|
|||
|
|||
Vilket hotell i Agia Marina/Platanias?
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (3 och 6 år) som planerar en resa till Kreta i sommar. Vi funderar på Platanias eller Agia marina. I Platanias har vi funnit Apollos hotell Menia och i Agia marina Fritidsresors Atlantica Caldera Village. Någon som kan rekommendera nåt av dem? Vad jag har läst så verkar det som Caldera har en enorm backe upp till sig? Hur pass lång och brant är den? Med tanke på att vi har små barn så vet jag inte om de små benen orkar backen om den nu är jobbig? Hur är hotellen i sig? Mat? Rum? Personal?
Tacksam för hjälp! |
|
||||
|
||||
Sv: Vilket hotell i Agia Marina/Platanias?
Upp till caldera är backen lång och brant...jag skulle aldrig välja ett hotell så långt från stranden.
Menia har ett bra läge men stranden nedanför är inte bra. Passar inte små barn eftersom det är stora stenblock i vattnet. Hotell som jag rekomenderar i området är Atlantica Caldera bay, Lissos, Despina, Lola, Anna Maria... Alla dessa ligger i Platanias och har pool och ligger på "rätt" sida om vägen. I Agia Marina är stranden mer långgrund, men det finns partier som är väldigt steniga. Men bor man vid udden och öster om den så är det väldigt fin strand. Lycka till med letandet Malin |
|
|||
|
|||
I Platanias har jag bott på Melina Suites 2 ggr och trivts jättebra! Pool, liten barservering dagtid i trädgården och ingen väg att korsa till stranden. Nu är det visserligen 9 år sen sist så hur där ser ut nu vet jag inte. Då 2002 och 2003 var det Fritidsresor som hade detta hotell.
Lissi |
|
|||
|
|||
Kolla Ideal Beach .Apollo .Länge sedan vi bodde där men har gått förbi o ser fortfarade trevligt ut,Barnpool liten servering .lägenheter o rum
|
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
|||
|
|||
Vi har bodd 4 ganger på Plaza<di Porto , og er veldig fornøyde , fine leiligheter , rett ved stranden , og ellers nære til butikker , restauranter og alt , og vi reiser igjen i juni !
|
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Malin |
|
|||
|
|||
Hur är det egentligen med vattnet och badandet väster om Chania?
Vi var där på en chartervecka för många år sen och då var det grumligt, strömt och ganska djupt direkt. När vi för något år sen hade vägarna förbi på väg från (underbara) Paleochora till färjan till Santo från Heraklion svängde vi av för att återse stranden i Platanias (ännu mer expolaterad nu) och ta ett dopp. Och minsann var det inte grumligt och strömt... Har vi bara haft otur eller är det ofta så? Apropå barnen i familjen ovan. Väniga hälsningar, /Magnus |
|
||||
|
||||
Om det går vågor så är det ofta undervattenströmmar och då blir det ju grummligt...men det blir det väl överallt när det går vågor om det är sandbotten?
När havet är stilla är det helt klart vatten Malin |
|
|||
|
|||
Hej,
Vi var på Kreta sommaren 2011 en vecka i Agia Marina och en i Platanias. Vi åkte med barn 4 och 6 år gamla. I Agia bodde vi på Theo som var superbra!!! Härlig pool, väldigt god mat i hotellets restaurang, fina lägenheter och såååå rent. Byn var ganska stilla men stranden fin. Platanias var betydligt livligare och vi tyckte att det räckte gott och väl med 1 vecka här. Vi bodde på Atlantic Caldera Bay, direkt på stranden också mycket fint. Skulle vi åka dit igen skulle både vi och barnen välja Theos Trevlig resa! Marie |
|
|||
|
|||
Kan anbefale Vergina i Agia Marina. Har ikke pool men ligger på stranden, vært der flere ganger. Veldig hyggelige innehavere,rent og sentralt. Caldera syns jeg ligger mer som en verden for seg selv, men er selvfølgelig litt flott deroppe, men mye oppoverbakke.
|
|
|||
|
|||
Hotell Theo i Agia Marina är jättefint och ligger bra, bara liten backe ner och korsa vägen, sen är det jättefin strand! Vi har bott på Porto di Plaza i Platanias också men Theo är mer prisvärt och trevligare! Missa inte restaurang Symposium i Platanias, jättegod mat och bra service!
|
|
|||
|
|||
Atrion i Agia Marina (Apollo) är ett bra famijehotell med närhet till den långrunda fina stranden, bara en väg att passera. Har själv bott där två ggr men för några år sedan. Kommer själva att bo på Kambos village i sommar och det har vi gjort dom senaste två åren, stranden precis nedanför hotellet (måste passera väg då också) är inte jättefin men vi brukar gå en bit bort så är det finare. Oftast går vi till Gorgona beach som ligger precis nedanför Atrion. Har bott på Menia en gång men det var för 12 år sedan och stranden vid hotellet är inte så fin, mycket stenblock i vattnet och rummen var inte så bra ganska slitna.
Dotterns kompis bodde på Caldera village när vi var där förra sommaren och det var en hemsk backe att gå i värmen. Hotellet och området var fint men som sagt en hemsk backe att gå i. Tror inte dom var ner till stranden överhuvudtaget under deras vecka, förutom dottern när hon träffade våran dotter. Har även bott på Stefan village som är ett mysigt familjehotell i Agia Marina. Ska ni bo på ett riktigt fint familjehotell som har strandläge så ska ni välja Alexandra beach (ving), stranden vid hotellet är jättefin och långgrund. |
|
|||
|
|||
menia som numera ligger under apollo resor har jag bott på två gånger och trivts jätte bra, ligger nere vid stranden men har även 2 pooler + ett barn område.
+ är att restaurangen på hotellet har god mat, och ligger ända nere vid havet http://www.apollo.se/se/vart-vill-du...ges/menia.aspx visst är rummen hyfsat slitna men jag var där ändå bara när jag sov i stortsett. strax utanför hotellet ligger en mindre game park. |
|
|||
|
|||
Alexandra Beach är suverän, men kan vara dyrt... Bredvid ligger Iolida Beach och strax bakom Elotis Suites som är billigast av dessa alla, också minst. Där var vi sommaren 2010 - Airtours hade de billigaste resorna dit (det var flera arrangörer som hade dem i sitt program).
Stranden är bra vid dessa hotell. Ganska lugnt och skyddat. Strömmar kan förekomma... vill ni ha ännu lugnare vatten - välj Agii Apostoloi eller Chryssi Akti. |
|
|