|
||||
|
||||
Åter till Karpathos ........!
Ahhhh ....! Om några timmar lyfter planet och vi åker ännu en gång till Karpathos. Ska bli toppen att återse en av våra favoritöar. Det kommer att bli mycket Achata, Apella, Kyra Panagia och Amopi, och en del botaniserande bland öns härliga byar med moppe.
När tillfälle ges ska jag försöka slinka in på Kalimera och skriva några rader om våra dagar där nere. Bilder får förmodligen vänta tills jag kommer hem. Ha det gott allesammans, och jag håller tummarna för er som riskerar att ev drabbas av den utannonserade flygledarstrejken. Hoppas att den inte blir av och att ni kommer iväg som ni ska. Mats |
|
||||
|
||||
Sv: Åter till Karpathos ........!
Hoppas ni får en mycket trevlig resa!
/Zappa Som börjar få abstinens.... |
|
||||
|
||||
Torsdag 15 - Fredag 16 sept
Var nedraknare tycks ha stannat pa 14 timmar 36 minuter och 13 sekunder ...... men det gor absolut inget eftersom verkligheten dessbattre inte stannat, utan vi ar nu sedan igar ater pa Karpathos Tack for halsningen Zappa! Efter nattlig biltur som gick smidigt trots mycket regn kom vi fram till Landvetter och hade tur med regnuppehall vid avlastning och promenad fran parkering. Kom till incheck ganska exakt 2 tim fore avgang. Dar hade man redan oppnat och vi hade tur igen ... ingen ko! (hahaha det blir ju heltokigt att lasa detta nar tangentbordet saknar tre sista bokstaverna i alfabetet, men jag lovar det ar annu varre att skriva!) Gott om tid saledes for den traditionsenliga starten pa varje flygsemesterresa ..... for mig Macka, Pilsner och en liten Gammeldansk ..... for Birgit Macka och Kaffe sen ar det bara att njuta av att semestern har borjat. Efter fin flygresa med mycket trevlig bemanning och god och riktigt varm (vilket jag gillar) mat landade vi pa soligt Karpathos med sedvanlig vind, 15 sekundmeter, till alla vindsurfares gladje. Oj vilken fart de har pa bradan nar de fraser fram over vattnet. Boendet ungefar vad vi forvantade oss. Mycket enkelt, men rent. 50 m fran strandkanten och med harlig utsikt over Pigadiabukten fran var balkong. Efter incheck gingo vi ut for att avnjuta resans forsta lunch pa Karpathos. Greksallad, Saganaki, Tzatziki, Retsina, Ouzo och Vatten. Mums! Vid aftonens middag fortsatte vi att beta av en del abstinens. Da blev det dags for Kalamares och efter maten bjods det pa vattenmelon. Medan Birgit sippade pa det sista av sin retsina avnjot jag en annan favorit ... Grekkaffe utan socker. Redan att lukta pa det tycker jag ar gott, men Birgit brukar foraktfullt pasta att lukten snarare ar att hanfora till sur disktrasa. Vi har samma smak om mycket men inte om det. Idag, fredag, avnjots god frukost och darefter har vi medelst 20 min bussfard tagit oss en skon dag pa Amopi. Flera kallor har havdat att det i vattnet ar 27-28 grader, vilket tycks stamma. Daremot tror jag att uppgiften om att vi mitt pa dagen igar hade 35 grader i skuggan ar nog c:a 5 grader i overkant. Men oavsett .... detta ar vader som passar oss. Far se var vi intar middag ikvall. Kanske gar vi for att aterse Minos och Manolis pa Mikes. Kanske sedan annu en dag pa Amopi imorgon for att sedan overga till scooter-transport kommande dagar till Achata, Apella och Kyra Panagia. Hoppas kunna titta inom har nagra ganger per vecka och beratta om fortsatta upplevelser pa ett soligt och harligt Karpathos. Ha det gott! Mats |
|
|||
|
|||
Ja, man kan få sig ett gott skratt! Ingen ko vid incheckningen, den var kul! Karpatos är en av öarna på min önskelista. Vi får väl se...Ha en skön semester!
|
|
||||
|
||||
Fortsatt och ha det gott Masse Trevligt om du kan titta in här någon gång och skriva lite
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Dvs det är så lång tid sedan ni åkte! Dock är den ju låst som du säger men uppdateras i stället varje gång du går in på den igen... Allt låter i vilket fall som helst väldigt skönt! /Zappa |
|
||||
|
||||
Citat:
Önskar er sköna stunder på Karpathos! / Anne |
|
|||
|
|||
Ha en underbar semester! Njut av Karpathos och framförallt Achata Beach......
|
|
||||
|
||||
Lordag 17:e - Tisdag 20:e
Tack alla for era halsningar! Jovisst, det blev middag pa Mikes i fredags. Toppen att aterse killarna igen. Minos samma hjartliga, bullriga och glada mottagande, och Manolis lite mera forsynta men lika vanliga bemotande. En trevlig och gladjande erfarenhet ar foljande. Redan de forsta dagarna har tyckte bade Birgit och jag att det kanns som om det ar betydligt flera turister har nu an det var nar vi var har senast, 2008, trots att det da var i juli-augusti. Nar vi forhort oss lite hos Minos och med tavernaagaren pa Achata sa ar de samstammiga i att det har varit en mycket bra sasong i ar. Battre an bade 2009 och 2010. Det gladjer en gammal Greklandsfantast att fa hora sadant mitt i allt Kris- och Elandes-snack. Efter busstur till Amopi fredag och lordag har vi nu forsett oss med en skooter med rejal motor som kan transportera oss bada till ons olika toppenstrander. Sondag - var favorit Achata, Mandag - Kyra Panagia och idag Tisdag har vi just kommit hem fran Apela. Alla ar fantastiska strander och fortfarande ar det Achata som toppar var lista. Men den lilla stenstranden pa Amopi ar ocksa fantastiskt skon. Vad galler det kulinariska sa ar Grekland ocksa i det avseendet ett favoritland for oss. Det far till foljd att vi ater lite mera an vi vanligtvis gor hemma (ger nagot extrakilo pa vagen som vi absolut inte behover, men som vi far fixa nar vi kommer hem). Harlig frukost pa balkongen med nyuppstigen sol, havsutsikt, kokt agg, sardiner och lite brod och ost. Harlig start pa dagen. Lunch blir det pa strandtavernan pa den aktuella stranden. Lite olika smaratter, vatten och ett glas vin. Ofta greksallad, saganaki, tzatziki och friterad succini. Middag blir det oftast pa varierande tavernor. Hittills har det pa tallrikarna funnits kalamares (aterkommande favorit), kycklingfile i ouzosas (hos Mikes) och fat med blandade meze (hos Orea Karpatos). Ett tips fran Karin och andra pa Kalimera ar ju att man ska besoka Pelagos. Vi har alltid varit mycket tveksamma till att valja tavernor med musik. Trivs bast med att ata i lugn och ro och darutover studera folklivet. Men jag har lart mig att forsoka prova saker och ting for att det ibland finns bra grejor som man kan missa pga forutfattade meningar. Tva kvallar har vi valt att handla lite blandade livsmedel som vi avnjutit pa var balkong, istallet for att alltid ata pa restaurang. Sa var det igar kvall, och darefter gick vi till Pelagos for en kopp kaffe och annat gott att dricka. Det var ett satt att kolla in stallet. Utfallet blev att musiken inte kandes storande, den var dessutom av ett slag som foll oss i smaken (atminstone mig). Dessutom sag det som bars in pa tallrikarna valdigt gott ut och service och bemotande var trevligt. Det innebar att middag kommer att intagas dar nagon kommande kvall. Trevligt! Avslutning pa dagens rapport far bli nagra ord om det har med att fara fram pa skooter. Vet att en och annan kanner viss tvekan infor det, och var och en ska ju gora som det kanns bast. Vi gillar det definitivt. Man kanner temperaturvaxlingarna i vindarna, de underbara dofterna och ser den vackra naturen pa ett bra satt. Karpathos ar en mycket vacker o vagarna ar mycket bra (asfalterade) trots ett och annat gupp pa vissa stallen. Och sist men inte minst - grekerna tycks vara mycket radda om sina turister, for de ar mycket hansynsfulla och forsiktiga nar det blir aktuellt med att i bil kora om en moppe. De avvaktar lampligt tillfalle och tar till gott avstand. Dessutom ar det forvanansvart lite trafik pa vagarna. Och ..... resan fran huvudvagen och ned till stranden, kanske 2 - 4 km, ar en underbart vacker tur pa slingrande serpentinvagar. Da finns det flera goda skal att aka sakta och njuta. Nu far det racka for idag. Ska ater ut att njuta ett helt fantastiskt vader. Enligt folk har ar det ett osedvanligt fint septembervader. Ha det gott! Mats PS. Bilder som efterfragats kommer nar jag kommit hem. DS |
|
||||
|
||||
Låter som om ni har det bra, ha det fortsatt så!
/ Anne |
|
|||
|
|||
...jag var peau Pelagos igar fran ca 21 till 24. Satt till vaenster sa langt det gar, mittemot koket. Tillsammans med mig var Britt-Inger och Thomas fran Hunnebostrand.....
Mikke |
|
||||
|
||||
Citat:
Det blev ett nytt besok pa Pelagos i onsdags kvall. Samma trevliga musiker med gastspel av en aldre dam fran Kopenhamn som trakterade ett litet dragspel. Trevligt. Vi kakar inte sa ofta kott nar vi gar ut, men denna gang blev det sa. Mot battre vetande valde vi MixedGrill. Tankte att det var ett bekvamt satt att fa lite blandat kott. Men vid eftertankens kranka blekhet sa vet jag ju att just MixedGrill aldrig har overraskat positivt nagonstans. Sa inte heller har. Helt OK, men inte mera. Service, musik och miljo ar dock trevligt pa Pelagos, sa det blir formodligen ett besok till fore hemresa. GREKISKA SPECIALLOSNINGAR .... ... ar ju en av kategorierna i arets fototavling. Har inte hittat mitt bidrag annu, men det kanske kommer. Daremot nagra ord om Grekiska Standardlosningar. En sadan ar ju grekernas syn pa VVS. Standardlosningen ar ju att helt bortse fran det faktum att vatten oftast rinner i den riktning som underlaget lutar. Vart boende har pa Kalimera har dock overraskat positivt. Duschhornet har nagot hogre kant an vanligt och avloppsbrunn inne i duschhornet. Dessutom ett duschskynke som ar moterat sa att vattnet faktiskt hamnar innanfor kanten. Helt fantastiskt. Inget vatten i resten av badrummet. Dock har man rattat upp det hela lite. Kakelplattan som har en tvalkopp i porslin och sitter pa vaggen i duschen har ingen fordjupning utan ar helt plan och har ingen kant. For att forvissa sig om att inget vatten blir staende kvar dar sa ar den monterad med liten lutning ut fran vaggen. Och det fungerar ....... inte en droppe vatten blir kvar. Men inte heller tvalen som glider av och ned pa golvet genast nar man lagger dit den. Da galler det att halla undan tarna! Grekerna har en harlig installning till det har med vatten. Av nio dagar med hyrmoppe har vi nu avverkat fem. En dag med rundtur pa on och ovriga dagar transport till och fran de harliga stranderna, Achata, Kyra Panagia och Apella. Regn och aska ett par natter. Och lite regn och mulet i dag pa formiddagen. Men narmaste veckan utlovas sol och varme sa det blir fortsatt slit pa beachen, och framfor allt da pa Achata som har befast sin stallning som nr 1 pa var lista. Vi hors! Ha det gott! Mats |
|
||||
|
||||
Haha, jag håller med. Mixed Grill är inte speciellt kul någonstans. Men om ni äter på Pelagos igen, rekommenderar jag deras "Flounder filet", den var jättegod! Jätteräkorna är också utmärkta. Börja gärna med att dela på en kall pikilia. Och hälsa alla från mig!
Karin som börjar bli hungrig |
|
||||
|
||||
DET AR NAGOT SPECIELLT MED GREKISK TID
Manga har sakert erfarit att det ar nagot speciellt med grekisk tid. I manga sammanhang tycks tiden har vara ett flexibelt begrepp. Pa skylten utanfor etablissemanget star det att man oppnar klockan 17.00. Det blir i verkligheten 17.15. Men vad gor det, det ar ju lite av Grekland. Ibland tycker vi skandinaver att vi far vanta ovanligt lange pa service pa tavernan, men det hor ocksa till lite grand. Man tar det lugnt. Sjalv blir jag mera misstanksam om den bestallda maten dansar in nastan genast efter att man bestallt den. Men visst upplever man en valdig skillnad mellan olika tavernor har vad galler uppmarksamheten hos personalen, och det paverkar givetvis helhetsintrycket. Vad galler grekisk tid i buss-sammanhang sa ar man ju van vid att det ocksa ar ganska flexibelt. Dock icke sa har pa Karpathos, atminstone i Pigadia. Var erfarenhet ar att bussarna ar mycket punktliga i sina avgangar. Forutom att Grekisk tid ligger en timma fore Svensk tid sa kan jag nu ocksa ater konstatera att tiden har i Grekland gar c:a dubbelt sa fort som hemma i Sverige. Vara tva vecker har ar snart slut. Oj sa fort det gick! En riktig sol-och-bad-resa har det varit for oss strandfreaks. Och massor av god mat har det ocksa blivit. Efter tips fran er pa Kalimera har vi varit och kakat pa ett for oss nytt stalle, To Ellenikon. En mycket positiv upplevelse som innebar att det nu blivit lite trangt pa listan over matstallen som vi vill ha mera av fore hemresa. En stranddag pa Ammopi har vi kvar, med sedvanlig lunch pa Calypso. Vara tva aterstaende middagar kommer att forlaggas pa To Ellenikon i kvall och sista middagen for den har gangen blir som vanligt hos Minos och Manolis pa Mikes. Det innebar att vi inte hinner med flera besok pa Pelagos den har gangen. Men det ar ju bra att ha nagot att se fram emot nasta gang. Vadret har pa Karpathos har varit fantastiskt. Forsta veckan med temperaturer val over 30 grader och 26-27 i vattnet. Under veckoslutet gick temperaturen ned ett par grader, men har sedan atergatt till c:a 30 igen. Harligt! Nu ska jag ut och njuta de sista kvallarna och sista dagen har pa Karpathos for den har gangen. Aterkommer med lite bilder nar jag kommit hem. Mats |
|
||||
|
||||
Skönt och höra att ni har haft det bra Jag upptäckte To Ellinikon på min olivplockningsresa i November Åt där många gånger då. eftersom det är öppet året om och maten är så god också
Njut av sista dagarna och välkommen hem till ganska fint väder, för en gångs skull Riitta |
|
||||
|
||||
Känslan sitter kvar ... 27 grader i vattnet ... 38 grader ...
Trots att det bara är två dagar sedan vi kom hem, längtar jag tillbaks till Tilos. Ha en fortsatt trevlig vistelse på Karpathos/ lilla sjöborren |
|
||||
|
||||
HEMMA IGEN!
Så var det då slut för den här gången. Två härliga veckor på Karpathos är över och vi är tillbaka hemma igen. Bland de första grejorna som blir aktuellt när man kommer hem är ju att fixa tvätten, kolla igenom posten och ta en sväng inom här på Kalimera. Ska här försöka summera vår resa. (Oj det känns lite konstigt i fingrarna när jag nu åter har tillgång till å ä och ö. Snudd på att det av bara farten blir a a och o som jag nu vant mig vid.) UT- OCH HEMRESA, OCH BOENDE Gick i stort sett (som vanligt) mycket smidigt. Vi reste ut med Novair och skulle egentligen rest hem med dem också. Det blev dock ett par veckor före avresa ändrat till City Airline och ett mindre plan. Stor skillnad var det att komma till den nya flygterminalen på Karpathos. Senast vi var där var det "Världens kortaste bagageband", "Väntan på hemresan utomhus under skärmtak" och "Taxfree i byggbod" som gällde. Lite annorlunda nu. Hemresan blev c:a 2 timmar försenad för både vårt plan till Landvetter och för Arlanda-planet som skulle lyft en stund före oss. Orsaken var att flygledarna i Grekland "begränsat luftrummet över Grekland" (?) vilket förmodligen försenade många flygningar till och från landet. Ett nytt sätt att sabba utan att ta till olaglig strejk. Boende hade vi på det lilla lägenhetshotellet Kalimera (endast 6 studios fördelat på två våningar). Det var mycket enkel standard men tillräcklig för oss, och rent och ok städning. Läget var mycket bra tyckte vi med bara c:a 400 meter till stan och 50 meter till strandkanten och utsikt över hela Pigadiabukten. VÄDER, STRÄNDER MM Som vanligt hade vi tur med vädret. C:a 30 grader i luften och 26 i vattnet. Regn och åska en natt och lite på morgonen/förmiddagen. Det blev denna gång hela nio dagar med hyrd skoter. Ganska dyrt eftersom vi valde en med starkare motor (150 cc). För nio dagar fick vi betala 150 euro, dvs 17 per dag inkl försäkring. Men det gav oss stor frihet för det vi ville prioritera, att ta oss ut till öns sköna stränder och vara oberoende i tid. Inte minst första timman på morgonen när stranden är nästan tom är jätteskönt. Av våra 13 dagar på ön blev det en dag för rundtur till bl a Lefkos, Arkasa, Menetes och en sväng nedom södra änden av ön. Övriga 12 dagar spenderade vi på Apella 1dag, Kyra Panagia 1dag, Achata 5dagar och Amopi 5dagar. De två sistnämnda är för oss klara favoriter. MAT OCH DRYCK Vi gillar mycket av det som bjuds på tavernorna i Grekland. Flertalet av våra dagar blir därför frukost på balkongen, lunch på strandtaverna och middag på taverna i stan. Ibland väljer vi att handla lite blandad plockmat i supermarket och inta kvällsmålet på balkongen i stället för att gå ut. Jättegott det också. Det gjorde vi lite oftare än vanligt denna gång dels för att vi hade fin balkongutsikt och dels för att skona reskassan lite. Det känns inte särskilt billigt längre vare sig att äta ute eller handla mat i supermarket. Butikspriserna känns ungefär i nivå med Sverige om man ser det generellt. Två för oss nya tavernor besökte vi denna gång, Pelagos och To Ellenikon. Båda kommer att få flera besök nästa gång. Trevlig miljö, fint bemötande och bra service. Maten verkar bra på båda ställena men det krävs några flera besök för att ha en bättre uppfattning om det. Strandtavernorna som vi besökte på Apella, Kyra Panagia och Achata hade av naturliga skäl en ganska begränsad meny, men det som fanns var fullt tillräckligt och smakade bra. En taverna som vi vid samtliga besök på ön har gillat skarpt är Calypso på Amopi. Större och finare än en vanlig strandtaverna. En härlig miljö med bougainvilla som inramning, mycket trevlig och proffsig personal, och sist men inte minst har allt som vi ätit där (och det är ganska mycket) smakat utmärkt. Några favoritexempel är Friterad succini, Musslor saganaki och en tzatziki som är den godaste vi käkat. Tzatziki blir det alltid både till lunch och middag när vi är i Grekland. Den taverna i Pigadia som vi besökte mest blev som vanligt Mikes. Alltid god mat och mycket trevligt bemötande. Som vanligt var det full fart på stället, särskilt första veckan. När vi åt middag där sista kvällen före hemresa hände en tråkig episod. Det var ganska mycket folk, dock inte helt fullsatt. Vid ett bord en bit bort från oss reste sig plötsligt ett par och bara gick därifrån. Minos blev mycket upprörd och berättade att det tydligen är en del människor som sätter i system att komma, beställa in och förtära dryck och förrätt, och sedan när man fått in huvudrätten kör man igång lite klagomål på densamma, och när den då tas ut för att man ska göra gästerna nöjda och fixa till den så reser de sig och sticker. Minos berättade att hans vänner på Pelagos drabbats också. Jag hoppades att det inte var svenskar som bar sig åt så. Men Minos svarade att det tyvärr var så, och att jag gärna skulle berätta om det här på Kalimera, vilket härmed är verkställt. Man kan ju alltid hoppas att de skyldiga inte är Kalimerianer, men att de läser det här och att de skäms. Vi skäms på era vägnar! Men allt annat har varit toppen och ...... ..... SUMMERINGEN av våra två veckor är - Mycket sol, värme och bad - De härligaste stränder vi varit på - Mycket god mat och dryck - Många trevliga människor Vad mera kan man önska. Det blir Karpathos igen framöver. Vet dock inte när för det är mycket på önskelistan, men snart hoppas vi. Mats Senast redigerad av Masse den 2011-09-30 klockan 14:46. |
|
|