|
||||
|
||||
Kyligt höstregn, skönt inomhus
Det har regnat ordentligt under natten. Vi såg inte solen på hela dan igår, verkligen ovanligt för våra breddgrader. Det är ett kyligt regn, inte ett sånt där våldsamt åskväder utan bara kallvatten ovanifrån. Bergen härikring sörplar i sig varenda droppe, men nere i stan är det som alltid strömmande lerfloder längs gatorna. Man har försökt komma på en lösning på detta men det behövs mer än idéer.
Inne är det skönt. Stängda fönster, tända lampor, kaffelukt, lugn musik. Maken fixar något trasigt, svärmor sussar, jag löser sudoku. Resten av familjen, katterna alltså, har fått kojor av lådor på några ställen i lä- de föredrar två lådor intill höga fönstret i köket, där de kan titta in- de har oss till TV-program tror jag. Dubbel matranson i kylan. Så kan man också ha det. |
|
||||
|
||||
Sv: Kyligt höstregn, skönt inomhus
Då hade jag tur med vädret för ett år sedan, när det var varmt och sol hela 2 veckor på min olivplockningsresa
Nu verkar det ju inte vara något plockningsväder på Karpathos heller Regnet är ju bra på många andra sätt efter en lång varm sommar Ha det gott i hemmets vrå! Riitta |
|
||||
|
||||
Låter mysigt Monica. Regndagar är riktiga latdagar
Vi har också haft en kylig och regnig november |
|
|||
|
|||
Hei, Monica. Så bra med litt regn. Det betyr at regnvanns-sisterna vår fylles opp, slik at blomster får nyte godt av det neste sommer.
Det var et voldsomt regnvær før jeg reiste hjem. Hele veien ned til Myrties forvandlet seg til en elv! Flere moper havnet i sjøen og en del biler som stod parkert ved kirken fikk skader. Jeg hadde ingen problemer med regnet, fikk bare en veldig ren og fin terrasse. Det gikk verre for Hotel Themis som fyltes opp med vann og gjørme igjen. Katter er herlige dyr. De tre pusene jeg har på min avatar bor i nærheten av meg i Myrties. Hver dag står de og deres mamma rett nedenfor terrassen og håper på å få noen godbiter. Ha det så godt. Jorunn |
|
|||
|
|||
och här i byn har vi nu snöblandat regn, fast bergstopparna är förståss vita av snö. Braskaminen är fylld med ved och värmer så skönt, tack och lov eldar vi inte med olja, skulle aldrig gå med dessa priser nu råder.
Yvonne |
|
|||
|
|||
Nu förstår man på alla rapporter från olika delar av Grekland att det mesta av sommaren är förbi och grekisk höst/vinter råder.
Vi väntar på vår vinter också. Tack Monica för en "inomhusvärmande" rapport. Lissi |
|
||||
|
||||
Här i Rethymno är det samma busväder som i Chania, men just ikväll satte dom på värmen i huset. Så underbart med centralvärme...vilken skillnad mot i huset jag bodde förra vintern.
Yanna - helnöjd med lägenheten fortfarande! |
|
|||
|
|||
Tror jag det, så fin som den är!!!
Lissi - som nog ska komma på ett höstbesök nästa gång |
|
||||
|
||||
Höstmys på Kalymnos låter fint.
I Göteborg har vi hittills sluppit snö men det känns att det kommer närmare. Ser fram emot första advent så det blir lite mysstämning med adventsljusstakar i fönstren. // KR |
|
||||
|
||||
Ur led är tiden! För någon vecka sedan var jag hos vår dotter på Ekerö och kunde då plocka hallon. Utanför fönstret där jag nu sitter blommar julrosor.
Ska försöka lägga ut bilder ... Undrar om någon hört det förut? Men jag är på god väg. |
|
||||
|
||||
Jag plockade ett par mogna smultron förra veckan och igår hade vi 6-7 grader plus vid lunchtid här i norr.
Eva |
|
||||
|
||||
På ön jag bor var det några som badade i lördags. Men det såg inte ut som om de njöt direkt. Idag 10 gr, ingen vind. Märkligt väder.
|
|
||||
|
||||
Regnet tog slut och idag har vi ett strålande solsken som dock inte är särskilt varmt. Här har vi också folk som badar oavsett temperatur, vanligen nere vid Pothias strand "Kazonia" , där man ofta ser någon i vattnet. Burrrr!
|
|
|||
|
|||
Nå ser det ut til at vinteren er på vei. Det har vært ganske varmt til november å være, men nå er det nattefrost. -1 da jeg dro til jobben i dag morges. Det kjennes ganske så kaldt ut de første kuldegradene, men etterhvert blir det jo en vane. Det er heller ikke meldt om noe snø. I fjor på denne tiden var det kaaaaldt og snø.
|
|
|