Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-31, 12:56
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010
Standard April väder?

Hej, Jag undrar hur det kan tänkas vara att resa till Agia Marina i början på April dvs 7 april och en vecka framåt. (påsk) Det jag undrar över främst är väder & vind samt om det finns något öppet? Vill ju helst inte åka till Kreta och frysa för då stannar jag nog hellre hemma och försöker åka lite senare. Någon som har erfarenhet av Kreta under tidiga April?
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:43
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: April väder?

Ja du, att spå väder är allerstädes vanskligt, men vi delar gärna med oss av vår resa till Kreta 2010, 10 April- 8 Maj.

Heltvisst var det inledningsvis kyliga morgnar i Chania de tre första dagarna. Bistra tio plusgrader ute på takaltanen vid sjutiden på morgonen. Vid pass niotiden på morgonen orkade solen upp att värma vår altan, och då steg genast temperaturen till 20 grader. Behagliga grader.
Dagtid var det shorts och kortärmad skjorta, men framåt aftonen fick tröjan åka på inför middagen på tavernan.

När vi så efter trenne nätter foro vidare till sydkustens Paleochora, då hade sommarvärmen intagit kustområdet. Icke några kyliga morgnar, och kvällstid kunde tröjan lämnas hemma.

Efter Paleochora for vi till Chora Sfakion, och då hade värmen anlänt med full kraft. AC-n fick jobba under såväl siestavilan som nattens sömn.
Aldrig under 20 grader nattetid och oftast 25-28 grader dagtid.

Samma när vi till Plakias anlände i slutet av April. Skön värme och lagom med vindar.

Men, heltvisst, vädret kunna förvisso skifta under April månad, detta har ju flera vittnat om.

Res dock i tillförsikt om att bra väder er väntar på Kreta i April.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:54
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av i_love_crete Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av Kreta under tidiga April?
Hej! Vi kom till Kreta den 16 april i år. Då sken solen, men sedan försvann den, följd av blåst, regn och kallt, kallt. Kunde inte sitta utomhus och äta en enda kväll, men det gjorde, i och för sig, inget. Vi var först i Rethymnio och sedan Sfakia. I Sfakia tittade solen fram någon enstaka gång. Vi använde AC till att värma upp rummen.
Ja, vädret kan nog skifta en hel del från år till år. Vi var trots kyla och regn väldigt nöjda med vår resa. Och det är nog det viktigaste.
Hälsar Lena PG och Nisse
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 21:28
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Mitt svar är att det kan bli hur som helst!
Tillbringade påsklovet 2010 i Chania och påsklovet 2011 i Rethymnon (som lärare är man ju hänvisad till att semestra på skolloven). I Chania var vädret nästan som en svensk sommar fast med lite kyligare kvällar. Dvs shorts på dagen men äta inomhus på kvällen. Årets resa till Rethymnon bjöd dock på helt annat väder: regn och blåst i stort sett hela veckan och ändå låg påsken senare i år! En stor besvikelse då allt för många timmar tillbringades på hotellrummet pga vädret.
Om jag ska åka till Kreta kring påsk någon mer gång tänker jag definitivt vänta till sista minuten med att boka så att man har lite koll på vädret. Ett alternativ är också att åka till sydkusten, tex Paleochora eller Agia Gallini där chanserna att undvika riktiga lågtryck är betydligt större än på nordkusten.
Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 12:17
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Tack för era svar... kan väl sammanfattas att om jag åker till Chania kusten under Påsk så ska det inte vara enbart för soligt väder. Kan finnas en viss risk att man blir besviken då hehe Det kan bli precis som i sverige dvs "aprilväder" Hm, får fundera lite..

En fråga till..

Ska åka under påsklovet med min tonårsdotter och låt oss säga att vi vill kombinera shopping med förhoppningsvis lite sol. Vilken stad är att rekomendera då? Rethymonon? Alltså bästa stället för shopping och mysiga cafeer typ?
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.