Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-01, 10:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sötman kommer

...för första året sen vi planterade två vinplantor får vi i år massor av gröna druvor. Än så länge är de krusbärsstora och krusbärssura, men jag känner tydlig skillnad för var dag.Nu får vi hoppas att inte getingarna hinner före oss, de kan suga saften snabbt som attan. Många syr små påsar , eller köper, och trär runt klasarna, kanske jag ska göra det.

Vi har inte besprutat på något sätt, inte svavlat heller, så vi hoppas helt enkelt på att få ha våra vindruvor i fred för alla andra sötsakssugna.

Större delen av året kan vi glädja oss åt den vackra grönskan. Rankorna har blivit långa och täcker över stor del av entrén till huset. På vintern ser det lite tristare ut, men nu är det ett grönt tak som silar solljuset.

Det är så oerhört torrt i jorden nu, här hos oss. Jag vattnar varannan dag, ungefär. Lite längre ner i dalgången har man fetare jord, och där behövs knappt nån vattning.

1965 var jag till Rodos och hälsade då på föräldrarna till en studiekamrat. De bodde inom murarna i ett litet hus. Man bjöd på mat, minns inte vad, men jag glömmer inte när min kompis pappa reste sig upp och med ett snitt skar ner en jätteklase vindruvor lagom till efterrätt...

För en jämtlänning var det exklusivt utan like. Ja, visst, lingon och blåbär och hjortron och jordgubbar och krusbär och vinbär och smultron och häggbär och en del annat, men det där var liksom essensen av lyx för mig.

Alla dessa goda frukter och bär!
Nu ska jag klättra över staketet och palla lite mandel.
Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 07:43
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Sötman kommer

Låter helt underbart, hoppas du får njuta av dina härliga bär.

Inger
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 09:47
bluesky
Gäst

Vi bor på landet og har blant annet kirsebær og epletrær. I år har alt blitt ødelagt av regnet. Alle kirsebær ble slått av treet av kraftig regn og eplene har store sprekker! Har fortsatt ikke vannet blomsterbed. Problemet er motsatt av ditt. Her drukner blomstene. Blomsterkrukker har stått under bordet på balkongen for å få beskyttelse. Har aldri opplevd dette før. Har bodd her i 26 år nå. Ihvertfall ikke på denne årstiden.

Men, nå har sommeren endelig kommet. Sol og rundt 25 gr. Deilig!

Jorunn- som kommer hjem til Kalymnos om 16 dager.
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 11:39
Monica Ps avatar

Så olika det kan vara. I alla händelser hoppas jag att ni i Norden får en fin sommar nu, det som är kvar av den.
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 12:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Det tycks bli mycket bär och frukt i år. Förutom ett dignande klarbärsträd -tror de heter så - blir det även mycket vindruvor - små gröna druvklasar som nu börjar övergå i blått. I början på september då de mognat; mörkblå klasar med söta små druvor... reser vi till Grekland. Men tre veckor senare - då vi kommer hem - är druvorna som som sötast. Då kalasar vi ... och koltrasten.
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 16:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hela norden har inte haft en dålig sommar. I Västerbotten och speciellt här vid kusten är det enda vi egentligen saknat regn. Vi har haft underbart varmt och kom på andra plats i den svenska solligan för juni-juli. Luleå knep första platsen. Många norrmän turistar här och de är fantastiskt glada över det fina vädret. Det har varit svensk sommar när den är som bäst väldigt länge nu.

Tyvärr är dock brandfaran i skog och mark mycket hög här vid kusten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 17:25
Monica Ps avatar

Det är ojämnt fördelat, så mycket är klart...här blåser det just nu alldeles väldigt, men i byar och lugnt däremellan. Inne har vi 32 grader, skönt om man gillar och tål värme.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.