|
||||
|
||||
Också ett sätt att se krisen
Jag blir just nu våldsamt ansatt av omgivningen: "Nu får du väl sluta åka till det där galna landet" och jag bara ler och försöker förklara att just galenskapen är en del av charmen.
Fast Anders Westgårdh i Aftonbladet uttrycker det så mycket bättre. http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/...cle13901540.ab (Länken går till AB:s mobilsajt så sidan kan se lite yxig ut på dator) |
|
||||
|
||||
Sv: Också ett sätt att se krisen
Tack Inkfich, läste med stort nöje vad han skrivit...
Irene |
|
||||
|
||||
TACK inkfish! MEN hur kan vi få dem båda: Det Grekland vi älskar och det som kan klara sig med ekonomin. Det är nog en svår paradox ? Åtminstone det tyska Grekland vill väl ingen!!
|
|
|||
|
|||
Jag har också försökt förklara för den präktiga omgivingen som tjatar om "våra skattepengar",att en del av förklaringen till nuvarande tillstånd KAN bero på just den grekiska folksjälen.
|
|
||||
|
||||
Tack Inkfish! Och jag kommer ALDRIG att sluta resa dit!
Att kasta tallrikar är inte längre tillåtet i Grekland men hemma hos oss ... på vår gata är det tillåtet. Opa! |
|
|||
|
|||
Så bra skrivet! Precis så är det ju...
|
|
||||
|
||||
Hittar i dagens GP (Göteborgsposten) ett citat av Leif Pagrotsky
"Grekland är i EU vad Blekinge är i Sverige" Det skall vara en översättning av skuldkrisen till svenska förhållanden. Jag blev inte ett dugg klokare av det här |
|
|||
|
|||
Ja, hujedamig att åka till Tysk-Grekland! Med ordning och reda!
Man blir snurrig i huvet av mindre! |
|
||||
|
||||
Ja, det är ju så det är. Galna bångstyriga oanpassande Grekland, det som vi älskar.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Det är för att jag flyttade Kalimera hit.
|
|
||||
|
||||
Haha, huvudet på spiken!
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Roligt att det var fler än jag som kunde uppskatta den där texten
Han skriver om att gnissla tänder mellan skrattanfallen - och jag känner igen mig i det. Jag har däremot haft svårt att känna mig i det som verkat vara en vattendelare i forumets kristrådar: man är antingen med dem eller mot dem, typ. Så känner inte jag. Att prata samhällsekonomi, skattemoral, ansvarslös in- och utlåning osv - visst måste man kunna göra det samtidigt som man har medkänsla med ett land som måste igenom ett ekonomiskt stålbad? Jag väljer inte sida där, och det verkar inte Westgårdh göra heller. |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag känner inte så många greker, men några stycken. Ganska väl! Och ALLA tycker ju precis så. De tycker att landet/politiker/enskilda har skuld i det som skett. Att det pågått i såå många år och de har alla också sett det komma under en längre tid. De älskar naturligtvis sitt land men är ändå oerhört kritiska mot sig själva. Och allvarligt bekymrade. Förståeligt! Och med all rätt. Det handlar verkligen inte om att välja sida. /Zappa |
|
|||
|
|||
Jag har också känt det som så att man väldigt gärna vill "dela in folk" i två läger. Den ena är helt FÖR Grekland och vill ej kritisera något och den andra gruppen är MOT Grekland och de är självklart i så fall "svikare som lämnar sitt älskade land".
Och att det tolkas åt olika håll, bevis på att man är en svikare är att man inte vill boka en resa nästa sommar tex. Och bara för att man inte deltar i debatterna (för att man kanske inte orkar, inte har tid etc) så är man också automatiskt en svikare? Lite dum? "Charter-Svensson"? Jag blir bara trött av "tjafset" och får avsmak, vill inte engagera mig i det. Vad har man för skyldighet att redovisa vad man känner i sitt hjärta och vad man tycker? Det man känner och tycker är väl aldrig bara svart eller vitt, det är svårt att redovisa i ett forum så att det blir en fullständig bild, och det är svårt att "attackera" påståenden. Jag har inte den kunskapen och erfarenheten att jag kan göra en fullständig analys på Greklands kris och dessutom veta vad som skall göras för att det blir bra i framtiden! (Och kunde jag detta så hade jag nog ett annat jobb än det jag har idag!) Bara för att man inte orkar redovisa sida så är man inte blasé, dum, svikare, utan jag tror att vi är många som är bekymrade och sorgsna! Och vi tänker och vi väger för och emot... Krisen i Grekland är inte en enkel diskussion om rätt sorts Ouzo där man kan hålla på med handräckning om "för" och "emot". |
|
||||
|
||||
Tack Inkfish, lättare att förstå när man ser citatet i sitt sammanhang
|
|
|