|
|||
|
|||
Pigadia vs Amopi
Hello!
Som jag har fattat det är Amopi mer för sol och bad och ta det lugnt, och Pigadia lite mera liv och rörelse. Hur går det att ta sig därimellan? Är det långt med taxi/buss? Kan man cykla den vägen? |
|
|||
|
|||
Sv: Pigadia vs Amopi
Det går utmärkt att ta det lugnt och även att sola och bada i Pigadia. Stranden börjar inne i staden och sträcker sig flera kilometer norrut. Den blir lugnare och lugnare ju längre ut man kommer. Däremot är stränderna i Amopi något bättre och har häftigare snorkling.
I slutet av juli när jag var på Karpathos var det gott om bussar från Pigadia ut till Amopi. Detta var under dagtid, hur det är på kvällarna vet jag inte. Så att bo i Pigadia och ha tillgång till restauranger mm på kvällarna och sedan ta bussen till Amopi eller andra stränder är en perfekt kombination tycker jag. |
|
||||
|
||||
Jag håller med Smultron här: bo i Pigadia så kan ni dels ta bussen - eller promenera eller cykla om ni vill det - till Amopi, men även åka till många av de andra härliga stränderna runt ön. Det är från Pigadia bussar och badbåtar utgår, och det vid tider som inte passar med bussarna från Amopi. Vill ni in till Pigadia från Amopi på kvällarna måste ni ta taxi; bussarna slutar gå rätt tidigt. Det är inne i Pigadia ni hittar affärer, barer, bankomater, tavernor och annat kvällsliv. Amopi är inte en by, det är en mängd hotell, några tavernor och ett par små supermarkets utslängda i en backe. Vill ni ha lugn och ro men ändå nära till "civilisationen" kanni välja ett hotell som ligger en bit bort från Pigadias centrum, men ändå inom lagom promenadavstånd. Från Minos Palace och bortåt är stranden i princip tom på folk, även under högsäsong, eftersom det inte finns några barer eller parasoller.
Karin |
|
|||
|
|||
Vad är det för sorts väg mellan Pigadia och Amopi?
|
|
||||
|
||||
Bilvägen är fin och asfalterad. Litet backig, men inte så farligt längs den sträckan, förutom sista backen ner till stranden. Om man vill vandra kan man gå en stig över kullarna.
Karin som alltid längtar ner |
|
|||
|
|||
Precis som Smultron och Karin,som alltid längtar ner,så säger jag oxå bo i Pigadia där finns allt man behöver.Detta till trots så bodde vi två veckor i Lefkos i höstas och det pga vår förra resa till Karpathos då vi bodde i Pigadia.Vi tog buss till alla möjliga ställen som bussarna gick till och då blev Lefkos vår favorit och vi beslöt då att kommer vi tillbaka till ön så var det just där vi skulle bo.Två underbara veckor tilbringade vi där,tog bussen in till Pigadia EN gång och frågade oss sen VARFÖR.
Karin det skulle inte vara ngt för dig va att bo där ute? Tja det är tur vi är olika. Monica |
|
||||
|
||||
Haha, nej jag skulle få lappsjuka. Jag vill ha liv och rörelse och nära till vänner och bekanta. Det är därför jag brukar bo så centralt som möjligt; i somras bodde jag i sju veckor alldeles vid taxitorget och stortrivdes! Lugn och ro har jag hemma...
Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
Etter mange år på Karpathos har vi for første gang bestemt oss for å bo i Amopi til sommeren. Trives supergodt i Pigadia. Men denne gangen hadde vi lyst til å prøve noe annet. Og så er det jo en kort taxitur inn til Pigadia om kvelden
|
|
|||
|
|||
Om man inte hyr bil eller scooter är det enda alternativet Pigadia. Om man vill till de norra byarna och stränderna och hyr bil kan Lefkos vara en bra utgångspunkt. Sen kväll i Lefkos är det du ditt resesällskap och månen som är vakna. Karpathos är en försmak på paradiset så ha en underbar resa. Zvempa
|
|
|