Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-17, 15:27
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Skopan inte i trafik

Planen var att idag ta oss från Anti Paros till Iraklia via Paros och Naxos. Men det visad sig att Express Skopeleti inte är itrafik av någon anledning som man inte ville prata om. Någon som vet vad problemet är?
//Berra
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 16:01
karavi karavi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skopan inte i trafik- Se Skopelitis ute av drift

lång tråd under avdelningen småcykladerna.
Sammanfattning, Skopan tillsammans med ett antal andra fartyg har fått sina klassningspapper ogiltigförklarade. Utredning pågår men fusk misstänks, oklart på vilken nivå.

Skopan har i natt vid 0230 tiden (lokal) avgått från Katapola på Amorgos till Pireus. Möjligen, min gissning, för förnyad "kontrollbesiktning" av nytt seriösare icke ryskt klassningssällskap? Och eller i kombination med eventuellt nödvändiga åtgärder.
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 17:30
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Skopan inte i trafik

Tack så mycket, tar mig dit och läser vidar

//Berra
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 19:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag har hört att representanten behöll pengarna så att avtalen blev ogiltiga. Men det är skvaller så lita inte på mig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 16:11
kize kize är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har igår kommit hem fr Naxos. Redan förra helgen låg många båtar i hamn och fick inte gå ut, någon form av razzia fr motsvarigheten till vår skattemyndighet. Inga av dessa båtar, bl a Skopan o Apollos charterbåt, fick avgå förrän alla papper var iordning.
Apollo fick förra helgen använda Blue Star iställer, tror att det var lika denna helgen.
Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 21:01
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Nu sticker jag ut hakan

Är det inte dags att ta "Skopan" (rosthögen) ur trafik?

Jag vet att det är många som åkt med båten som inte håller med mig, men vakna nu. Fartyget är ålderstiget och väntar på att skrotas...

Eller, vill ni ha en replay av det som hände vid Naxos

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Fartyget är ålderstiget och väntar på att skrotas...
Skopan är byggd 1986.
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 11:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skopan är byggd 1986.
25 år iofs är en aktningsvärld ålder. Beror nog på hur väl omhändertagen en båt är. Det seglar omkring båtar som är betydligt äldre än så, t ex Aqua Maria som är byggd -75.
Min gamla båt som jag seglade omkring med, byggd 71, är fortfarande verksam i Sverige. Den två år äldre systerbåten med, nu verksam som konferensbåt.

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 12:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Nu sticker jag ut hakan

Är det inte dags att ta "Skopan" (rosthögen) ur trafik?

Jag vet att det är många som åkt med båten som inte håller med mig, men vakna nu. Fartyget är ålderstiget och väntar på att skrotas...

Eller, vill ni ha en replay av det som hände vid Naxos

//Uffe
Förstår inte varför du kallar Skopan för rosthög? Problemet med den båten som jag upplevt är att det är lite för litet för stora vågor.
Vad hände vid Naxos? Är det olyckan utanför Paros du menar så var ju det en grundstötning som inte har något med fartygets ålder eller skick att göra
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 12:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Jag tror det handlar om sammanblandning med gamla F/B Skopelites. Alla har nog inte koll på att det skett en uppgradering till Express Skopelitis.

När det nu finns 2 Skopelitis-trådar tar jag och kopierar/klistar in min åsikt i frågan :

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag måste säga att det är imponerande hur många sjösäkerhetsexperter det finns här som dömer ut Express Skopilitis som sjöoduglig. Vad grundar ni det på?

Visst, båten är liten och och kan rulla och orsaka sjösjuka om det blåser, men det är en helt annan sak än att den skulle vara farlig. Jämför med vanliga små fiskebåter som är praktiskt taget osänkbara i hårt väder och riktigt svår sjö.

Förtalet av Skopilitis stör mig faktiskt en aning. Så vitt jag vet ägs båten av ett litet rederi med lokal anknytning till Amorgos och småkykladerna. Alla som sett fartyget angöra en ö som Donoussa borde förstå hur viktig den är för småöarna. I och ur båten lastas turister, fjäderfän, präster, byggmaterial, lokalbefolkning, livsmedel, får o getter och fordon i en salig blandning.

Om den nu är tagen ur trafik så får vi hoppas att man snarast kan lösa eventuella problem så att den kan tas i bruk igen.
För turisten med anlag för sjösjuka kan det iofs vara lämpligt att färdas med annat fartyg om det blåser upp, men att mer eller mindre generellt varna för båten eller propagera för att den "ska huggas upp" är ju grova överdrifter.

Lars
- som igår mötes av ett anslag i hamnen på Paros om att en av de sk moderna, anskrämliga katamaranerna (sea jet 2) var inställd. Fast det inte blåste mer än ca 4 beaufort.
Tacka vet jag gamla hederliga färjor.

Senast redigerad av laero den 2011-09-19 klockan 12:15.
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 12:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag tror det handlar om sammanblandning med gamla F/B Skopelites. Alla har nog inte koll på att det skett en uppgradering till Express Skopelitis.
Precis! Express Scopelitis (fd Eresos II) ersatte F/B Scopelitis 1998. Gamla Scopan var byggd på 50/60-talet nån gång. Och ja - den var rostig.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 14:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Då får jag be om ursäkt...

Det var den gamla båten jag menade och med vilken jag rest med.
Och det var en rosthög... eller är om den existerar.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 18:32
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Hmm konstigt, igår så såg jag när jag var i Katapola att reklamskylten var frame igen, men mycket riktigt ligger hon i Pireus nu när man kollar på marinetraffic, men hoppas hon är på g igen
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 07:10
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Hei.
Dette er det svaret jeg fikk da jeg undersøkte enda mer ang Skopelitis:

Dagsturene i år gikk til og med 5. september. Et par dager senere ble lisenser \ sertifikater for en rekke dagsturbåter og mindre ferger rundt hele Hellas inndratt. Det er igangsatt offentlig etterforskning da det viser seg at mange av disse har fått ugyldige sertifikater og tillatelser utstedt av et ulovlig russisk sertifiseringsselskap som holder til i Piraeus.

Det er neppe noen av disse som kommer igang igjen i inneværende sesong. Fra Naxos innebærer dette "Express Skopelitis", "Ilios", "Naxos Star" og "Alexander".

Da jeg var på Naxos fra 8 september til 22 september så jeg ikke Skopelitis i det hele tatt......så det kan sikkert stemme at lisenser blir inndratt.
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 15:31
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Enligt Marinetraffic.com, ligger Skopan för ankar på Salamina.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 22:17
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Bernt Andrè Visa inlägg
Hei.
Dette er det svaret jeg fikk da jeg undersøkte enda mer ang Skopelitis:

Dagsturene i år gikk til og med 5. september. Et par dager senere ble lisenser \ sertifikater for en rekke dagsturbåter og mindre ferger rundt hele Hellas inndratt. Det er igangsatt offentlig etterforskning da det viser seg at mange av disse har fått ugyldige sertifikater og tillatelser utstedt av et ulovlig russisk sertifiseringsselskap som holder til i Piraeus.

Det er neppe noen av disse som kommer igang igjen i inneværende sesong. Fra Naxos innebærer dette "Express Skopelitis", "Ilios", "Naxos Star" og "Alexander".

Da jeg var på Naxos fra 8 september til 22 september så jeg ikke Skopelitis i det hele tatt......så det kan sikkert stemme at lisenser blir inndratt.
Merkverdig..et ulovlig russisk sertifiseringsselskap som holder til i Pireus?? Men var det ikke dette selskapet de greske myndighetene aksepterte - som båteiere var t v u n g e t til å bruke ?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.