Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-23, 10:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Pinsamt dålig info på informationsmötet

Airtours håller sina välkomstmöten på taverna Pelagos i Pigadia på Karpathos, det var den egentliga anledningen till att vi gick på informationsmötet.
Efter många resor till Grekland så är det inget nytt att man inte skall spola ner pappret osv. Nåväl det är inget fel i att informera om det, värre är att reseledaren berättade om hur man skulle göra för att inte behöva betala för solstolarna på stranden!!!
Tyvärr fann jag mig inte förrän efteråt och hade fundering på att gå veckan efter för att höra om det var återkommande information som gavs, jag gjorde aldrig det...
Ingen information om tappstationerna med dricksvatten gavs, någon information om att Airtours tar 39€ för båt/bussresa till Olymbos men ifall du bokar själv i hamnen kostar det 25€ gavs inte. Enda skillnaden vad jag kunde se av programbladet var att det på Airtours resa finns svensktalande guide.

En ny erfarenhet var också att hotellet tog extra betalt för kylskåpet, det är kanske vanligt, men nytt för oss.

Senast redigerad av Hellen den 2011-07-23 klockan 11:07.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 11:16
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Pinsamt dålig info på informationsmötet

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ingen information om tappstationerna med dricksvatten gavs, någon information om att Airtours tar 39€ för båt/bussresa till Olymbos men ifall du bokar själv i hamnen kostar det 25€ gavs inte.
De som vill sälja sina produkter brukar inte informera om att konkurrenten är billigare.

Tobbe
Säljare
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 11:25
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
De som vill sälja sina produkter brukar inte informera om att konkurrenten är billigare.

Tobbe
Säljare
Hehe, nej så klart inte, men när hon ändå var inne på hur man kunde spara...
Ett sätt hade ju varit att informera om det istället för hur man skall lura solsängsägarna...
Eller ännu bättre, inte informera om hur man skall smita undan! Det var egentligen den informationen som jag tyckte var riktigt dålig.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 20:24
Hellens avatar

Jag trodde det var fler som tyckte att det var ett riktigt ruttet tips som reseledaren gav, eller att någon tyckte det var ett kanontips . Jag ser det som stöld av deras levebröd, vad är nästa steg, rekommendera att ta springnota på tavernan??

Senast redigerad av Hellen den 2011-07-23 klockan 20:38.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 20:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag borde ju informerat dig om vattnet Att jag inte tänkte på det Det är inte många droppar vatten som vi köper på den ön, eftersom det finns så många ställen och fylla flaskorna på med gott vatten

Men nu vet du till nästa gång

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 20:55
Hellens avatar

Tack Riitta, det är lugnt, det är detsamma på Antiparos och Naxos bl.a. Jag var bara lite orolig för smaken.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 22:25
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Till informationsmötet går man väl bara för att få en gratis Ouzo

Som sin egen reseledare så blir det många informationsmöten på våra resor
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 22:54
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Till informationsmötet går man väl bara för att få en gratis Ouzo

Som sin egen reseledare så blir det många informationsmöten på våra resor
Inte ens det hade de
Det jag reagerar på är hur man som representant på ön kan informera om hur man gör för att slippa betala, det rimmar illa i mina öron, men det verkar vara praxis. Ingen här tycker att det är rätt eller konstigt. 'annorlunda' uppfattningar brukar inte stå emotsedda här en hel dag.....
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 23:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Airtours.... reseledaren berättade om hur man skulle göra för att inte behöva betala för solstolarna på stranden!!!
Tyvärr fann jag mig inte förrän efteråt och hade fundering på att gå veckan efter för att höra om det var återkommande information som gavs, jag gjorde aldrig det...
Citat:
Det jag reagerar på är hur man som representant på ön kan informera om hur man gör för att slippa betala, det rimmar illa i mina öron, men det verkar vara praxis.
Hoppas ni hade en underbar semester på den fina ön Karpathos, Hellen!
Två härliga veckor i paradiset medan det har varit en ganska vanlig sommar här hemma.
Det måste ha varit skönt att komma iväg!

Otroligt trist om reseledarna gör sig intressanta genom att ge tips om hur man lurar de som hyr ut solstolar på stränderna. Hoppas du kontaktar Airtours nu när du kommit hem och ber om en förklaring och besked på hur de kan lova bättre utbildning av personalen. Det är ju inte för sent att du kontaktar kontoret här hemma nu!
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 23:32
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Hoppas ni hade en underbar semester på den fina ön Karpathos, Hellen!
Två härliga veckor i paradiset medan det har varit en ganska vanlig sommar här hemma.
Det måste ha varit skönt att komma iväg!

Otroligt trist om reseledarna gör sig intressanta genom att ge tips om hur man lurar de som hyr ut solstolar på stränderna. Hoppas du kontaktar Airtours nu när du kommit hem och ber om en förklaring och besked på hur de kan lova bättre utbildning av personalen. Det är ju inte för sent att du kontaktar kontoret här hemma nu!
Vi hade två fantastiskt fina veckor, jag funderade på att skriva till Airtours, men samtidigt känner jag att de unga människorna skall få lov att lära sig själva, ångrar därför att jag inte sa ifrån på mötet, men jag fann mig inte, vilket inte är likt mig, jag brukar vanligtvis göra tvärt om. Jag har två bekanta som reser på torsdag, skall höra med dem om de skall gå på mötet och kan lyssna om det är återkommande information som de sprider var vecka.
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 00:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Vi hade två fantastiskt fina veckor, jag funderade på att skriva till Airtours, men samtidigt känner jag att de unga människorna skall få lov att lära sig själva, ångrar därför att jag inte sa ifrån på mötet, men jag fann mig inte, vilket inte är likt mig, jag brukar vanligtvis göra tvärt om. Jag har två bekanta som reser på torsdag, skall höra med dem om de skall gå på mötet och kan lyssna om det är återkommande information som de sprider var vecka.
Det är ju sanslöst att charterbolagets representant på ön ger anvisningar om hur man kan smita från solstolshyran. Tycker definitivt inte att det är fel att informera bolaget om vad som händer. Det är ju deras anseende som står på spel.

Själv åker jag ner i september och råkar faktiskt resa med Airtours (för första gången). Tveksam om jag ska gå på något informationsmöte (trodde inte ens att de har egen personal på ön). Men OM jag går dit, och OM de upprepar dumheterna, ja då kommer jag bergis att gå i taket. Det är ju inte bara halvkriminella dumheter, det är ju dessutom en riktigt grov förolämpning mot oss resenärer. Sådant vill då inte jag vara med om att avlöna. Och de resenärer som ev vill smita från avgiften (för de finns tyvärr säkert också), de kan nog lista ut knepen själva.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 11:41
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
värre är att reseledaren berättade om hur man skulle göra för att inte behöva betala för solstolarna på stranden!!!
Beror väl på lite hur man skulle göra. Ofta är det väl så att om man äter eller dricker på ett ställe så har man gratis solstolar där och det är väl kanske inte helt fel att informera om, kanske inte helt moraliskt rätt mot de som inte har samma erbjudande men de får kanske betalt för att "informera" om detta precis som att de får betalt för att rekommendera annat.
Citat:
någon information om att Airtours tar 39€ för båt/bussresa till Olymbos men ifall du bokar själv i hamnen kostar det 25€ gavs inte. Enda skillnaden vad jag kunde se av programbladet var att det på Airtours resa finns svensktalande guide.
De säljer en tjänst, att då räkna upp hur mycket billigare konkurrenterna säljer samma tjänst är inte speciellt vanligt. De räknar inte upp konkurrenternas pris på resor heller på sin hemsida även om det säkert går att hitta billigare resor (åtminstone ibland)
Citat:
En ny erfarenhet var också att hotellet tog extra betalt för kylskåpet, det är kanske vanligt, men nytt för oss.
Jag har aldrig hört om nåt liknande förr, inte ens då de lånat kylskåp från lägenheten bredvid då det inte funnits i vårt rum.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 11:53
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Ofta är det väl så att om man äter eller dricker på ett ställe så har man gratis solstolar där och det är väl kanske inte helt fel att informera om, kanske inte helt moraliskt rätt mot de som inte har samma erbjudande men de får kanske betalt för att "informera" om detta precis som att de får betalt för att rekommendera annat.

De säljer en tjänst, att då räkna upp hur mycket billigare konkurrenterna säljer samma tjänst är inte speciellt vanligt. De räknar inte upp konkurrenternas pris på resor heller på sin hemsida även om det säkert går att hitta billigare resor (åtminstone ibland)

Jag har aldrig hört om nåt liknande förr, inte ens då de lånat kylskåp från lägenheten bredvid då det inte funnits i vårt rum.
Självklart så menade jag inte att hon skulle informera om att resan är billigare när man bokar direkt, priset är inte ens jämförbart för som ni ser så jämför man äpplen med päron.
Tipsen handlade inte heller om vilka tavernor som har solstolar "gratis".
Hon sa att andra gäster hade berättat att man kunde låtsas sova när de kom för att ta betalt för solstolarna, då slapp man betala

// Helén
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 12:17
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Självklart så menade jag inte att hon skulle informera om att resan är billigare när man bokar direkt, priset är inte ens jämförbart för som ni ser så jämför man äpplen med päron.
Tipsen handlade inte heller om vilka tavernor som har solstolar "gratis".
Hon sa att andra gäster hade berättat att man kunde låtsas sova när de kom för att ta betalt för solstolarna, då slapp man betala

// Helén
Då är det bara att konstatera att guiden bör svartlistas från vidare jobb inom branschen, kanske även inom andra branscher.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 14:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Har inte varit på ett infomöte sen 89...och tänker inte gå på nåt....men som den guiden beter så lämna rapport....
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 14:22
Hellens avatar

Jag satt nu och kollade kontaktinfo och lite annat på Airtours hemsida, snubblade då över följande:

"Karpathos är Rhodos idylliska lillasyster. Gyllengula stränder, charmiga byar och mysiga tavernor väntar i solskenet. Här njuter hela familjen av strandliv, vällagad mat och äkta varmhjärtad gästfrihet. Karpathos är en av Greklands mest orörda öar, här har tiden och priserna stått stilla sedan 80-talet. Välkommen att koppla av och äta gott hela semestern!"

Kanske är det så att Airtours inte är så noga med hur de informerar sina gäster
Eller är det så att Karpathos var riktigt svindyr ö på 80-talet, det skall jag låta vara osagt
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 14:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
...men samtidigt känner jag att de unga människorna skall få lov att lära sig själva...
Resebyråerna följer säkert också med på Kalimera, så

Till AIRTOURS GUIDE i Pigadia:
Läs och lär här på Kalimera!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.