Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-28, 18:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Kalimera-app?

Monica och Lissie, grattis in i min högteknologiska värld...

Jag är sedan födseln TEKNIKER och har varit det hela livet inklusive min yrkeskarriär. Oftast har jag det senaste inom datorer och servrar och lever i smeten. Men ni uttrycker samma känsla som jag gör.

Telefon är avsedd att ringa eller möjligen SMS:a med.
- Kalla mig inte teknikfientlig nu!
Men jag hävdar att var sak har sin plats. Kamera att fotografera med, Musikspelare att lyssna på musik i och en telefon att RINGA med och höra andras röster. Vill jag ha dator så får jag väl släpa med den då!

Eller har vi glömt bort detta med mänsklig kontakt?
Online 24/7, alltid tillgänglig! Är det sociala bortglömt?

När ska våra barn börja få introduktion till "mobilen" i förskolan?
- Gruppsamtal under leken?
- Ring fröken och fråga om det är mellis?
- SMS:a till kompisen: Jag vill inte vara med dig längre!

Ursäkta cynismen i det sista... Kunde bara inte låta bli.

//Uffe (utan app, men skrivkunnig)

Ps: Den sits jag sitter i idag är ett resultat av en människa som inte riktigt orkade 24/7 utan ramlade ur under högvarv.....

Senast redigerad av UlfWiman den 2011-07-28 klockan 19:02. Anledning: Lovvikavantar
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 19:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Monica och Lissie, grattis in i min högteknologiska värld...

När ska våra barn börja få introduktion till "mobilen" i förskolan?
- Gruppsamtal under leken?
- Ring fröken och fråga om det är mellis?
- SMS:a till kompisen: Jag vill inte vara med dig längre!

Ursäkta cynismen i det sista... Kunde bara inte låta bli.

//Uffe (utan app, men skrivkunnig)
Du ANAR inte hur nära Du är!!!!

När jag öppnarpå förskolan kl 06 på morgonen en eller två gånger i veckan så är det barn som DIREKT vill sitta vid datorn som ex.....ICKE när jag öppnar att de får! Då vill jag att vi sitter och läser saga nära varandra och det tyckr ju barnen är mysigt...
Avlagda mobiler finns i massor på 1-3 årsavdelningarna och redan när de är så små så vet de EXAKT hur de svarar, hur de gärna går in i ett annat rum för att tala ostört etc.. Man drar på smilbanden ,men är ändå lite fundersam!
( ..och många föräldrar skulle nog INTE vilja veta vad barnen säger )

Det är säkert åldern som gör at jag reagerar för jag vet ju att detta MÅSTE barnen kunna hantera till fullo när de är stora och enligt David Ingvar, hjärnforskaren, så är 3-årsåldern den mest absorberande tiden för hjärnan - som han säger "hjärnans engångschans" till inlärning av t ex läsning...Så varför inte även mobiler/datorer??

Men GUD vad tid man måste haft över förr till vettiga saker!

Lissi - 60+
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 22:17
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Nej, skaffa er ingen Iphone för om ni gör det så är ni snart fast och vill inte vara utan den. Man får där svar på alla frågor man vill om allt till när går nästa buss hem just därifrån du är nu, till om det är extrapris på högrev, men vad behöver jag till det där goda receptet? Ja, man klarar sig utan, men varför?

Allting måste användas med förnuft. Självklart är det mysigaste som finns att läsa sagor med "fröken" i förskolan! DET ska datorn naturligtvis inte ersätta. Vi ska inte ta bort det som är bra och ersättta med dator! It ger nya möjligheter för barn och personal och skall användas tillsammans, som ett pedagogiskt verktyg, inte som barnpassning.

Det är sorgligt, tycker jag, att se alla dessa småbarnsföräldrar ständigt talande i sina mobiltelefoner, när de är ute på promenad med sina små. Deras prat och ögonkontakt är såå viktig! I den åldern när de åker kärra håller barn som bäst på att utveckla sitt språk. Vikten av föräldrarnas samtal då med sina barn kan inte jämföras med något annat. Det är en spännande värld som rullar förbi där de går och de bara bla bla bla, pratar i mobilen om något helt annat. I värsta fall med vagnen vänd ifrån förälderns ansikte.

...o vem har inte i ungdomsåren dragit runt o känt det som om festen var någon annanstans? Nu behöver man inte undra, de drar dit alla är

Det är klart allt är inte bra, men ju mer man vet, nog ser man mer fördelarna.

...och JA såklart! Jag vill ha en Kalimeraapp
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.