![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Är det ingen Kalimerian som varit på Santorini i sommar o hört något mer bestämt om när Akrotiri kan tänkas öppnas för besökare?
|
|
||||
|
||||
![]()
Senaste beskedet från vänner på Santorini är att själva byggnationen nu är avslutad o endast "kringarbetet" återstår. Det finns en svag förhoppning att kunna bli klara till slutet av oktober, men då är ju turistsäsongen slut så troligtvis blir det väl nästa vår...
|
|
||||
|
||||
![]()
Är det någon Kalimerian som hört något mer om Akrotiriutgrävningen??
Jag har kontaktat Grekiska Kulturministeriet samt Grekiska Nationella TuristOrganisationen för att kolla om dom kan säga något om öppningsdatum/öppethållande, men ännu inga svar... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inte hört något.
|
|
||||
|
||||
![]()
Är själv urusel på grekiska, så personal från från Grekiska statens turistbyrå hjälpte mig att ringa direkt till Akrotiriutgrävningen. Tyvärr var svaret lika svävande som tidigare, att man inte vet om/när(?) det kommer att öppnas i sommar heller...
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan nog tänka mig att krisen har inverkan även här. Det finns nog inga pengar helt enkelt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, krisen har säkerligen inte underlättat! Projektet har bekostats med EU-medel, men i o med att det tog 6 år att färdigställa taket, mot planerade 6 månader har väl miljarderna rullat iväg...
Svenska Institutet i Aten berättade idag att dom pratat med personal på plats. Man anser nu att byggnationen är avslutad men att "formaliteter" återstår, o troligen öppnas Akrotiri INTE för turister i sommar heller! |
|
||||
|
||||
![]()
Det har du nog rätt i. Tyvärr.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag pratade med min vän igår kväll på Santorini. På min fråga när/om Akrotiriutgrävningarna skall öppnas svarade hon. Att ingen information finns tillgänglig om detta. Då ser det ju verkligen trist ut.
Artemia som hon heter känner för det mesta till vad som sker på ön då hon jobbar som fotograf och även på den lokala radiostationen på ön. Personligen sa hon även att hon tvivlade på att det händer något i Akrotiri i år. Yeasou |
|
||||
|
||||
![]()
Pust. Det blir till att vänta lite till alltså. Jag minns inte ens när jag var där. Måste vara många år sedan nu.
|
|
||||
|
||||
![]()
Fick idag svaret från grekiska Kulturministeriet ang öppningsdatum, men blev inte så värst mycket klokare... Är inte så bra på grekiska, men det verkar ju snarast vara en hänvisning till något beslutsprotokoll(?) Det var väl 23/9 2005 som taket rasade in? :
Σας ενημερώνουμε ότι όσον αφορά στον Αρχαιολογικό Χώρο Ακρωτηρίου Θήρας εξακολουθεί να τελεί σε ισχύ το αρ. πρωτ. ΥΠΠΟ/ΓΑΔΠΚ/ΔΜΕΕΠ/Γ1/76884/24/-9-2005 έγγραφο. Senast redigerad av giottoni den 2012-02-22 klockan 09:15. |
![]() |
|
|