|
||||
|
||||
Greklands baksida
Alla vi som rest runt i Grekland under många år har ju inte undgått att se det öade antalet missbrukare i landet. Redan för ett antal år sedan såg jag i högsäsong gäng av tältande grekiska ungdomar som festade hårt dygnet runt. Bekanta till mig har hittat kanyler i sanden även på småöarna och det känns bara tragiskt och sorgligt att de nu också drabbas av en Hiv-epidemi.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hiv...-ut-i-grekland Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Greklands baksida
Visst är det sorgligt. Jag reagerar dock på ordet epidemi, som inte är relevant.
|
|
||||
|
||||
Du har säkert rätt att antalet nysmittade eller rättare sagt diagnostiserade inte når epidemisk nivå. Dn valde dock den rubriken på sin artikel. Sen vet vi ju alla att bakom varje hittad smittad person finns ett stort mörkertal. Smittspårningen är viktig och den är ju inte så utvecklad i Grekland om jag fattat det från vad jag läst tidigare om Greklands hälsosystem. Kampanjer riktade till befolkningen och kunskapsnivån bland en del riskgrupper lämnar också en del övrigt att önska.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Det samme tror jeg er tilfelle for narkomane og sprøytebruk, deling av sprøyter osv, men evnen og viljen til å bruke hodet er vel litt mangelvare når man har kommet ned til det nivået så reklame på TV og holdningskampanjer i avisen når kanskje ikke frem til denne gruppen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Et apropos: Leste nettopp i en gresk nettavis (Kathimerini eller Athens News) at de prostituerte i Athen melder om 80 prosent mindre business nå, pga den økonomiske krisen.
|
|
|