Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-22, 15:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Jobben finns utomlands...

Det har i krisens Grekland åter blivit en stark trend att söka sig utomlands för att jobba eller plugga. Det är inget nytt , det har gått vågor av utvandring tidigare.

Min mans farfar åkte 1915 till Florida för att få arbete i svampdykarindustrin som blomstrade där, lämnande efter sig en gravid maka som aldrig följde efter, så makens far träffade aldrig sin egen far.
Kalymnierna är än idag en jättestor grupp i Tarpon Springs och andra städer i Florida., de har behållit en mängd traditioner från hemlandet och kommer ofta hit på besök.

Andra for till New York, till Ohio, till Chicago, till Darwin, till Melbourne, till Bryssel, till London......man skaffade jobb, även till bröder och vänner.

En stor utvandringsvåg kom också på 60-talet, när nordeuropa behövde arbetskraft. Italienare, jugoslaver, greker, finländare...de är nu i pensionsåldern mest allihop, somliga vänder tillbaka till hemlandet.

Nu utvandrar mängder av välutbildade ungdomar, läkare, ingenjörer...det är ett ganska nytt fenomen. Dessutom många mindre utbildade som fått löfte om jobb via släkt och vänner.

Jag var nere i hamnen idag för att vinka av en person som skulle till Rodos med katamaranen. Kyligt men soligt, vi stod där i våra vinterkläder. Min släkting Popi med sitt barnbarn var också i hamnen. - Popi, vad gör du här?- Vi ska hälsa på lillans pappa, han jobbar ju på katamaranen.- Var har du din man? -Han landar i USA just nu, har fått jobb hos vår son som for i fjol...Och din dotter? -Hon är i Belgien och jobbar på min systers restaurang...-Så nu är det du och Lillan. - Ja, och gamla svärmor...

Denna dialog skulle jag ha kunnat ha med massor av kvinnor på vår ö idag.
-Och det är ju bra att man fått jobb! Lite sorgligt ändå att man ska behöva fly sin hemort.
Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 19:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Jobben finns utomlands...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Lite sorgligt ändå att man ska behöva fly sin hemort.
Ja, det är sorgligt. Ytterst få vill frivilligt lämna sitt land. Men bra trots allt att de får arbete. När krisen vänder kan de ju flytta hem igen. Såvida de inte acklimatiserar sig så pass att det väljer att stanna.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.