Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-04, 10:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Rodia, kavafa, mandarinia, kokkinochorta...

Det finns trevligare saker att hålla på med än politik och ekonomiska katastrofer. Rodia, tillexempel. Det är det grekiska namnet på granatäpplen, och de har högsäsong just nu.

Min man är totalt oförmögen att köpa bara en kasse frukt, nej, så många som han överhuvud taget kan lasta på moppen ska det vara, hängande i karbinhakar från metallöglor han skruvat fast i moppestammen, och fruktkassarna hänger och pöser över så att han inte har nånstans att sätta fötterna.

Därför har vi nu hela köket fullt av rodia, nåja, hela svalen och några hyllor i kylskåpet och på en stor bricka på bänken. De håller sig bra. Lite pilligt är det att få ut kärnorna utan att de spills över hela köket. Jag brukar ta en bra liten fruktkniv, skära bort blomdelen och skaftdelen, sen snitta lätt i skalet på många sidor, som klyftor, och sen försiktigt bryta upp frukten över en skål.

Det behövs, för den heter ju inte granatäpple utan orsak: den mogna frukten riktigt tar i för att komma ut när spänningen i skalet lättar. Pfiuuu!

Hos oss föredrar vi att mumsa i oss skedvis av de rubinröda eller blekare små frukterna och (inte särskilt diskret) spotta ut de hårda inre kärnorna. Sitter man ute i trädgården är det extra praktiskt. Andra pressar dem till saft, och jag har sett på olika sajter att det finns fina pressar där man trycker ihop en halva i taget, en sån skulle jag vilja ha. Den duger till apelsiner också.

De lär ska vara väldigt bra mot en lång rad av sjukdomar, så nu känner jag mig på den säkra sidan.

Kavafa se man sällan i Sverige, den tål inte transporter så bra.
Guava heter den enligt min växtbok. Gulgrön, smörliknande konstistens, full med kärnor c:a 3 mm stora. Jag tycker jättemycket om kavafa. Min granne har ett träd och bjuder, annars finns de att köpa den här tiden på året.

Mandarinia, de förtjänar ett eget kapitel...vi har massor från en trädgård inte långt härifrån, och just nu börjar de att mogna. Det är sötmandariner, som man säger här, sen finns det gammaldags lite gulare, syrligare och kärnrikare arter också. Apelsinerna mognar lite senare. Ingen C-vitaminbrist här!

Kokkinochorta är rödbetor, och vi äter blasten kokt med olja och vinäger, med lite annat tilltugg. Patzaria är ett annat namn. Själva rödbetan brukar jag lägga in i vinäger och nejlikspik , som i Sverige.

Grönsakshandlaren igår hade jättefin blast med pyttesmå betor på. Han sa att det är en annan sort som ger stora betor men torr blast.

Så där ja, nu ska jag ta och skala mig några mandariner.
Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 11:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Rodia, kavafa, mandarinia, kokkinochorta...

Du får mig och tänka på förra november när jag frossade på granatäpplen och mandariner på karpathos Hotellfamiljen och andra vänner såg till at det aldrig var brist på frukt i mitt rum
Nu köper man mycket osmakligare mandariner för dyra pengar här hemma

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 12:45
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jeg kan ikke si noe annet enn ÅHHHH jeg Monica. Vi er nok på feil sted i Europa akkurat nå........
Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 19:47
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Monica!
Tips hur man får ut kärnorna från granatäpplena kommer här!
Dela frukten i två halvor,ta en träslev och banka på skalsidan och vips så ramlar kärnorna ut.
Lyckliga dig som har huset fullt av denna godsak.
Monica
Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 20:01
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Trevligt att läsa lite annat än politik...

Jag vill ha Kreta apelsiner!
Fula som stryk, men ack så söta och goda.
Mandarinerna är jag inte lika förtjust i då de är sura och har massor med kärnor.

Köper nästan ingen frukt här i Sverige då det bara finns bepansrade spanska apelsiner eller Satsumas från Marocko som bara smakar vatten.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 09:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Du får mig och tänka på förra november när jag frossade på granatäpplen och mandariner på karpathos Hotellfamiljen och andra vänner såg till at det aldrig var brist på frukt i mitt rum
Nu köper man mycket osmakligare mandariner för dyra pengar här hemma

Riitta
Det är ju inte direkt säsong för mandariner i affärerna här hemma nu men de svenska äpplena finns fortfarande i affärerna och de är goda. Har även köpt persimon från Italien som var helt fantastiska och granatäpplen från Turkiet.
Jag tycker att granäppelkärnorna passar perfekt att strö över en tallrik med seranoskinka, de små avlånga tomaterna som finns i välsorterade ICA affärer och getost. Ringla sen över lite vällagrad balsamvinäger så är det en underbar måltid eller en perfekt förrätt. Själv ska jag göra Mennerheims äppelkaka idag med svenska äpplen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 10:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Jag kan sakna svenska äpplen, mitt i utbudet av frukt här. I vår trädgård i Motala hade vi tre olika sorter som mognade efterhand. De hårda röda juläpplena spred en otroligt hemtrevlig lukt i källarsvalen . Men jag ska nog inte klaga, frukt har vi här i överflöd.
Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 10:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tycker om äpplen,men får ont i magen av dom, så det blir inte att jag äter äpplen råa. Äpplepaj går bra

Riitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.