Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-11, 15:27
Cattis66 Cattis66 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010
Standard Vart ska man åka 2012

Hej!
Vi återupptäckte Grekland i sommar och känner att det är verkligen ett underbart land. Vi tillbringade 9 dagar på ön Agistri och hotell Oasis Scala Beach. Hotellet var supertrevligt, inte speciellt många rum, liten pool (som vi inte använde) eftersom havet låg precis framför hotellet. I rumspriset ingick även solstolar på stranden.
Jag skulle självklart vilja återvända till Agistri, men eftersom jag är nyfiken så vill jag se några fler öar innan jag återvänder.
Nu vill jag ha tips på en trevlig ö och ett trevligt hotell gärna litet med närhet till stranden. Vi tänker åka endast en vecka i början av juni, så förmodligen provar vi charter om jag inte hittar en billig flygresa.
Cattis
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 17:27
seaside seaside är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Vart ska man åka 2012

Vi kan tippsa om att besöka flera öar och se vad som passar. När det gäller vårat urval av öar så hamnar många överst, men vi har några favoriter. Karpathos som till en början kan verka lite trist men... när man effter ett tag upplever öns själ så är det bara så bra. Medger att det låter lite larvigt men så är det.
Sedan kommer Samos, Patmos, Kreta........
Lycka till med att uppleva Grekland.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 20:21
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

En vecka charter till Tilos!!! Mycket mysigare ö får man leta efter.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 22:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Mina favoriter och många andras också är Folegandros, Amorgos, Sifnos, Lesbos och Fourni sen är det inte så dumt att åka till Sikinos, Paros och Antiparos heller.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 06:55
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kefalonia är det nog ingen annan Ö som kan slå.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 07:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Har ni bara en vecka så skulle jag titta på vilka öar det går direktflyg eller direktcharter till och sen läsa om dem här till vänster på Kalimera i det blå fältet. Se vilka öar som motsvarar era önskemål och välj bland dem!
Angistri är en liten pärla, jag håller med, och där var jag 14 dagar år 2000 och längtade inte bort en sekund!
De andra grannöarna, Egina och Poros kan ju också vara ett val...

(Min egen absoluta favorit är Tinos dit man tar sig enkelt från flygplatsen Elefteros Venezielos via Rafina. Men dit går inte charter.)

Lycka till med rolig planering!

Lisa
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 07:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Cattis66, jag misstänker att du blir mer förvirrad än övertygad när du läser om alla favoriter kalimera-folket har!
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:16
Eva Ls avatar

Till Lesbos går det charter och direktflyg om det är det ni vill ha. Ön är väldigt fin och varierad och där finns något för alla.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:27
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Om jag får möjlighet att åka blir det Kreta (som vanligt)! Kreta hamnar alltid bland de bästa öarna vid Kalimeras omröstningar!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:48
Cattis66 Cattis66 är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Tusen tack för alla tips! Det blir lite att grotta vidare i! Ni får gärna tipsa om något bra hotell på era favoritöar också.
Catharina
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 10:35
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Om jag får möjlighet att åka blir det Kreta (som vanligt)! Kreta hamnar alltid bland de bästa öarna vid Kalimeras omröstningar!
Gunilla
Inte konstigt alls eftersom det finns ett så stort utbud av resor dit och med avgångar från många flygplatser i Sverige. Vore underligt om inte den ön skulle komma högt upp. Märkligare tycker jag att underbara Amorgos får en sån topplacering för dit reser inte så många. Kanske det beror på att det ändå är ganska många ö-luffare som är aktiva här.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 10:49
Eva Ls avatar

På Sifnos kan ni bo på ett litet ställe nära havet och ändå ha mysiga byar och trevliga tavernor inom räckhåll men det går inget direktflyg dit utan ni får åka färja från Pireus. I början av juni bör det vara perfekt där med färre turister än under högsäsong. Matt Barett har skrivit en del om Sifnos om ni vill läsa mer än det Janne skrivit.

Inkfish gjorde också ett trevligt fotoresebrev från sin resa dit.

Jag gillar själv "småöar" väldigt mycket och tycker att de oftast har en helt annan stämning och karaktär än större öar. Skillnaden mellan uppbyggda turistorter och mindre byar i Grekland är ju enorm.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 11:01
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Skillnaden mellan uppbyggda turistorter och mindre byar finns också på Kreta. På Greklands största ö finns naturligtvis massor med pärlor.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 20:47
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Håller med Wardakis, Kreta har stor variation.En annan fördel om man bara har 1 veckas semester, är att det finns 2 flygplatser så transfertiden blir aldrig så lång. Har bott i små byar där det ekat mellan husen Då ville jag ha det så, nu är behoven andra. Har varit på Kreta 7ggr på olika platser åker tillbaks om 5 dagar. Men Naxos med Plaka stranden är svårslagen, och Naxos stad går inte av för hackor Sist jag var där vart det oväder när vi skulle ta båten till Santorini och flyget så vi fick åka 1dag tidigare. En annan gång när det oxå var sjögång tog båtturen 4.5 timmar tror jag och folk var sååå sjuka. Vi klarade oss faktiskt det berodde nog att vi lyckades somna direkt
Nu svävade jag bort lite från ämnet, det är lätt gjort !!
Ha det gott
Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Skillnaden mellan uppbyggda turistorter och mindre byar finns också på Kreta. På Greklands största ö finns naturligtvis massor med pärlor.
Gunilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.