|
||||
|
||||
Sommar där, vinter här. Vinter?
Jag fick just ett mail från en väninna i Argentina med foton på glada sommarklädda barn och jättevackra blommor. Det är ju sommar där nu medan vi ska ta oss igenom den i mitt tycke bedrövliga period som heter vinter.
Ja, inte för att det känns så vintrigt här heller , inte än! En stämningsbild från min lilla tur ner till soptunnan : -Totalt mörkt bortsett från några juldekorerade hus bortom Vlychadiaviken och på enstaka hus härikring. -Total tystnad bortsett från någon nattinsekt som låter trrr, trrr, trrr. -Total stillhet, inte en vindpust. Massor av stjärnor mellan moln som seglar över mig bortåt Turkiet. Månljus glimtar till då och då mellan samma moln. Ljusblink från bergssidan ovanför huset: Petros håller sig kvar hos fåren hela natten, lamningen har börjat. Dessutom förekommer det fårtjuvar, så han har bekymmer. Ljummen luft, den 12 december...det kan man inte klaga på, verkligen inte. På FB visar mina vänner vinterbilder från Hälsingland och andra håll, på TV ser jag isbjörnar och pingviner och snöleoparder, fusksnö faller i Hollywood-julfilmer. Det är alldeles lagom för mitt vidkommande. Hibiscusen blommar för fullt, mandelträden har enstaka blommor, gräset växer mörkgrönt överallt... Nåja. För att får och lamm ska ha något att äta och mina växter ska trivas hoppas jag på några rejäla regn nu snart. REJÄLA, alltså. SNART. |
|
|||
|
|||
Sv: Sommar där, vinter här. Vinter?
Og dette gir meg ikke hjemlengsel til Kalymnos......neida... og dobbel........ikke i det hele tatt......
|
|
||||
|
||||
Jag har varit så naiv att jag trott att sådana bekymmer inte fanns på de grekiska öarna. Mats |
|
||||
|
||||
Jodå, om det alltid har funnits eller om det är den rådande och tilltagande nyfattigdomen som inverkar, vet jag icke. Som alltid i såna här sammanhang finns det ingen statistik. Att höns och betesdjur försvinner har jag hört från olika håll.
|
|
|