|
||||
|
||||
Skopan inte i trafik
Planen var att idag ta oss från Anti Paros till Iraklia via Paros och Naxos. Men det visad sig att Express Skopeleti inte är itrafik av någon anledning som man inte ville prata om. Någon som vet vad problemet är?
//Berra |
|
|||
|
|||
Sv: Skopan inte i trafik- Se Skopelitis ute av drift
lång tråd under avdelningen småcykladerna.
Sammanfattning, Skopan tillsammans med ett antal andra fartyg har fått sina klassningspapper ogiltigförklarade. Utredning pågår men fusk misstänks, oklart på vilken nivå. Skopan har i natt vid 0230 tiden (lokal) avgått från Katapola på Amorgos till Pireus. Möjligen, min gissning, för förnyad "kontrollbesiktning" av nytt seriösare icke ryskt klassningssällskap? Och eller i kombination med eventuellt nödvändiga åtgärder. |
|
||||
|
||||
Sv: Skopan inte i trafik
Tack så mycket, tar mig dit och läser vidar
//Berra |
|
||||
|
||||
Jag har hört att representanten behöll pengarna så att avtalen blev ogiltiga. Men det är skvaller så lita inte på mig.
|
|
|||
|
|||
Vi har igår kommit hem fr Naxos. Redan förra helgen låg många båtar i hamn och fick inte gå ut, någon form av razzia fr motsvarigheten till vår skattemyndighet. Inga av dessa båtar, bl a Skopan o Apollos charterbåt, fick avgå förrän alla papper var iordning.
Apollo fick förra helgen använda Blue Star iställer, tror att det var lika denna helgen. |
|
||||
|
||||
Nu sticker jag ut hakan
Är det inte dags att ta "Skopan" (rosthögen) ur trafik? Jag vet att det är många som åkt med båten som inte håller med mig, men vakna nu. Fartyget är ålderstiget och väntar på att skrotas... Eller, vill ni ha en replay av det som hände vid Naxos //Uffe |
|
||||
|
||||
Skopan är byggd 1986.
|
|
||||
|
||||
25 år iofs är en aktningsvärld ålder. Beror nog på hur väl omhändertagen en båt är. Det seglar omkring båtar som är betydligt äldre än så, t ex Aqua Maria som är byggd -75.
Min gamla båt som jag seglade omkring med, byggd 71, är fortfarande verksam i Sverige. Den två år äldre systerbåten med, nu verksam som konferensbåt. /Wolfen |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad hände vid Naxos? Är det olyckan utanför Paros du menar så var ju det en grundstötning som inte har något med fartygets ålder eller skick att göra |
|
||||
|
||||
Jag tror det handlar om sammanblandning med gamla F/B Skopelites. Alla har nog inte koll på att det skett en uppgradering till Express Skopelitis.
När det nu finns 2 Skopelitis-trådar tar jag och kopierar/klistar in min åsikt i frågan : Citat:
Senast redigerad av laero den 2011-09-19 klockan 12:15. |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Då får jag be om ursäkt...
Det var den gamla båten jag menade och med vilken jag rest med. Och det var en rosthög... eller är om den existerar. //Uffe |
|
|||
|
|||
Hmm konstigt, igår så såg jag när jag var i Katapola att reklamskylten var frame igen, men mycket riktigt ligger hon i Pireus nu när man kollar på marinetraffic, men hoppas hon är på g igen
|
|
||||
|
||||
Hei.
Dette er det svaret jeg fikk da jeg undersøkte enda mer ang Skopelitis: Dagsturene i år gikk til og med 5. september. Et par dager senere ble lisenser \ sertifikater for en rekke dagsturbåter og mindre ferger rundt hele Hellas inndratt. Det er igangsatt offentlig etterforskning da det viser seg at mange av disse har fått ugyldige sertifikater og tillatelser utstedt av et ulovlig russisk sertifiseringsselskap som holder til i Piraeus. Det er neppe noen av disse som kommer igang igjen i inneværende sesong. Fra Naxos innebærer dette "Express Skopelitis", "Ilios", "Naxos Star" og "Alexander". Da jeg var på Naxos fra 8 september til 22 september så jeg ikke Skopelitis i det hele tatt......så det kan sikkert stemme at lisenser blir inndratt. |
|
||||
|
||||
Enligt Marinetraffic.com, ligger Skopan för ankar på Salamina.
Tobbe |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|