
||||
Jag för min del har alltid varit mycket intresserad av socialpolitiska frågor och följer därför med stort intresse på alla diskussioner och olika åsikter i tidningar och på olika forum, fast jag som en vanlig dödlig verkligen inte blir klok på allt detta och det är ganska ansträngande!! Men i alla fall vill jag verkligen lära mig att känna det landets ekonomiska liv jag ska resa till. Därför tackar jag för alla kommentarer, särskilt deras som bor i Grekland eller känner bra landet. Oberoende av alla svårigheter älskar jag Grekland, har älskat över trettio år och är säker på att ska älska också i framtiden. Och hoppas att samhällsron ska snart härska igen. Jag vill nämligen resa också till Aten och Saloniki och vandra där i lugn och ro, inte bara på öarna !
Jag läste just i dag att resenärmängder till Grekland har ökats i år, det är ju superfint! Hur ser det ut på Kalymnos, Monica? |
|
||||
|
||||
Jag är inte heller så kunnig i ekonomi eller politik, ser bara vad som sker och händer här,i nyheterna och pratar dagligen med grekerna om situationen.
Jag är ändå glad att kunna vara här och glad att ni vill komma hit och semestra här fortfarande. Det finns ju trots allt mycket gott och positivt här också! |
|
|||
|
|||
Citat:
Det ska mycket mer till innan vi avstår att åka.. Lissi |
|
||||
|
||||
V I S S T
|
|
||||
|
||||
Citat:
Visst... Men jag kan ärligt säga att jag funderar... Vågar vi boka resa till hösten? Strejker? Kommer samhällsapparaten att fungera? Flygplatspersonalen på flygplatsen på Kos? Färjan över till Kalymnos? Bankomater? Att vara på Kalymnos en vecka, äta, dricka och må gott är nog inget problem. Restaurangerna och, förhoppningsvis, taxibåtarna över till Telendos, butikerna och hotellen fungerar säkert. Men resten...? JAG VILL JU ÅKA!!!! Och dra mitt strå till stacken, men det kanske inte är möjligt... Eva - som lever på hoppet! |
|
|||
|
|||
Hjalta99,
akta Dig :-) precis de funderingarna har jag blivit hudflängd för och kallats domedagsprofet. På detta forum får man bara diskutera vad en Mythos kostar eller om man kanske kan bli lurad på restaurang. Den större frågan om man faktiskt skall våga att åka till ett land som befinner sig i ett politiskt och ekonomiskt upplösningstillstånd, och där det inte längre finns en enda utomstående bedömare som ser något positivt närma sig (åtminstone har en jag hittat en, peka gärna ut någon optomist för mig). Och ... om flygplatspersonal inställer arbetet kommer ingen kotte ut från landet. En humanitär katastrof. |
|
||||
|
||||
Ett nytt nödlån på hur många miljarder som helst räddar Grekland fram till september.
Vad är det som skall ha skett till september? Månatliga moms och skatteinbetalningar, eller? Skall vi känna att vi hjälper till så gäller det ju att kräva kvitto på allt och sedan hoppas att redovisningen sköts på rätt sätt. Någon som vet mer konkret hur läget på så kort tid som tre månader skulle förändras i positiv riktning? // Helén |
|
|||
|
|||
I bästa fall köper ett sådant nödlån tid till alla aktörer. Det kommer inte att ändra de grundläggande problemen särskilt mycket. Dock räddas i Grekland fr a intäkterna i turismbranschen. Frågan är bara om folket håller sig lugna och inte störtar regeringen under tiden.
På EU-nivå har man tid att diskutera hur man skall lösa krisen, som ju inte är en Greklandskris utan en Eurokris. Två alternativ finns: 1) Grekland går i konkurs och lämnar Eurozonen. Då faller Euron för eller senare och Tyskland lämnar den för att återinföra Dmarken. Följderna av detta lär bli växande spänningar i hela EU och starkare nationalistiska rörelser ungefär som före det andra världskriget. 2) Europas politiker mäktar med att ställa Euron på helt andra strukturella fötter med bl a ett europeiskt finansministerium och omfördelningsmekanismer mellan de områden som har handelsöverskott och de som inte har det. Den stora frågan är bara om det finns folkligt stöd för mer av överstatlighet. |
|
|