Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-17, 11:07
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010
Standard Mini tåg?

Jag undrar om det finns någon som har lite info. om mini tågen som går utmed Agia Marina? Lite nyfiken på var de åker någonstans? Vilka rutter alltså? Priser? Tider? Ja all info. är av värde!
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 11:21
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Mini tåg?

Ett tåg som jag minns utgick från det lilla torget i Platanias. Gick uppåt och runt för att sedan komma tillbaka till Platanias.
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 22:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hej! För två år sedan åkte jag med tåget från Platanias- fler av och påstigningsplatser längs huvudgatan.
Turerna kostade då, 7 euro för en 2 1/2 timmes resa, någon var 3 timmar, mycket prisvärt. Här kommer de i korta drag.

1. Blue Lagon, västerut längs floden Keritis, passerar apelsinodlingar i byarna Patelari och Kirtomado. stopp vid sjön Agia - naturskyddat område med unik flora och fauna.

2. De sju byarna. Västerut mot Gerani. Genom apelsin och olivlundar. Passerarär Loutraki, Psathogiano Bariolo .Koufos. Bysantinska kyrkan St. Ioannis m.fl. kyrkor.

3. Den fantastiska södern. Åker genom Gerani och Maleme. Passerar Tavronitisälven och kommer till dalarna Sirili och Zunaki. Kommer sen till den lilla landsbyn Deres uppe i bergen.

4. Grand Canyon. Västra Kreta. Känt för sina vackra och djupa raviner. I Therisso besöker man museet och huset där ledaren för revolutionen Elef Venizelos bodde. Besöker även några grottor.

5. Äventyret i väst. Åker genom Maleleme. Passerar Travonitisälven och byn Rapaniana. Sen fiskelandsbyn Kolibari. I Merato Kefala besöker vi en grotta och dess unika kyrka St. John - inne i grottan. Sirilla byn där vi besöker en lokal kafeteria - även rakiprovning.

6. Apelsindalen. Österut, genom Platanias och Agia Marina, genom övre Stalos. Hisnande vyer över havet och apelsindalen. Byn Furnes -kyrkobesök. Sist bergsbyn Meskla vid floden Kertis. Besöker kyrka-ikoner och målningar.
Pust!
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Här kommer de i korta drag.
Och här kommer en bild.

Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 11:08
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Förra sommaren tog jag och mannen en tur med minitåget till Blue Lagon. Vi blev lovade en fantastisk resa med ett mysigt stopp vid sjön Agia. Döm om min förvåning när vi kom fram, där var ett kärr som var så smutsigt och absolut inget att se. Däremot fann ett café där de ville att alla resenärer skulle köpa diverse varor så som glass, läsk och kaffe.

Där stannade vi i cirka 30 minuter, därefter fortsatte färden på dåliga grusvägar fram till en apelsinodlare som sålde apelsiner, vindruvor och raki. Det stoppet varade cirka 15 minuter.

Sedan bar det av hemåt igen och vi blev avsläppta i Plantanias. Turen blev väl inte precis som vi tänkt, men vi skattade gott åt hela äventyret. Ingen resa som jag rekommenderar, men smaken är ju som baken, och det finns säkert folk som tycker turen är fantastisk. Men inte jag.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 16:18
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har varit på tre av utfärderna, Therisso, Det västra äventyret och 7 byar. Bra enligt mitt tycke! Var också på turen till Apelsindalen för många år sedan, får jag möjlighet så tar jag en promenad den vägen (särskilt i apelsintider då), för mig tar det cirka 3 timmar från Pano Stalos till Platanias, därifrån blir det buss.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 18:10
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ta en titt på Det lilla roliga tågets hemsida.Där finns rutter och priser.
http://www.funtrain.gr/routes.php?lang=en
Skulle jag välja några rutter så blev det nog den till Therisso och den till Meskla.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 18:30
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Meskla får det bli nästa gång!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 23:55
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Av de turer jag åkt (3) var äventyret i väst min favorit. Kyrkan St. Johan, inne i en grotta, annorlunda, och mycket sevärd. Rakitillverkning, med provsmakning. Cafét där vi köpte stora uppblåsta, honungsdrypande bakverk - supergoda! (Tror att de bakas till dop, bröllop)? Utanför cafét stod olivträdet som sades vara Kretas största ... eller var det äldsta?

Jag som undrat så, varifrån rakiflaskan som står i kylen kommer ifrån
Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 10:57
i_love_cretes avatar

Tusen tack för all info. Nu har Jag blivit lite klokare. Får hoppa på ett tåg nästa Sommar.
Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 12:50
i_love_cretes avatar

Någon som har lite uppdaterad info. var "Litttle fun train" stannar i Agia Marina på nåt ungefär? Eller måste man gå på i Platanias?
Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 13:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tror att tåget stannar mittemot hotell Alexandra i Agia Marina.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.