Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-08, 11:15
mirador mirador är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Tips Agia Marina 11-18/8!

Så var det bokat. Det blev Grekland i år igen och denna gången Relax Hotell i Agia Marina. Eftersom det är mitt första besök på ön mottages alla tips på bra matställen, måste ses ställen och tips på bra snokling tacksammast. Finns det något man absolut inte får missa? Någon utflykt som är extra speciell? Någon strand som är värd en extra omväg? Dessutom vill jag gärna veta hur det är med hyrbil och bilkörning på ön i största allmänhet. Min kompis har fått höra så mycket negativt om bilkörning på ön att hon nu helst bara vill åka buss. Vi är 4 st tjejer och personligen tycker jag att det vore prisvärt och kul att kunna ta sig runt på egen hand. Tacksam för alla tips och svar.
Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 13:13
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Tips Agia Marina 11-18/8!

Hejsan

Jag rekommenderar en utflykt till antingen Balos eller Elafonissi rekommenderas...se om du hittar fina bilder här på forumet eller googla....vackert är det Om ni åker charter så har bolaget egna utflykter dit ni kan åka med, eller så kan ni ordna det själv på plats.

Om du söker här på forumet efter tidigare inlägg så kommer du hitta massor av fler tips och restauranger som är värda besök

Ha en riktigt skön semester

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2011-06-08, 16:07
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Hyr bil! Tveklöst. Fungerar fint att köra men se till att vara alert som förare och håll avstånden! Och att använda tutan förefaller mer regel än undantag. Med bil blir upplevelserna många och minnesvärda!
Vi gillade Falassarna o Stavros för sol o bad.

Kolla tidigare inlägg så finns hur mkt tips som helst!

Melinda
Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 06:57
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Klart ni ska hyra bil! Jag bor på landet och pensionärskör oftast till och från jobbet här hemma, klarar jag att ta mig genom Heraklion klockan fyra en eftermiddag klarar ni att hitta ut ur Agia Marina och ut på småvägarna.

För det är egentligen bara inne i byarna/städerna det kan vara jobbigt, och då är Agia Marina i jämförelse ganska lugnt. Bara kör österut, sen kommer det en avfart ut på national road, och därefter är det lugnt.

Tips då: går direkt mot min ovanstående körhänvisning och råder er att köra västerut, genom Platanias. Så fort man tagit sig igenom där är det minst lika lugnt, och ni kommer till ett antal småställen som är betydligt lugnare. Sist av dem, innan Rodopouhalvön, är Kolimbari, som är min favoritby. Det ligger ett antal finfina restauranger nere vid hamnen.

Sen kan ni fortsätta västerut, till ovan nämnda Falassarna. Min favoritstrand, håller den faktiskt högre än den i mina ögon något överreklamerade Elafonissi. Den sistnämnda är fantastiskt vacker, men man måste gå en bit för att uppskatta det, i början är det packade-sillar-känsla över det hela.

Ni kan svänga söderut också vid Kolimbari, upp i småbyarna bland kullarna och olivlundarna. Polirinia ligger lite längre västerut, vid Kastelli/Kissamos, och är väl värt ett besök. En stillsam liten by med en praktfull utsikt.
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 16:22
mirador mirador är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Tack för tipsen. Det var nog inte körningen i sig som oroade, utan vad som händer när något går snett. Min kompis hade hört att man måste vänta på plats på polis vilket enligt henne kan ta timmar. Något man inte har lust med när man är på semester. Vi har bestämt att ta båten till Balos/Gramvousa och sen vill jag gärna se ngn ravin och eventuellt Knossos. Men vi vill inte vara överambitiösa då vi bara har en vecka. Och i augustivärmen får man se hur mycket man orkar. Men Falassarna låter mysigt!
Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Bor ni i Agia Marina så låter Knossos väldigt långt för en utflykt
Då skulle jag hellre satsa på att upptäcka Chania som har mycket att se. Är ni intresserade av nutidshistoria så finns ju krigskyrkogårdarna, den tyska i Maleme och den engelska vid Souda utanför Chania.
Falassarna är fantastiskt och omgivningarna mäktiga.

Vill ni vandra så kan ni vandra Imbrosravinen. Lagom lång och närmre än Samaria om jag minns rätt.

Promenadåk lite i omgivningarna runt Agia Marina och Chania. Kreta är så stort så man får "beta av" en bit i taget. En annan gång åker ni till Rethymno och då finns annat att upptäcka!
Ha en fin resa!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-05, 23:00
storkis storkis är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Vi har nyligen kommit hem från Agia Marina, efter att ha bott på Kambos village. Två bra resturnager i Agia Marina, som vi besökte var Nymfi och Romantza. Den sistnämda resturangen besökte vi två gånger på den veckan vi var nere.
Nu hyrde vi aldrig bil när vi var nere, utan vi åkte en dagsutflykt till Elafonissi med buss och som två reseledare från apollo var med på. Elafonissi är verkligen värt ett besök, tyckte vi.
Dessutom är det gångavstånd in till Platanias, om man vill ha lite mer liv och rörelse. Sist vi var på Kreta, var för två år sedan. Då bodde vi i Platanias. Där vimlar det av resturanger och där finns även musikbarer och diskotek, om så önskas. Hoppas att ni hittar något, som faller er i smaken.
Svara med citat
Gammal 2011-07-06, 23:57
lasslax lasslax är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Bästa stranden vid Caretta Caretta. Ni ser skylten på huvudgatan.
Krångla er genom genom gården och baren, gårdsrestaurangen - och ni har den bästa stranden. Det enda stället där man hade en liten låsbar box monterade på parasollens stomme, dit man kunde lämna plånbok och telefon när man gick ner till vattnet. Värt mycket!

Och den tillhörande restaurangen var en av de billigaste men ändå goaste mat!
Rekommenderar!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.