Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-22, 14:08
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Taxistrejk?

Undrar och är lite orolig för det här med taxistrejkerna. Åker till Rhodos på Söndag () och känner stor oro för om vi kanske måste gå till vårt hotel i Tholos (4.5km). Är det någon som har en aning?

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 14:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Taxistrejk?

I den andra långa tråden om taxistrejken finns uppgifter om att den upphört.
Se artikel i Ekathimerinis nätupplaga.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 14:25
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej Kerstin, det finns en annan tråd som behandlar denna fråga - sök på taxistrejk så hittar du den

/Göran
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 02:04
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Vet ej om jag är dum men vad jag kan läsa så ska taxistrejken fortsätta till måndag, stämmer det eller?

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 06:32
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Tyvärr verkar strejken fortsätta, och jag har förståelse för den om det gäller licensavgifter. Även jag blir frustrerad när politiker ändrar regelverk fram och tillbaka som starkt påverkar den lilla människan. Det var väl samma sak förra sommaren när lastbilschaufförer strejkade för ändringar i deras licenser vilket medförde bensinbrist inte minst för turisterna.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 08:26
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Endringene i Taxi-bransjen i Hellas skjer/vil skje som en del av en rekke betingelser satt av EU for å yte økonomisk bistand. Dette vil berøre en rekke yrker og bransjer hvor det har vært monopoltilstander, kameraderi og ren korrupsjon. Dette er noe som strider mot noen av de grunnleggende prinsippene innen EU, og godt er det!

At dette vil være tøft og vanskelig for mange i Hellas er det liten tvil om, men det finnes ikke egentlig noen alternativer eller vei tilbake, etter mitt syn.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 08:45
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
At dette vil være tøft og vanskelig for mange i Hellas er det liten tvil om, men det finnes ikke egentlig noen alternativer eller vei tilbake, etter mitt syn.
Att ändringar bör ske är även min åsikt, men om jag varit nybliven taxichaufför och betalat 100.000 euro för en licens som plötsligt blir värdelös skulle även jag blivit arg.
En lösning kunde vara att den myndighet som tjänat på licenserna betalade tillbaka avgiften före man tog bort den.
Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 10:39
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Hvis man idag, eller igår kjøpte en Taxi-lisens, var det myndighetene man betalte eller var det (tidligere) innehaver av lisensen som solgte denne til høystbydende?
Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 15:19
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Fick besked att strejken fortsätter - men vet ej om det gäller fortfarande. En som är där har ringt hem o. sagt det.
Taxibilarna stoppar busstrafiken till flygfältet o. tvärtom.
Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 21:48
bocina bocina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

I morse (ca 07.00) var det inga problem på Heraklions flygplats. Inga taxibilar syntes till. I lördags var det säkert 50-tal taxibilar snyggt uppställda till vänster vid Chania flygplats, inga problem att komma fram till terminalen.

Enligt uppgift så skall det vara ett möte imorgon tisdag mellan taxiledarna och ministeriet. Återstår att se om det löser något.

Talade med en lokaltaxiägare igår och han sade att tidigare hade taxi och transportministern varit överens om att släppa licenserna fria, men begränsa antal licenser i förhållande till ortens befolkning, turister m m. Sen kom en ny transportminister och han rev upp den gamla överenskommelsen och vill istället skall släppa allt helt fritt, utan begränsningar i antal licenser. Redan nu är det alldeles för många bilar i ex vis Aten för att det skall gå att få ihop en anständig dagsintäkt.

Enligt en artikel jag läste häromdagen så har man nu gått med på att inte blockera flygplatser och hamnar, men jag vet inte om det fungerar i praktiken.

Den här artikeln hittade jag nyss med upgifter om utvecklingen idag.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2011_399817

Bo
Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 07:18
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ja... vad kommer det att hända i fortsättningen....det kan man inte ens gissa....
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:19.