Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-25, 19:58
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Påsk i Grekland

Vad hade ni valt att fira påsken om det skall vara enkelt o nära Athen?

Andros, Egina, Poros eller något annat.
Egina har jag varit på innan och är väl inte min direkta favorit men det kanske är ett bra alternativ på försäsongen.
Mest nyfiken är jag å Andros.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Påsk i Grekland

Säger igen TINOS

Eller måste det vara en ö? Fastlandetet runt Aten har säkert mycket att erbjuda.

Lissi - som firade en verkligt trevlig jul i Pireus, som har oförtjänt dåligt rykte
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Säger igen TINOS
Skulle jag också valt.
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:33
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Tack Lissi o Janne!

Såg att det går att ta sig till Tinos relativt snabbt. Vi var på Tinos för ganska många år sedan men fick ingen go feeling (trots att vi bodde hos Nicoletta). Det kanske är dags att ge Tinos en ny chans.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 22:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

På Kreta er k a n s k j e sjansen større til å få bedre vær enn feks på Tinos
Ellers tror jeg Patmos med klosteret også er ei spesiell øy for å oppleve Gresk Påske, der skulle jeg gjerne vært
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 09:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
På Kreta er k a n s k j e sjansen større til å få bedre vær enn feks på Tinos
Ellers tror jeg Patmos med klosteret også er ei spesiell øy for å oppleve Gresk Påske, der skulle jeg gjerne vært
Jag tänkte också föreslå Kreta, men önskemålet om närheten till Aten begränsasr ju detta...Fast med inrikesflyg så

Att fira påsk på Kreta är nog jättefint och chansen är ju större där mer söderut att vädret är bra också!

Tinos ÄR speciellt just med det att man som turist blir lämnad väldigt ifred och tar man själv inte för sig och visar intresse och nyfikenhet så kan man nog känna sig ignorerad. Men är man själv nyfiken och pratar med ortsbefolkningen så kan man få både bjudkaffe och presenter och berättelser om livet förr på ön. Just detta lite karga bemötande passar mig jättebra!.

Alla som bodde hos Nikoleta i påskas blev bjudna att vara med och fira påsken med det helstekta påskalammet i trädgården på påskdagen. SÅ trevligt och alla bidrog med något själva också som t ex vin.
Men som sagt vädret kan vara ostadigt. Själklart finns hur många andra bra boenden som helst på Tinos!

Men än en gång: Kreta i påsktid är säkert helt underbart och både Chania och Rethymno har ju hur mycket annat som helst att erbjuda också om man vill ha stadsliv.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag har firat en påsk på Kreta och det var helt klart alldeles för mycket skjutande för min smak. Fulla greker med skarpladdat vapen kan jag avvara.

Tror att Tinos är en betydligt fridfullare plats under påsken. Arne och Birgitta firade sin påsk 2011 på Folegandros och vad jag minns var det väldigt nöjda med att få dela bybornas firande och de blev bjudna på både mat och dryck.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 12:21
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Kreta är ett utmärkt val för påskfirande!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 12:51
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Vad hade ni valt att fira påsken om det skall vara enkelt o nära Athen?
Nafplio på Peloponnes, en og en halv times kjøring fra Athen!
April er tidlig for mange øyer, sesongen har ikke kommet igang ennå, men i Nafplio er det liv (pg åpent over alt) hele året. At det i tillegg er Hellas' fineste by med et vell av flotte severdigheter i og rundt byen skader jo heller ikke!
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:47
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Att fira påsk på Kreta är nog jättefint och chansen är ju större där mer söderut att vädret är bra också!
------
Men än en gång: Kreta i påsktid är säkert helt underbart och både Chania och Rethymno har ju hur mycket annat som helst att erbjuda också om man vill ha stadsliv.
Lissi
Inte "nog" det är jättefint och underbart!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har firat en påsk på Kreta och det var helt klart alldeles för mycket skjutande för min smak. Fulla greker med skarpladdat vapen kan jag avvara.
Eva
Var var du då?

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Kreta är ett utmärkt val för påskfirande!
Gunilla
Jag håller helt med dig, Gunilla!!
IngegerdN
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 07:08
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Vi har valt att fira påsken på Rhodos som ju är väderstabilt även i april och mycket vackert med all grönska och alla blommor. Har firat påsk där tidigare och det är en stor upplevelse.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 23:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Jag tänkte också föreslå Kreta, men önskemålet om närheten till Aten begränsasr ju detta...Fast med inrikesflyg så

Tinos ÄR speciellt just med det att man som turist blir lämnad väldigt ifred och tar man själv inte för sig och visar intresse och nyfikenhet så kan man nog känna sig ignorerad. Men är man själv nyfiken och pratar med ortsbefolkningen så kan man få både bjudkaffe och presenter och berättelser om livet förr på ön. Just detta lite karga bemötande passar mig jättebra!.

Alla som bodde hos Nikoleta i påskas blev bjudna att vara med och fira påsken med det helstekta påskalammet i trädgården på påskdagen. SÅ trevligt och alla bidrog med något själva också som t ex vin.
Men som sagt vädret kan vara ostadigt. Själklart finns hur många andra bra boenden som helst på Tinos!

Lissi
Jeg overså at det skulle være nær Athen - da blir det et stykke både til Kreta og Patmos, ja

At man får oppleve en spesielt fin påskefeiring på Tinos er jeg sikker på, har jo lest ditt reisebrev

- også u t e n påske er jo Tinos et flott reisemål vet vi

Kari
- som håper det kan bli en mulighet for oss å besøke Tinos, presentere øya for et vennepar, i år - evt i beg av juni, men "alt er foreløpig åpent"
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 23:12
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Tack alla, jag blir så inspirerad och vill åka överallt.
Athen biljetterna är nog i hamn i början på nästa vecka.
Det blir till att surfa runt bland lite olika resemål i helgen.

Tack igen!
KR
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.