|
|||
|
|||
Lammkotletter
Har försökt Flera ggr att köpa lammkotletter här på Kreta .Jag har sagt arni brisola jag har sakt padacia (urs stavn,)Vad jag har fått är någonting som kan beskrivas som revbensspjäll,mest ben lite spjäll, andra gången jag försökte trodde jag att det skulle bli lammfärs han högg och slog med div verktyg.Tredje gången idag sa slaktaren padacia när jag sa arni brisola . ne sa jag .Han frågade hur mycket Tessera sa jag .Tessera kilo frågade han ,ochi sa jag stycken .Jag fick samma benbitar med lite kött för 4,50 Euro .Det blev mycket sallad bröd o avacado för stilla hungern.Nu till kärnfrågan hur gör jag för att få riktiga lammkotletter,jag vet att det finns har ätit flera gånger här i Grekland på rest. Jag har ett hopp om inte ni här på Kalimera kan hjälpa mig . I Chania finns en slaktare med ett skyltfönster fyllt med de mest tjusiga köttbitar ,men sist jag var där ,var det kö långt ut på gatan kanske var det kön för att få lammkotletter?
|
|
||||
|
||||
Sv: Lammkotletter
Jan, du är helt rätt ute när du frågar efter paidakia (Päjdakija), men min uppfattning om dessa "kotletter" är att de är just ben med ynkligt lite kött på. Bästa lammkotletterna hittar du runt påsk, när lammen vuxit på sig och lagt på hullet. Jag skulle nog försöka få köpa dem privat, vilket är olagligt enligt EU, för att vara säker på att få kött på benen. Hellre då en gryta tsigariasto (lamm kokt i olja och vin) eller en riktigt rejäl och vällagad brisola (fläskotlett).
//Kikh |
|
|||
|
|||
Här i grekland finns det inga lammkotletter som i sverige.
Eftersom jag själv jobbar i en kött affär har jag själv undrat samma sak. Svaret jag fick var att det är olika lammraset. I sverige finns en ras och en annan ras har de i grekland. Den enda lösningen är om man kan hitta paidakia som är lite större och få de utbankade lite grann. |
|
|||
|
|||
Aha! Där får man förklaring till varför man blir serverad så ynka små lammkotletter om man nån gång beställer detta.....
Lissi |
|
||||
|
||||
Jeg bruker å være fornøyd med lammekotelettene vi får i Hellas, når de er smakfulle og m ø r e, som disse vi fikk på Porfira i Makrigialos var
|
|
|||
|
|||
Ja dom skulle jag också bara nöjd med dom liknar de jag brukar få på rest. här .Men idag åt vi fläskkarre och de var som i Sverige kanske de var av samma ras som Sv, grisar .Tack för svar återkommer när jag besökt slaktaren i Chania,
|
|
|||
|
|||
Kikh var det du som tidigare gav receptet på lamm kokt i olja och vin isåfall tusen tack.Lagade denna rätt idag värmde gott när termometern ute visade på-15 grader.Jag sätter oxå i potatis och idag även morötter.Blev jättegott även denna gången.
Lammkotletter i Grekland är sannerligen ett lotteri,ibland högsta vinsten och nästa gång en nitlott.Men vi testar tålmodigt varje gång vi är där. Monica |
|
|