Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-01, 09:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Uppgivna suckar...

...är allt jag orkar åstadkomma när jag ser TV-bilder från Syntagma. Enorm förstörelse, så idiotiskt, dumt, meningslöst, barbariskt, det finns inte ord som täcker vad jag känner-
- så jag suckar bara.

"Vanligt folk", denna trevliga om icke helt preciserade människogrupp, tycker detsamma.

Nog för att orden i lokalpolitiken far genom luften här med, elaka ibland, ogenomtänkta ibland, egosvullna ibland, men det slängs varken brandbomber eller nerrivna marmorplattor. Nivån ligger på paint-ballnivå, tycker vi som lyssnar och inte pratar.

Vad som än kommer att hända framöver , ekonomiskt, politiskt, personligt, så hoppas "vanligt folk" på bättre tider, med arbetsro och lugn.

Detta land har vacklat fram genom många katastrofer inom ett tidsspann som inte är längre än att varje pensionär kommer ihåg dem. Fler blir det säkert, men "vanligt folk" försöker se framåt en gång till.

De människor jag känner och gillar att umgås med har varken statsobligationer eller konton i Schweiz. De vill bara ha sitt hem, sitt jobb, skola åt sina barn, rimlig sjukvård och pålitliga politiker. De vill kunna prata om annat än katastrofer och inskränkningar och statsskulder.

En sorg så stor att den inte kan uttryckas i ord...
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 09:33
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Standard Sv: Uppgivna suckar...

Monica

Du sätter tummen på det som jag tänker på.
Kommentarer är överflödiga!

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 10:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

"Vanligt folk", denna trevliga om icke helt preciserade människogrupp, tycker detsamma.
Monica, jag läser det mesta du skriver om vardagslivet, jag finner det jätteintressant.
Du som har en fot i båda världar, (zebran är väl randig, eller hur?), finns det någon förståelse bland dina bekanta att det "skattefria systemet" inte fungerar, eller är det något man skakar på huvudet åt?

// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 11:18
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Bra innlegg Monica. Mange triste reportasjer nå om dagen, men ting vil vel roe seg litt nå håper jeg.
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Detta land har vacklat fram genom många katastrofer inom ett tidsspann som inte är längre än att varje pensionär kommer ihåg dem. Fler blir det säkert, men "vanligt folk" försöker se framåt en gång till.
.... och något som gör mig bedrövad är att jag tycker att "vanligt folk" i Grekland har en alldeles tillräckligt svår och tung uppgift framför sig ändå, utan att dessa ?? personer som bär sig illa åt på Atens gator och torg dessutom slår sönder och förstör en massa som så småningom också ska betalas av "vanligt folk". Svårt att se på vilket sätt dessa kravallmänniskor skulle kunna kämpa för folkets bästa.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:25
Monica Ps avatar

Helén, jag vet ju inte vad alla tänker...men givetvis fattar åtminstone mina nära bekanta att staten måste ha inkomster. Dock är det någon annan som i första hand ska betala...

Vi skulle kunna vädra våra idéer och åsikter dag och natt utan att nå enighet. Greklands problem är så komplexa så en politisk idé, hur bra den än är, inte når fram.

I Sverige och andra nordeuropeiska länder gick det någorlunda lätt att få socialdemokratins idéer tillämpbara (lä-ä-ä-änge sen) jag menar att man godtog att beskattas om man fick något för pengarna, typ pension, skolor, sjukvård. Vi i Norden anser väl fortfarande att man ska vara ärlig och jämställd och skötsam och snäll och förtröstansfull och villig att jämka och villig att redovisa sin inkomst och villig att lita på staten och att man ska prata om problemen i stället för att slåss, och att alla andra borde göra så också, för då får alla det bra.

Så, jag kan inte svara på din fråga, men Papandreou har nog det svenska systemet i åtanke, frågan är hur han ska lyckas med "implementeringen" som byråkrater älskar att säga.

Mats, det suckas i alla hem och på alla torg idag.
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 12:32
Hellens avatar

Citat:
Helén, jag vet ju inte vad alla tänker...men givetvis fattar åtminstone mina nära bekanta att staten måste ha inkomster. Dock är det någon annan som i första hand ska betala...
Ja vem hade inte velat ha det så?
Svårt att få det att gå runt bara, vem vill vara åsnan som betalar?
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 14:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Pratade med en taxichaffis här på Kalymnos. Han var oerhört upprörd över skatten på 16 %, som han måste betala! Inte insatt i grekiska skattesystemet, men vi svenskar hade varit rätt nöjda med den skattesatsen.
Sen nämnde han att hans farbror flyttade sina bsesparingar på 2 Mille euro till bank i Schweiz, för att undgå skatt. Undra hur många rika som flyttar sina pengar. Inte är det bra för landet.
/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 19:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Läste någonstans att det finns över 800 miljarder euro Grekiska pengar i utländska banker

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 22:36
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Det jag inte förstår,har kunskap om. i den Grekiska krisen är detta...

Vill inte den 'vanliga greken' betala skatt.Försöker den med alla medel lura Staten...

Eller...

Har de grekiska politikerna invaggat den 'vanliga greken' att läget är under kontroll...
Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 22:41
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pela Visa inlägg
Det jag inte förstår,har kunskap om. i den Grekiska krisen är detta...

Vill inte den 'vanliga greken' betala skatt.Försöker den med alla medel lura Staten...
Vem vill betala mer i skatt än vad man behöver?
Jag är inte helt 100 på att jag hade betalat in om jag inte varit tvungen och inte heller sett kopplingen till att jag får lite tillbaka för de inbetalda kronorna.

Det stora problemet är väl om jag förstått det riktigt att de skatteinkomster landet haft inte har använts till gemensamma utgifter, samt att grekerna inte ser att de får någonting tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Många greker jag träffat betalar dyrt för privat sjukvård. De tror att den offentligt finansierade är dålig vilket jag tror delvis är ett missförstånd. De går till privata tandläkare även om de betalat skatt och har rätt till subventionerad tandvård.

Mycket av den vård som i Sverige utförs av barnmorskor, distrikt sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter går de till läkare för. Då blir vården dyr när den bedrivs på fel nivå och kunde organiseras på ett annat sätt.

Det finns mycket att ta tag i och det är bara att hoppas att de styrande klarar av det och får folket med sig.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 09:30
Monica Ps avatar

Ni har så rätt... det är därför jag suckar.

Läs Louisas inlägg i en annan tråd, hon analyserar det bra.
Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 21:45
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Tänk om ,någon ekonomijournalist kunde ge oss svar på olika ek. siffror genomsnittsinkomst, Bnp . skatter inbetalt. indirekta o direkta.svarta inkomster.osv. det skulle kanske ge oss mer fakta .Och dessa korrupta personer inblandade i diverse affärer blir de någonsin dömda?
Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 10:09
Monica Ps avatar

Det, du, Jan!
Ett problem som kanske är på väg att lösas är just redovisningen av olika statliga inkomster. Betänk att datoriseringen ännu inte slagit fullt igenom i Grekland.

Nyligen påbörjades en reform som tvingar kommuner, skattekontor och andra myndigheter att redovisa månatligen, de som inte klarar det går miste om skattepengar tillbaka.

Man vet nog inte riktigt i vilken ända man ska börja, helt enkelt. Jag, som är helt okunnig i såna frågor, fattar precis hur rörigt det kan bli.
Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 11:42
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Ack ja, ack ja...det känns ganska hopplöst minsann. Det är verkligen så tråkigt att pensioner och bidrag har sänkts till de som behöver de pengarna så väl, medan en massa fula fiskar kommer undan med att lura staten på massor av pengar. Hur skall man komma åt detta enorma problem? De som kan göra något åt det säger ingenting eftersom de själva inte har rent mjöl i påsen...

Angående vandaliseringen, så är det absolut inte demonstranterna som vandaliserar. Det är kriminella och vandaler som tar tillfället i akt för att de tycker det är "kul". Fråga dem varför de gör det - de vet säkert inte vad de ska svara. Några kanske säger att de inte har något jobb eller liknande. Polisen är värst som sprutar tårgas bland oskyldiga människor. När man ser bilderna undrar man verkligen om det är en militärjunta som har styret igen.
Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 11:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Det, du, Jan!
Ett problem som kanske är på väg att lösas är just redovisningen av olika statliga inkomster. Betänk att datoriseringen ännu inte slagit fullt igenom i Grekland.

Nyligen påbörjades en reform som tvingar kommuner, skattekontor och andra myndigheter att redovisa månatligen, de som inte klarar det går miste om skattepengar tillbaka.

Man vet nog inte riktigt i vilken ända man ska börja, helt enkelt. Jag, som är helt okunnig i såna frågor, fattar precis hur rörigt det kan bli.
I ett land som har en störtblödande ekonomi borde ju detta vara ett av de absolut högst prioriterade områdena. Det borde t o m vara så att ett viktigt stöd från omvärlden skulle vara att bidra med både kunskap/system och pengar till att så snabbt som möjligt bygga upp ett effektivt system för att följa upp och driva in de skatter som faktiskt är beslutade. Det känns ju inte särskilt meningsfullt att besluta om höjda skattenivåer om det inte finns förutsättningar för att också få in skatten. Det blir ju som att fylla på i en hink som saknar botten.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 11:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
I ett land som har en störtblödande ekonomi borde ju detta vara ett av de absolut högst prioriterade områdena. Det borde t o m vara så att ett viktigt stöd från omvärlden skulle vara att bidra med både kunskap/system och pengar till att så snabbt som möjligt bygga upp ett effektivt system för att följa upp och driva in de skatter som faktiskt är beslutade. Det känns ju inte särskilt meningsfullt att besluta om höjda skattenivåer om det inte finns förutsättningar för att också få in skatten. Det blir ju som att fylla på i en hink som saknar botten.

Mats
Vår vän Markos på Tinos sa i april , att med svensk finansminister och styre så skulle Grekland varit paradiset på jorden

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.