Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-23, 16:56
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Äntligen bestämt mig

Hej.
Efter många om och men, har jag äntligen fått arslet (ursäkta språkvalet) ur vagnen och nu bokat resa till Pythagorion den 27 aug. Var även tvungen betala på en gång eftersom det är så nära till avresan. Åker bara en vecka den här gången, sticker iväg ensam så ekonomin sätter stopp för att stanna längre.
Men jag är nöjd ändå, jag kommer mig iväg iaf. Om nu inga strejker eller annat sätter käppar i hjulen förstås.
Ska bo på ett Apollohotell som heter Diamonds. Vet ju inte om det är bra eller dåligt men det såg ganska mysigt ut på bilderna och beskrivningen av innergården med apelsinträd lät ju inte helt fel.
Har planerat att vandra en del och undrar om nån här vet om man kan utgå från Pythagorion eller om det är bäst att åka till någon annan by och där starta vandringen?
Har även tänkt besöka vattenfallet som är beskrivet här, om jag bara hittar dit!
Börjar redan planera vad jag ska med mig och ser fram emot att beställa från taxfree-katalogen!! Man är väl inte riktigt klok men planeringen är ju nästan det roligaste.
Nu måste jag inventera i sommargarderoben, det är ju "bara" fem veckor kvar, haha.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 20:25
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Äntligen bestämt mig

Vet ingenting om hotellet, men kan intyga att det är inga problem att ha Pythagorio som utgångspunkt för vandringar. Kanske Du någon gång skall ta lokalbussen och börja gå från andra sidan Samos mot P. Vandrade mycket på Samos under 90talet. Lärde mig snabbt att börja vandra i "svinottan" annars blir det för varmt.Ha en skön vandringsresa, glöm inte att njuta av det blå, blå havet.
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 00:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Det har gått några år sedan vårt enda besök på Samos. Har ingen koll på lämpliga startpunkter för vandringar. Men ett litet tips om ön har jag. Vi hyrde i vanlig ordning moppe för rundturer på ön. Ett tips vi fick av en taverna-servitör var att besöka något som heter Manoletes. Det var ett vackert naturområde på ett skogbeklätt berg. En liten slingrande och vacker väg gick genom skogen uppför berget, och vid toppen fanns en mycket liten by, en liten servering och vacker utsikt. Vet inte om det lämpar sig som vandringsmål, men du kan ju höra dig för om Manoletes.

Trevlig resa.
Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 08:17
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Håller med Masse försök at ta dej till Manolates, det är så vackert där, mysig by och underbar utsikt
Ha en jätte trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 10:17
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Några tips på vandringsleder på Samos.
1. SAMOS – PROFITIS ILIAS – SAMOS, 5,5 km, höjdskilnad 400 m.
2. KOKKARI – VOURLIOTES – MANOLATES -STAVRINIDES – AG. KONSTANTINOS, 17,5 km, höjdskilnad 600 m.
3. MESOKAMBOS – MYKALI – PSILI AMMOS – PALEOKASTRON – SAMOS, 15,4 km.
4. PANDROSOS – VOURLIOTES - KAMBOS, 18 km, uppåt 700 m höjdskilnad och 1100 m neråt.
5. KARLOVASSI – PALEO KARLOVASSI – KOSMADEO - POTAMI – KARLOVASSI, 21,5 km, höjdskilnad 600 m.
Man tar sig enklast med taxi från Pythagorion till startpunkterna. Med bussen måste man först ta sig till Samos Town (Vathi), och byta buss där (hamnar kanske vänta 2-3 timmar).
Rekommendera att du köper boken Sunflower Landscapes of Samos där det finns kartor och beskrivning på lederna. Det finns också hiking maps från Samos. Sök i bokhandeln i Pythagorion.
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 12:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
................ något som heter Manoletes.

Mats
Nej, felskrivet av mig. MANOLATES heter det ju.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 13:22

Tack för era svar! Blir verkligen nyfiken på den här byn Manolates så den måste jag ju bara besöka. Även vattenfallet ska jag försöka ta mig till, har jag tänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Några tips på vandringsleder på Samos.
1. SAMOS – PROFITIS ILIAS – SAMOS, 5,5 km, höjdskilnad 400 m.
2. KOKKARI – VOURLIOTES – MANOLATES -STAVRINIDES – AG. KONSTANTINOS, 17,5 km, höjdskilnad 600 m.
3. MESOKAMBOS – MYKALI – PSILI AMMOS – PALEOKASTRON – SAMOS, 15,4 km.
4. PANDROSOS – VOURLIOTES - KAMBOS, 18 km, uppåt 700 m höjdskilnad och 1100 m neråt.
5. KARLOVASSI – PALEO KARLOVASSI – KOSMADEO - POTAMI – KARLOVASSI, 21,5 km, höjdskilnad 600 m.
Man tar sig enklast med taxi från Pythagorion till startpunkterna. Med bussen måste man först ta sig till Samos Town (Vathi), och byta buss där (hamnar kanske vänta 2-3 timmar).
Rekommendera att du köper boken Sunflower Landscapes of Samos där det finns kartor och beskrivning på lederna. Det finns också hiking maps från Samos. Sök i bokhandeln i Pythagorion.
Undrar över två saker: finns den här boken Sunflower Landscapes of Samos att köpa i Sverige eller köper jag den på Samos?
Går det inga bussar alls till de olika byarna som nämns här, utan är det alltså tvunget att först åka till Vathi? Varför jag undrar är ju ifall det blir mycket dyrare att åka taxi än om man skulle ta buss?
Det är ju iof inget stort problem, det viktiga är ju vandringarna
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 13:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Boken finnes till avsalu hos Libris.

Länk http://libris.kb.se/bib/11415320

Arne
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 18:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Håller med Masse försök at ta dej till Manolates, det är så vackert där, mysig by och underbar utsikt
Ha en jätte trevlig resa
I mitt fotoresebrev från Patmos/Samos okt 2010 så finns ett par bilder från Manolates bla och även andra från ett höstlugnt Samos.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 18:46
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Följdfråga: Finns det några bra vägar/stigar/leder att springa på runt Pythagoron? Kommer bo där de två sista veckorna i augusti och skulle vilja klämma en mil på tidiga mornar, men inte med de stigningar som beskrivs ovan...
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Mot Ireon förbi stranden vidare bort måste det ju finnas vägar/stigar att springa på. Där är det inte så stora höjdskillnader om jag minns rätt...sen är det kanske inte en så rolig väg men det är ju en annan sak

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 19:03
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Tack för era svar! Blir verkligen nyfiken på den här byn Manolates så den måste jag ju bara besöka. Även vattenfallet ska jag försöka ta mig till, har jag tänkt.

Undrar över två saker: finns den här boken Sunflower Landscapes of Samos att köpa i Sverige eller köper jag den på Samos?
Går det inga bussar alls till de olika byarna som nämns här, utan är det alltså tvunget att först åka till Vathi? Varför jag undrar är ju ifall det blir mycket dyrare att åka taxi än om man skulle ta buss?
Det är ju iof inget stort problem, det viktiga är ju vandringarna
Arne svarade redan på frågan om boken, bussarna på Samos går från Vathi till olika ställen. En del bara 1-2 dagar i veckan. Enda buslinjen som som går 3-5 gånger om dagen är Vathi-Pythagorion. Taxi från Pythagorin tex. till Kokkari kostar kanske 25 eur, inte mer. Från Ag. Konstatinos tillbaka till Pyhthagorin kanske 35-40 eur. Skall du åka till Karlovasi från Pythagorion kostar taxi nog kanske 50 eur, vägen dit över bergen är nog värt den, fina vyer.
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 21:27
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Vi var o. vandrade från Votsalakia mot berget.... det var inte lätt, men naturen var fin. Möttes många andra vandrare också.
Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 17:45

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Boken finnes till avsalu hos Libris.

Länk http://libris.kb.se/bib/11415320

Arne
Tack! Har nu gjort en beställning av boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I mitt fotoresebrev från Patmos/Samos okt 2010 så finns ett par bilder från Manolates bla och även andra från ett höstlugnt Samos.

Lissi
Kollade på resebrevet och det såg ju verkligen fint ut i Manolates, nu längtar jag ju om möjligt ännu mer att få åka iväg.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålands Tapsa Visa inlägg
Arne svarade redan på frågan om boken, bussarna på Samos går från Vathi till olika ställen. En del bara 1-2 dagar i veckan. Enda buslinjen som som går 3-5 gånger om dagen är Vathi-Pythagorion. Taxi från Pythagorin tex. till Kokkari kostar kanske 25 eur, inte mer. Från Ag. Konstatinos tillbaka till Pyhthagorin kanske 35-40 eur. Skall du åka till Karlovasi från Pythagorion kostar taxi nog kanske 50 eur, vägen dit över bergen är nog värt den, fina vyer.
Så bussarna går så sällan, då får det helt klart bli taxi. Ska bli roligt att få vandra på Samos, det har jag funderat länge på, och nu ska det äntligen bli av!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:43.