|
||||
|
||||
Jämtländska historier
Det regnade intensivt, ingen idé att åka och handla.I stället städade jag några skåp och lådor. Hittade en lapp med gamla notiser.
Alltid är det nån som fattar: -För te puus n pöjk som int ha snuse de e som te äta osälte smöre...sa piga -Våle sån värmt i måra så tro je je vik ne stövelskafta...sa drängen -I vintras datt je på is´n å vårt lidjen i tvo våcku! -Å fään, fröus du fast? ...sa gåbban |
|
|||
|
|||
Sv: Jämtländska historier
Jag förstår
|
|
|||
|
|||
De var jättebra alla tre
Tacka vet jag dialekter! Lissi - med pappa från Västerbotten och mamma från Norrbotten |
|
|||
|
|||
Tvärtom här,mamma från Västerbotten,pappa från Norrbotten
|
|
||||
|
||||
Jeg forstod også, men så er jo Jämtland gammelt norsk område......
|
|
|||
|
|||
T.o.m jag förstod som är född på söder i Stockholm .Men hade två jämtar som arbetskamrater på 60 talet, när de pratade jämtska förstod jag inget
|
|
||||
|
||||
Goa rader det där.
Jag får väl tacka min f.d. chef som är från Östersund som envisades att prata jämtländska ibland. Han ville dessutom att jag skulle lära mig de rätta uttalen. Ibland kändes det som jag försökte att lära mig ett nytt språk. // KR |
|
|||
|
|||
Tja, som skåning borde jag inte förstå ett dugg, men jag gjorde som med danskan, läste högt för mig själv, allt blev lätt att förstå.
Städa.....det eviga dåliga samvetet. Då är det bra att bo i husvagn i ett garage! småkyliga hälsningar från Skåne |
|
|