Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-01, 22:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Tusen takk for oppmuntringen JohnS og Chras
Godt at noen av oss ikke bryr oss om hvilken vei vinden blåser.

Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»
Gammal 2011-11-01, 23:01
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jaha, då var vi där igen... Man får alltså inte kritisera Grekland, grekiska politiker eller greker över huvud taget för då anklagas man för att sakna medmänsklighet och empati.

Jag tycker väldigt synd om de människor som blir lidande på grund av alla neddragningar som nu krävs i den grekiska ekonomin. Men det är de grekiska väljarna som har valt de regimer som har misskött landets ekonomi, ingen utomstående. Och det är de grekiska regimerna (och i förlängningen de grekiska väljarna) som med lånade pengar har levt över landets tillgångar. Och som Wolfen så fyndigt utryckte det; man kan inte betala skulder med röstsedlar.

Och det är väl för fanken inte rasism att kritisera någon för att man tycker att han tar fel beslut! Jösses...
Att bli kallad nazist för att man är tysk, det är däremot rasism.

/kimmen
Gammal 2011-11-01, 23:11

Kimmen, jeg tror ikke du har skjønt poenget med tråden, men om du har, understreker det bare poenget mitt.

Senast redigerad av Admirala den 2011-11-01 klockan 23:40. Anledning: Rettelse
Gammal 2011-11-02, 11:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»
Menar du att forumets medlemmar är rasister?
Gammal 2011-11-02, 12:36

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Menar du att forumets medlemmar är rasister?
Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.
Gammal 2011-11-02, 14:43
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.
Inte uppfattade jag heller något sådant.
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".

Jag kommer Niko.
Gammal 2011-11-02, 15:09

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".
Helt enig.

Det finnes også, etter min mening, litt for mange generaliseringer her, noe jeg synes man skal være forsiktig med når man omtaler et helt folkeslag i negative vendinger.
Gammal 2011-11-02, 22:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag tror att vi är riktigt många som verkligen oroar oss för vilka konsekvenser Papandreous farliga spel kommer att få.
Hur ska grekerna klara sig om de röstar nej till räddningsplanen – kan de själva föreställa sig att det blir bättre utan den hjälp de nu har erbjudits?

Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.

Ingen vet hur världen ser ut nästa sommar och vilka konsekvenser denna kritiska situation kommer att få. Skulle det bli en ökad kriminalitet i landet kommer det naturligtvis att påverka en del när de väljer resmål, något som tidigare varit med till at vi just valt Grekland år efter år. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så, men det måste vara tillåtet att välja fritt utan att bli kritiserad för ett evt. alternativt val.
Grekland är inte den enda plats i världen att fira sin semester, även om de flesta av oss helst vill resa dit igen och igen – men inte för varje pris!
Gammal 2011-11-02, 22:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.
Bra sagt! Jag håller med dig, Marianne!
Jag är normalt sett inte den oroliga typen, men nu har jag ingen bra känsla i magen. Hade det bara varit jag, så kanske jag bokat, men nu har jag familj med barn och är då en smula återhållsam.

/Netwolf
Gammal 2011-11-03, 07:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tycker precis som Marianne och Netwolf! Har rest till Grekland sedan 1976 oftast 3-4 ggr om året och kommer med största sannolikhet att fortsätta med detta. Känner alls inte att jag sviker mina vänner och bekanta där men det är inget som jag känner behov av att skriva om och slå mej för bröstet över här på forumet. Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji
Gammal 2011-11-03, 08:52
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Det lugnar mig lite att det finns också andra som tänker och känner så
säger en som har besökt Grekland trettiotals gånger sen 80-talet!
Gammal 2011-11-03, 09:40

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji
Hva mener du med det?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.