Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-06, 11:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sista vindruvorna

Två klasar har undgått mitt skördande , gömda på ett svårt ställe. Var är, du, långe måg? I alla fall var det en toppenöverraskning att det blev så mycket denna säsong. Jag får ta ut trappstegen och klippa ner dem. Getingarna har tydligen annat att göra i år än att snylta på våra druvor. Gröna druvor med lite rostfärgad solsida, stora, hur goda som helst.

Lite vemodigt konstaterar jag att solen var morgon är senare att belysa bergssidan jag ser från sovrummet, och att den försvinner ner bakom det andra berget tidigare och tidigare. Det är just nu alldeles lagom varmt. Så här skulle det vara för jämnan, svag vind, kring 30 grader.

Turisterna strömmar till fortfarande, men nu är det mest folk utan skolbarn, självklart. Skolorna här startar nästa vecka och man ser många studerande som åker iväg till universitet och annan utbildning. Mammor som vinkar av i hamnen, som försöker se glada ut. Småsyskon som springer runt,runt. Pappor som harklar sig och som gräver i plånboken några extra gånger...

Från vår ö är det alltid en mängd ungdomar som går vidare till högre studier. Av tradition har varje familj sedan gammalt försökt att få åtminstone ett av barnen att bli något "fint". Jag känner personligen många personer som blivit kvar på ön, stöttande en bror (och på senare år syster) med pengar, matpaket, lån. De fortsatte med sitt slitande med fiske, smide, affärer, byggnadsarbete och allt vad de nu klarade av. En förvånadsvärt hög andel läkare, arkitekter, sjökaptener, advokater, bankmän, universitetsfolk har Kalymnos som ursprung. Varje år presenteras i media vilka ungdomar som går vidare...

Sånt förpliktigar! Det är inte ovanligt att dessa personer kommer tillbaka till Kalymnos för att etablera sig. Andra håller symposier om sina framgångsrika forskningar. Konstnärer av olika slag gör framträdanden.

Man blir förtås lite fundersam...hur ska alla dessa ungdomar få jobb med sina fina utbildningar...men så funderade förmodligen våra föräldrar också. Där jag växte upp sågs det som oundvikligt att man drog söderöver för att få arbete. Optimisten i mig säger att det ska nog gå bra för de här unga personerna , så spända inför sitt nya livsskede.

De små, som just ska börja skolan, har annat att göra: utanför en mängd affärer hänger väskor och ryggsäckar i de mest fantastiska färger och mönster. Jag blir bara lite förskräckt när jag ser en pytteliten ettakluddare (så heter det förstås inte nuförtiden?) kånka på en ryggsäck som når ner till knäna, full med böcker. Nåt att ta itu med, fru skolminister! Skåp till barnen!

Nej, bäst att man går ut och skördar de sista vindruvorna.
Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sista vindruvorna

Tack för ännu en glimt av Din grekiska vardag.
Njut av druvorna!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 17:06
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kan intyga att Monicas vindruvor var väldigt goda
Den veckan jag var nere så åkte mamman och sonen i vår vänfamilj iväg för att sonen började sitt andra år på universitetet lång hemifrån!

Hoppas verkligen att tiderna blir bättre i Grekland och för Grekiska ungdomar!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 20:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Monica,

Jag grips av att läsa allt du skriver. Du har en speciell förmåga att få mig att känna när jag läser att det är som om jag var där. Jag kan se solen gå ner som du beskriver den och jag kan se och smaka druvorna, jag kan känna lite av det som människorna och familjerna känner för sina barn som de försöker ge möjlighet att studera, jag går intill dig när du ser folk ta farväl i hamnen, och jag har faktiskt mött den lille ettakluddaren med ryggsäck och allt en tidig morgon i en liten gränd i Parikia på Paros.

Tack Monica, du skriver fantastiskt och väcker till liv minnen som jag aldrig borde ha glömt.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 21:24
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Så underbart med egna vindruvor, Monica!
Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 09:20
Monica Ps avatar

Tack, Masse, roligt att bli uppskattad! - Och druvorna är nu slut, med vi hoppas på mer nästa år. Vi vet inte hur man sköter vinplantor, men de två vi har tycks väl anpassade till oss amatörer- vi beskar dem alldeles fel (enligt experter), vi missade besprutningssäsongen och svavlingen. Nu börjar viloperioden. För andra växter börjar säsongen nu! Så snart det börjar regna planteras kål, spenat och sånt.
Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 13:57
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad

Hej Monica,

Ettakluddare hihihi. Vi i Skåne sa förstaklickare. Fast det kanske är bortglömt idag, det var ett tag sen man gick i skolan ju.
Snart kommer vi ner, på fredag bär det av. Minns så väl den trevliga lunchen hos dig tillsammans med Astrid och Ketil för ett år sen snart.

Och du, Masse har rätt. Det du skriver går verkligen in i själen på en. Tack!

Kram,
Agge
Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 17:09
Monica Ps avatar

Kalymnos nu är i mitt tycke som allra bäst, vädermässigt, vare sig man är badfanatiker eller vill ha annat för sig.

Dagen idag var en helt perfekt dag.
Morgonkaffe på altanen. Matade katterna. Frukost till svärmor. Matsäcksmackor till maken (som han glömde hemma). Uträttade fyra bankärenden. Köpte mat. Följde maken till en symaskinslagning, träffade en trevlig kille som har öppnat tapisseri och kan laga lite av varje. Hemskjutsad sittande i "tantsadel" på moppen. Hämtade en symaskin till på väg hem. Lättlunch, bara rester. Lokal-TV, storgräl mellan journalister och politiker. Kaffe på altanen. Vattnade i trädgården.
Ogjort: Stänga av datorn, duscha, läsa en bra bok.
Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 17:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Låter som en helt perfekt dag på Kalymnos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-09-08, 10:27
kirtor kirtor är inte uppkopplad

For en fantastisk perfekt dag Monica! Jeg ser fram til latskap og kaffe på terrassen om ikke altfor lang tid. Her er det stort sett regn, så det er ikke blitt mye kaffe utendørs. Det blir det nok snaaaaart!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:26.