|
|||
|
|||
Semester om en vecka
Av någon anledning blev det en snabb bokning till Rhodos. Jag har varit där tidigare men det var så länge sedan som kanske 30 år sedan. Då som tonåring tillsammans med mina föräldrar. Egentligen är det jag minns inte värt att återuppleva men eftersom det är så länge sedan så får jag se detta som det är första gången till ön. Nu blev det lite bråttom eftersom resorna verkar ta slut i takt med vädret här hemma.
Inte för att jag kommer i håg allt från min första besök på ön men de där jobbiga turerna i gamla stan med tjatiga inkastare till restauranger och barer är inget jag längtar efter. Inte heller trängseln upp till Lindos sevärdighet...mitt på dagen, i värsta värmen. Vi har bara bokat ett hotell än så länge Hotell Iris i Afanadou. Nu blir jag nyfiken på om någon här varit där och kan dela med sig av sina upplevelser. Vi kommer att hyra bil och sedan förhoppningsvis kunna njuta av lugna, fina platser. Till Rhodos stad kan vi tänka oss att åka men också att kunna ta oss därifrån Vi trivs egentligen på mindre öar varav Samos hitills är favoriten. Det är nog det där lilla formatet vi letar efter. Rhodos blir en utmaning och det jag vill med detta inlägg är att kanske få tips från er som har just Rhodos som favorit. Vad är det som gör ön till ert paradis, vad gör ni, vart åker ni? |
|
|||
|
|||
Sv: Semester om en vecka
Hej Uffex!
Jag har aldrig bott pa Iris hotel men for lange sen hade jag en gammal flamma som jobbade dar.. Hotellet var ganska litet men det verkade vara helt ok, det var rent och sa. Men jag kan tyvarr inte ge detaljer. Det ar gangavstand till Afandou byn. Det ligger ganska strategiskt till eftersom det ar nara bade till stan och till alla bra strander. Lindos ar jattefint och jag tycker verkligen att du ska besoka det igen men pa kvallen for guds skull. Pa kvallen ar det underbart och det finns manga bra och trevliga restauranger pa hustaken med harlig utsikt over byn som man kan ga till och som har jattegod mat. Gamla stan har tyvarr fortfarande sina irriterande inkastare..Men jag tycker inte att det ska hindra er fran att besoka gamla stan. Strander finns det manga och det ar bara att valja och vraka. Jag tycker att det ar jattebra att ni har hyrt bil. De storsta stranderna ar Tsambika som ar fin, Faliraki som ar finare an vad ryktet sager, och Afandou som ar en stenstrand. Afandou ar ett bra alternativ om man tycker om att vara for sig sjalv da stranden ar stor och den ar bara organiserad pa vissa omraden. Men det finns massa andra strander. Ju langre soderut man aker desto battre tycker jag. De ar lite lugnare och inte lika stora. Jag sager det till dig som trivs battre pa mindre oar som du sager. Nar det galler mat finns det ocksa hur manga restauranger och tavernor som helst. Eftersom du kommer ha bil sa tycker jag att du ska utforska alla sma byar som Rodos har, dar har de ocksa de basta tavernorna och det ar mycket billigare! Jag tror att Rodos har nagot at alla sa jag tror att du kommer trivas bra. Ha en skon semester! |
|
|||
|
|||
Ni kommer säkert att trivas på Rhodos. Det finns intressanta byar på ön, ta och utforska dem.
Afandou är inte ett dumt ställe att bo heller. Tsambika är ett fint strand o. det finns flera till. Jag gillar tex. Suma , en liten by(hoppas jag minns namnet rätt..),där har vi mött intressanta greker. |
|
|||
|
|||
Tack för bra tips! Läste någon riktig skräck blogg igår om ett besök i Lindos..hysteriska åsnegubbar, svettiga turister osv..haha! . Hann också upptäcka att hotellet Eden Roc (Kalithea) som jag bodde på som tonåring nu blivit lyxhotell. Det skulle vara skoj att ta en natt eller två där. Det var då det ena utav två just där, nu var det sig inte likt precis!
Jag tror att vi siktar in oss på Afandou först o tar oss sedan vidare. Vi har laddat hem e- guiden nu o lusläser den.. Gärna mer tips eller bara glada hejarop! //Linda |
|
|||
|
|||
Det finns nog folk i Lindos, så klart, det är ju en sevärdhet nr 1 på ön, men något eländigt har vi inte träffat där. Brukar åka dit tidigt på förmiddan när vi är i Pefkos.
|
|
|||
|
|||
Kanske berodde det på att vi var där tidigt på säsongen men vi var i Lindos den 19 juni (tror jag det var) och där var inga galna åsnegubbar och det var inte så värst jättemycket folk, alltså folk var där men man kunde ta sig fram. Däremot var det galet när man skulle ner till parkeringen, man måste köra runt en liten rundell eller vad ska man kalla det? Runt ett stort träd var det väl snarare och där var taxibilar och bussar och bilar och folk som gick!!! Nåja det gick rätt bra! Varmt som tusan var det i alla fall och då var det kanske inte mer än 27 grader ute i Kalitea där vi bodde! Kommer jag tillbaka till Rhodos i framtiden blir det nog till att besöka Lindos på kvällen istället som vi iofs hade tänkt göra denna gången men det blev inte av!
|
|
|||
|
|||
Ja- så tänker jag mig: Bo utanför Lindos o sedan ta oss dit på kvällen då alla busslaster återvänt till sina hotell =)
Nu har vi bokat de flesta nätter via internet..det finns ju hur många hotell som helst. Det skall bli spännande att se om det motsvarar beskrivningar, bilder och stjärnor..Så här har vi inte rest förut.. De 2 sista nätterna är kvar än så länge. Siktar på ett lite finare hotell som avslut på semestern. Några tips kanske? |
|
|||
|
|||
Skriv garna efter resan sen igen och beratta hur ni hade det!
|
|
||||
|
||||
Hej Uffex! Hoppas det blir en lyckad resa. Det skulle vara roligt höra vad du tyckte om Rhodos så här flera år efteråt
Gjorde själv ett motsvarande återbesök på Rhodos och kom hem i dagarna. Resan var ganska oplanerad men ressuget satte in första semesterdan och det är ju så lätt att boka över nätet . Vad jag sett för 20 år sedan var inte vad jag såg idag och det var som att komma till en helt ny ö (förstår inte vad jag tittat på då!). Inte ens den gamla stadsdelen i Rhodos stad med alla intressanta historiska byggnader kände jag igen (förmodligen var jag aldrig ens där). Däremot avstod jag från Lindos som på den tiden avverkades mitt i stekheta juli och som du beskriver så bra. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Sv: Semester om en vecka, del 2: Hemma igen!
Fy fasen vilken chock kroppen fick vid hemkomsten =) Från varma dagar med temperaturer strax under 40* o så till futtiga 14* när vi klev av planet på Landvetter..Brr!
Vi har haft 14 ljuvliga dagar och inte behövde jag oroa mig för att besöka Rhodos och inte tycka om ön. Som någon svarade här: visst finns det något för alla och man kan helt enkelt välja och även välja bort.. Vi hade hyrt bil hemifrån och den stod klar när vi landade. Tog oss rakt över ön till Afandou där vi hade bokat in oss på Scala för tre nätter. Lite svårt att hitta men väl där träffade vi en trevlig Vangelis som driver hotellet tillsammans med sin familj. Rummet var rent, fräscht, lilla staden Afantou låg inom promenadavstånd och vi hade hotellet som utgångspunkt för diverse rundturer i trakten. Stranden är en lång stenstrand och definitivt inte trång. Kanske mer åt lite ödsligt, här finns oerhörd potential med mark och tillgång till strand men Vangelis berättade att man nu arbetat på vägen mellan hotellet och stranden i 4 år och man förstår nästan att området inte är högprioriterat. Nästa hotell var Iris, här hade vi missat lite att dessa två hotell låg så nära varann men eftersom vi for runt så gjorde det inget. Iris var ok men inte så mycket mer. Vi blev först tilldelade ett rum som luktade rena rama askkoppen men fick snabbt byta till ett annat när vi frågade. Verkade vara mest ryssar på detta hotell som hade all inclusive. Maten verkade kanske lite torftig så jag är glad att inte vi hade detsamma. Under dagarna på Scala och Iris hann vi med att bada vid Tsambika (inte min favorit), Anthony Quinn (min favorit trots mycket folk) Stegna: liten ort med fin strand, trevliga tavernor o grekiskt lugn och ro. Rhodos stad besökte vi en kväll och visst snurrade vi runt i gamla stan.. Kolymbia fick också ett besök. Nästa hotell fanns i Kolymbia: Luthania, verkade lite flottare men motsvarade inte våra förväntningar. Läget var fint, direkt på stranden men rummet hade tjock heltäckningsmatta, tunga gardiner, överkast..o icke fungerande A/C eller kylskåp. Mycket ryssar även här, också de med all inclusive. Vi stannade en natt här innan vi tog oss vidare till Lindos. Där bodde vi någon km söder om staden på Villa di Lindos. Mycket fräscht hotell med studios, fullt utrustade. Vi åkte till nästa stad Pefkos för att bada, handla och äta. Restaurangen Kyma nere vid stranden rekomenderas! Hittade också lilla, lilla byn Charika/Harika. Engelsmän på denna orten men av det äldre slaget. Lugn, liten by med ett gammalt fort på kulle intill. Nästa hotell var Ladiko uppe vid Anthony Quinn bay. Oj, oj, här hade tiden stått stilla. Rent och lite mysigt men rummen hade fastnat i 70 talet..orange och brunt som inredningsfärg..Ägaren var underbar, likaså dottern? De berättade varmt om sin start i turistbranschen med Sunwing och alla svenskar. Han älskade Sverige och hade besökt landet 6 gr. Pratade glatt svenska och när vi kom därifrån hade vi fått en flaska Ouzo med oss som present. Sista hotellet var flotta Ixia grand, på väst sidan, nära Rhodos stad. Visst var hotellet flott och inte var det något fel på strandläget eller hotellets faciliteter eller rum men...dresscode krävde långbyxor för alla herrar vid kvällen på restauranger..vi kom inte in där-inte tänker man på att packa sånt inför solsemester. Inte heller stod det något om det på hotellets beskrivning. Det märks också på omgivningarna att turister sedan många år slitit hårt på hotell och annat. Mycket övergivna hus, hotell och barer kantar staden Ixia/Iolyssos. Mycket engelsmän och många tavernor som lika gärna kunde legat i just engelska städer:snabbmat. Detta ihop med många lyxhotell vilket blir en något märklig blandning. Vi hittade dock ett kanonställe att äta på: Villa di Mare. Långt inlägg blev det nu men mycket finns att säga om Rhodos..jag kan mycket väl tänka mig att komma tillbaka men det finns också andra öar att upptäcka och mer troligare blir det någon av dem nästa gång. |
|
|