Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 16:48
suset suset är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard utflykter

hellu, jag funderar på att åka ensam till Karpathos, och undrar nu vilka researrangörer ni åkt med och vilka utflykter det finns... gärna båttips!
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 16:57
lomba lomba är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: utflykter

Båttur til Olympos anbefales på det sterkeste! Båten går tidldig morgen, og er tilbake ca. 1800. Badebåt finner du også like ved Olympos-båten.
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 17:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lomba Visa inlägg
Båttur til Olympos anbefales på det sterkeste! Båten går tidldig morgen, og er tilbake ca. 1800. Badebåt finner du også like ved Olympos-båten.
Ja, Olymbos er et "must"

- jeg anbefaler deg å kjøpe utflukten av en lokal arr. i havna, ikke av reiseselskapet, m y e billigere
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 18:12
suset suset är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

tack för tipset, det ska jag absolut göra =)
Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 22:19
annette fra norge annette fra norge är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Da kan du glede deg. Jeg var tre uker på Karpathos i juli og to av de alene. Bodde i Amopi. Strendene der er herlig. Var ikke på noen turer i år, men turen til Olymbos har jeg gjort før og anbefales. Jeg reiste med Apollo. De hadde div utflukter med og uten apollo guide. Det var øytur, tur til Saria, vandringstur, tur til Olymbos og båttur til Apelastranden.
Litt av hvert og velge mellom. Men som andre sier, kan man jo kjøpe utflukter av de lokale, det er billigere.
Karpathos er en herlig øy. Gled deg. Jeg gleder meg til å komme tilbake i september.

Annette
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:24
aa jansson aa jansson är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
I Sverige är det Apollo och Airtours som flyger till Karp men bor du nära Dannmark och Köpenhamn så flyger Ving därifrån.
Trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 15:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...på söndagarna går båten Chrisouvoulanto från Pigadia till nordspetsen av Karpathos,Saria. Den är egentligen en egen ö, skild (skiljd?) från huvudön av ett sund.
Båten stannar först i Diafani och går sen till Saria, där den ligger i en liten vik några timmar. Vattnet är kristallklart och på ön finns olika stenkonstruktioner och ovanliga växter samt dito fåglar.....
Nu för tiden bor ingen där, men fordom var den bebodd.Har för mej att den numera är nån sorts reservat....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 15:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Den turen hade jag hellre tagit än den till Olymbos, Olymbos var en riktig besvikelse för mig.
Ett mer "tingeltangelställe" var det länge sedan jag var på, om jag ens sett något liknande förr.
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 09:27
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Olymbos bør man oppleve før eller etter at båtturistene er der.
Helst bør man overnatte der for å oppleve byen. Eller gå ut av den ene gaten hvor damene prøver å selge sine broderier og annet.

Jeg har vært der mange ganger, både i og utenfor sesongen, og det er en nydelig by med mange herlige mennesker.
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 09:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Niaas Visa inlägg
Eller gå ut av den ene gaten hvor damene prøver å selge sine broderier og annet.
Det hade jag fått tips om innan, det hjälpte inte mig, det var helt dött.
Hoppas bli klart med mitt livs första resebrev där mer om det kommer.
Jag var före vårt besök lite sugen på att stanna kvar där över natten, den tanken ligger nu långt långt borta.
Jag ser helt enkelt inte tjusningen med byn.
Den är som vilken annan liten by som helst.
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 11:00
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Vi har "klarat oss ifrån" att åka till Olympos. Det känns som en riktig turistfälla, kanske så har vi fel men... Vi har att göra ändå, hitta nya badvikar, köra till "gamla" badställen, scoota upp i bergen, träffa vänner. Listan går att göra lång.
Skall uppleva allt detta med en början om 19 dagar i tre hela veckor. Skönt.
Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 11:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Niaas Visa inlägg
Olymbos bør man oppleve før eller etter at båtturistene er der.
Helst bør man overnatte der for å oppleve byen. Eller gå ut av den ene gaten hvor damene prøver å selge sine broderier og annet.

Jeg har vært der mange ganger, både i og utenfor sesongen, og det er en nydelig by med mange herlige mennesker.
Vi har kun vært på dagstur/utflukt til Olymbos, syntes d e t også virkelig var verdt å gjøre
- kom greit igjennom "tingel- tangelet" den gangen, i 2005, er det blitt
m y e verre siden?
Vi vil også gjerne overnatte i Olymbos neste gang, ha byen for "oss selv"
Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 00:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad

...om man av en eller annan anledning fortsätter från Olympos norrut, så kommer man så småningom till byn Avlona, som tydligen bara bebos sommartid.Det finns en taverna där med en bakugn på baksidan.
Dom som driver den är goa å snälla och rundar man tavernan och fortsätter man norrut på den smala grusvägen och ställer bilen där det går,(smalt) så kan man gå till den antika bosättningen Vroukunda (finns skylt) rakt norrut längs en urgammal,stenlagd stig längs västsidan av dalen.
Tommy och jag knallade den i sakta mak, medans vi försökte fota Eleonorafalkar, som var ute och frukosterade,snabba som bruna blixtar....

Vi kroknade innan havet,och satte oss att käka vid en riktig bauta-sten,strax innan stranden, men det var en trevlig promenix iallafall......man kan ju faktiskt spara lite ställen på öa också tills nästa gång...
Alternativet eller komplementet till fotvandringen till Vroukunta är fortsätta norr om Avlona ( en grind måste öppnas och stängas) nordöst per bil längs en skumpig väg (4-hjul rekommenderas) några kilometer till en annan dal och lite längre, tills vägen tar slut.Där parkerar man på en liten vändplan och om man nu har hatt och vatten och rätt ok kondis, så går det att fortsätta och gå längs en stig ända ner till Tristomo-viken.Man ser den och Saria från där vägen tar slut....
Jag gick stigen kanske 500 meter från bilen, längre kom jag inte....den gången..;-D Ressällskapet var inte helt inställda på en sån varm promenix.
Mycket rovfåglar seglar omkring därstädes,så ta med de långa objektiven....Det är tämligen glest med folk i norra delen, så var försiktiga och ta med lite extra vatten,käk,hattar,etc....Kommer inte ihåg ifall jag fick kontakt med mobilen, men tror inte det.....
mvh,
Mikke
(som är p Karp igen 14-15 sep)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.