![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...är allt jag orkar åstadkomma när jag ser TV-bilder från Syntagma. Enorm förstörelse, så idiotiskt, dumt, meningslöst, barbariskt, det finns inte ord som täcker vad jag känner-
- så jag suckar bara. "Vanligt folk", denna trevliga om icke helt preciserade människogrupp, tycker detsamma. Nog för att orden i lokalpolitiken far genom luften här med, elaka ibland, ogenomtänkta ibland, egosvullna ibland, men det slängs varken brandbomber eller nerrivna marmorplattor. Nivån ligger på paint-ballnivå, tycker vi som lyssnar och inte pratar. Vad som än kommer att hända framöver , ekonomiskt, politiskt, personligt, så hoppas "vanligt folk" på bättre tider, med arbetsro och lugn. Detta land har vacklat fram genom många katastrofer inom ett tidsspann som inte är längre än att varje pensionär kommer ihåg dem. Fler blir det säkert, men "vanligt folk" försöker se framåt en gång till. De människor jag känner och gillar att umgås med har varken statsobligationer eller konton i Schweiz. De vill bara ha sitt hem, sitt jobb, skola åt sina barn, rimlig sjukvård och pålitliga politiker. De vill kunna prata om annat än katastrofer och inskränkningar och statsskulder. En sorg så stor att den inte kan uttryckas i ord... |
|
||||
|
||||
![]()
Monica
Du sätter tummen på det som jag tänker på. Kommentarer är överflödiga! //Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Du som har en fot i båda världar, (zebran är väl randig, eller hur?), finns det någon förståelse bland dina bekanta att det "skattefria systemet" inte fungerar, eller är det något man skakar på huvudet åt? // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Bra innlegg Monica. Mange triste reportasjer nå om dagen, men ting vil vel roe seg litt nå håper jeg.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Helén, jag vet ju inte vad alla tänker...men givetvis fattar åtminstone mina nära bekanta att staten måste ha inkomster. Dock är det någon annan som i första hand ska betala...
Vi skulle kunna vädra våra idéer och åsikter dag och natt utan att nå enighet. Greklands problem är så komplexa så en politisk idé, hur bra den än är, inte når fram. I Sverige och andra nordeuropeiska länder gick det någorlunda lätt att få socialdemokratins idéer tillämpbara (lä-ä-ä-änge sen) jag menar att man godtog att beskattas om man fick något för pengarna, typ pension, skolor, sjukvård. Vi i Norden anser väl fortfarande att man ska vara ärlig och jämställd och skötsam och snäll och förtröstansfull och villig att jämka och villig att redovisa sin inkomst och villig att lita på staten och att man ska prata om problemen i stället för att slåss, och att alla andra borde göra så också, för då får alla det bra. Så, jag kan inte svara på din fråga, men Papandreou har nog det svenska systemet i åtanke, frågan är hur han ska lyckas med "implementeringen" som byråkrater älskar att säga. Mats, det suckas i alla hem och på alla torg idag. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Svårt att få det att gå runt bara, vem vill vara åsnan som betalar? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Pratade med en taxichaffis här på Kalymnos. Han var oerhört upprörd över skatten på 16 %, som han måste betala! Inte insatt i grekiska skattesystemet, men vi svenskar hade varit rätt nöjda med den skattesatsen.
Sen nämnde han att hans farbror flyttade sina bsesparingar på 2 Mille euro till bank i Schweiz, för att undgå skatt. Undra hur många rika som flyttar sina pengar. Inte är det bra för landet. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Läste någonstans att det finns över 800 miljarder euro Grekiska pengar i utländska banker
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det jag inte förstår,har kunskap om. i den Grekiska krisen är detta...
Vill inte den 'vanliga greken' betala skatt.Försöker den med alla medel lura Staten... Eller... Har de grekiska politikerna invaggat den 'vanliga greken' att läget är under kontroll... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag är inte helt 100 på att jag hade betalat in om jag inte varit tvungen och inte heller sett kopplingen till att jag får lite tillbaka för de inbetalda kronorna. Det stora problemet är väl om jag förstått det riktigt att de skatteinkomster landet haft inte har använts till gemensamma utgifter, samt att grekerna inte ser att de får någonting tillbaka. |
|
||||
|
||||
![]()
Många greker jag träffat betalar dyrt för privat sjukvård. De tror att den offentligt finansierade är dålig vilket jag tror delvis är ett missförstånd. De går till privata tandläkare även om de betalat skatt och har rätt till subventionerad tandvård.
Mycket av den vård som i Sverige utförs av barnmorskor, distrikt sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter går de till läkare för. Då blir vården dyr när den bedrivs på fel nivå och kunde organiseras på ett annat sätt. Det finns mycket att ta tag i och det är bara att hoppas att de styrande klarar av det och får folket med sig. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ni har så rätt... det är därför jag suckar.
Läs Louisas inlägg i en annan tråd, hon analyserar det bra. |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk om ,någon ekonomijournalist kunde ge oss svar på olika ek. siffror genomsnittsinkomst, Bnp . skatter inbetalt. indirekta o direkta.svarta inkomster.osv. det skulle kanske ge oss mer fakta .Och dessa korrupta personer inblandade i diverse affärer blir de någonsin dömda?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det, du, Jan!
Ett problem som kanske är på väg att lösas är just redovisningen av olika statliga inkomster. Betänk att datoriseringen ännu inte slagit fullt igenom i Grekland. Nyligen påbörjades en reform som tvingar kommuner, skattekontor och andra myndigheter att redovisa månatligen, de som inte klarar det går miste om skattepengar tillbaka. Man vet nog inte riktigt i vilken ända man ska börja, helt enkelt. Jag, som är helt okunnig i såna frågor, fattar precis hur rörigt det kan bli. |
|
||||
|
||||
![]()
Ack ja, ack ja...det känns ganska hopplöst minsann. Det är verkligen så tråkigt att pensioner och bidrag har sänkts till de som behöver de pengarna så väl, medan en massa fula fiskar kommer undan med att lura staten på massor av pengar. Hur skall man komma åt detta enorma problem? De som kan göra något åt det säger ingenting eftersom de själva inte har rent mjöl i påsen...
Angående vandaliseringen, så är det absolut inte demonstranterna som vandaliserar. Det är kriminella och vandaler som tar tillfället i akt för att de tycker det är "kul". Fråga dem varför de gör det - de vet säkert inte vad de ska svara. Några kanske säger att de inte har något jobb eller liknande. Polisen är värst som sprutar tårgas bland oskyldiga människor. När man ser bilderna undrar man verkligen om det är en militärjunta som har styret igen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |