Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-11, 15:59
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Ofrivilligt kvar på Santo

Santorini har jag inte haft ett särskilt gott öga till förut. I år hamnade vi där för att våra döttrar skulle flyga hem därifrån efter en vecka på Naxos. Jag har tidigare sagt att Santo är vackert, men att det räcker med max 2 dagar. "sitt och njut av utsikten och åk vidare". Nu var det just precis vad vi skulle göra och åka sen vidare till Amorgos, men ödet ville annorlunda dvs det gick inte några båtar pga strejk. Så då tänkte vi att vi flyttar till ett lite trevligare ställe än Karterados och bestämde oss för Oia istället.

Oia är verkligen vackert. Vi bodde till rimligt pris på Marcos rooms som drivs av en pensionerad mattelärare som har tagit över sina föräldrars hus. Ett nästan herrgårdsliknande hus med 3,5 m till tak, riktiga gamla trägolv och spegeldörrar. Det fanns ingen AC och duschen saknade tryck, dvs som standarden ofta kunde vara för ca 20 år sen. Utsikten över Ios och Sikinons var vacker fast den låg åt "fel" håll, men det var bara ca 50 m till de stora stråken med utsikt över kalderan och de lite lyxigare restaurengera och hotellen.

Till Oia åker många turister bara över dagen och/eller kvällen märkte vi. Kryssningsresenärerna översvämmar tidvis Oia på dagen och på kvällen åker många dit för att se solnedgången och kanske äta också, men sen blir det ganska lugnt och inte alls som i Fira där nattlivet tar över på ett helt annat sätt.

Santorini har också mycket mer att erbjuda. Jag tror det kan var bra att ha ett fordon att ta sig fram på om man bor i Oia. Vi hyrde en 125cc scooter och åkte runt på vilken var ganska dyr att hyra i Oia jämfört med Karterado. Det finns en hel del stränder (både med och utan parasoll) där man inte ser en massa turister. Dessa kommer man endast åt med eget fordon. Red beach är också speciell och alla vinodlingar som finns mer eller mindre längs hela ön. Om man vill kan man förstås åka båt över till vulkanön i mitten av kalderan och den lilla Thirassia men det får vi spara till en annan gång.

Santorini kommer jag att besöka fler gånger och visst är det så att det ändå är utsikten som är den stora skillnaden mot andra öar och den kan jag njuta av många gånger.

/Gunnar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-11, 17:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Ofrivilligt kvar på Santo

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Santorini har jag inte haft ett särskilt gott öga till förut.

Oia är verkligen vackert.

Santorini kommer jag att besöka fler gånger och visst är det så att det ändå är utsikten som är den stora skillnaden mot andra öar och den kan jag njuta av många gånger.

/Gunnar
Hej Gunnar!
Vad kul att du blev ofrivilligt kvar och upptäckte vackra magiska Oia!
Oia är på min topp 5-lista över grekiska byar och det var i Oia jag blev "kär" i Grekland när jag för första gången var där 1996 och bodde i en "grotta" med makalös calderavy! Jag har varit på Santo flera gånger o alla gångerna har jag besökt Oia...kommer att bli fler resor dit o då vill jag bo i Oia!

Yanna - som nu fick akut längtan till Oia!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT